נתניהו עדיין מהרהר

גזירות ובחירות, או בחירות וגזירות? אפשר להירגע, לא תהיה הכרעה בקרוב

לו רק היה מאפשר לכנסת להשלים את חוק הקדמת הבחירות ולא נענה באישון לילה לתוכנית החלומית להכניס את 'קדימה' לממשלה, היה יכול הבוקר נתניהו להתרווח על כיסאו ולהתחיל את הקדנציה השלישית שלו כראש ממשלה.

כשגיליון ה"טיימס" עם הכותרת "ביבי קינג" לימינו, לא היה נותר לו אלא להישען לאחור ולהמתין לטלפון מוועדת הבחירות המרכזית, שיבשר לו אם קולות הימאים זיכו את הליכוד במנדט ה-34 או לא. במקום זה, יושב נתניהו בלשכתו האפרורית בירושלים ומנסה לקושש מועד מתאים לבחירות: אוקטובר 2013, או הקדמתן לחורף הקרוב - דבר שהוא ממש לא רוצה, ושאף אחד לא יספר לכם אחרת.

בימים האחרונים שקוע ראש הממשלה בהרהורי בחירות. הוא תוהה, שואל, מתחבט, מתייעץ. לפני שבוע אמרו בסביבתו שעד ראש השנה תהיה הכרעה, הם רק לא אמרו באיזו שנה. לשמחתו של נתניהו, לוח האירועים של החודש הקרוב מאפשר לו לעשות מה שהוא אוהב - להחליט לא להחליט ולדחות את קבלת ההחלטה.

מי שכסס ציפורניו בצפייה דרוכה, יכול בינתיים להירגע. כמו שזה נראה כרגע, גם עד סוף ספטמבר לא תהיה הכרעה בסוגיה: גזירות ובחירות, או בחירות וגזירות. כשבשבוע הבא ישהה שר האוצר בניו יורק, וכמה ימים לאחר שובו ימריא לשם נתניהו לעצרת האו"ם, די ברור שעד לאחר מכן לא ייסגר כלום.

השבוע החל נתניהו לגשש עם השותפות הקואליציוניות מה נטיית ליבן ולאן מועדות פניהן. באופן חריג שלא מאפיין את הזירה הפוליטית, נראה שהפעם פיהן וליבן שווים. לאף אחת מהסיעות, מהעצמאות ועד הבית היהודי, אין אינטרס להקדים את הבחירות. הדיונים הרשמיים עם ראשי המפלגות עוד לא החלו, אבל משיחות מסדרון נראה שיש הבנות.

את יו"ר ש"ס, אלי ישי, פגש השבוע נתניהו במהלך אחת ההפסקות של ישיבת הקבינט הביטחוני. 'עד לאן תסכימו ללכת', שאל ראש הממשלה את יו"ר ש"ס. 'תפגעו בביטוח הלאומי? נתנגד. תיקחו לנו את הקצבאות? נצביע נגד', השיב ישי חד משמעית.

ראש הממשלה לא נבהל. לש"ס יש הרבה יותר מה להפסיד מבחירות מאשר לו, אבל בכל זאת הוא שלח את אנשי האוצר לעשות שיעורי בית ולהביא פתרונות ישימים לקיצוצים שיאפשרו לשותפות הקואליציוניות להישאר לשבת סביב שולחן הממשלה.

מקמפיין המסתננים שמנהל ישי ומספירת הופעותיו התקשורתיות בתקופה האחרונה אפשר ללמוד שש"ס כבר במוד של בחירות, גם אם היא לא רוצה בהן כעת. למפלגה החרדית אין כל כוונה ליזום אותן או להוביל אליהן, אבל לנוכח העובדה שלפני חודש ניתנה הנחיה במפלגה לבדוק את דיסקט רשימת התומכים ואת ספר הבוחרים, אפשר לשער שבש"ס נעשות הכנות למקרה שהבחירות יוקדמו. מצביעי המפלגה יודעים לספר על טלפונים שנעשים למתנדנדים בימים האחרונים.

על כל צרה שלא תבוא, ישי משקיע באחרונה לא מעט זמן להכנות לבחירות, וגם מתכונן כבר ליום שאחרי. בישיבה שקיים בשבוע שעבר עם יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, התבקש שר הפנים להתגייס למאבק בקיצוץ שמתכנן האוצר במענקי האיזון. ישי ענה כמעט בהתניה פבלובית: "כמי שמתכוון לחזור למשרד הפנים אחרי הבחירות, אנחנו נלחם יחד כנגד הפגיעה הכוללת בשלטון המקומי".

ובכל זאת, לישי אין שום אינטרס ללכת לבחירות. ש"ס לא נמצאת בתנופה וסביר להניח שגם בבחירות לא מתוכננת פריצה. 17 המנדטים שקיבלה המפלגה ב-99 לא ישובו, ו- 2013 יכולה לפתוח עידן אחר לגמרי. אף אחד לא יכול לתת לו ערבויות שבקדנציה הבאה תשוב המפלגה החרדית לעמדת ההשפעה הנוכחית שלה. אפשר אולי לפקפק בהערכה הזו, אבל תיאורטית, נתניהו יוכל לבנות קואליציה שתקדם סדר יום אזרחי עם ליברמן, לפיד ויחימוביץ'. ברקע עוד מקנן בש"ס החשש מתקדים אריאל שרון שזנח את החרדים ב-2003 והראה להם שאפשר להסתדר גם בלעדיהם.

גם מגזרתו של שר החוץ מתקבלים איתותים שניתן יהיה להעביר את התקציב על אף הקיצוצים הקשים ולדחות את הבחירות. המשנה הכלכלית של ליברמן היא עוד יותר ימנית קיצונית מזו של נתניהו. אין לו אלוהים וגם אין לו קצבאות. לציבור בוחריו יש ילד אחד, גג שניים, אז מה אכפת לו קיצוץ בקצבאות ילדים? וממילא, אם נתניהו יביא תקציב רע וקשה מבחינה ציבורית, הפגיעה והכעס יצאו על הליכוד, לא על השותפות הקואליציוניות. ואולי בהפוך על הפוך על הפוך, זה בדיוק מה שיגרום לנתניהו להקדים את הבחירות.

ועידת שלום

אי הוודאות באשר למועד הבחירות מולידה לעיתים מחזות מפתיעים וועידות שלום לא צפויות. מי שהגיע לכנס הרמת הכוסית לשנה החדשה של המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, נשאר עם לא מעט סימני שאלה: מה שתה שלום ומה פשר המחמאות שהוא חלק לנתניהו. "כולנו צריכים להוקיר תודה לרה"מ על פעילותו למניעת נשק גרעיני מאיראן", אמר שלום קבל עם ועדה, "אנו מאוחדים ברצון להביא את הליכוד בראשות נתניהו לשלטון גם בכנסת הבאה ללא מחלוקות וללא פילוגים", אמירות שגרמו גם למשקיפים הפוליטיים הוותיקים להרים גבה.

בקהל הגיעו למסקנה שייתכן שמדובר ברצון לכונן שלום אמיתי עם נתניהו, אבל סביר יותר להניח שזוהי עדות נוספת לכך שהבחירות מתקרבות. המשנה לראש הממשלה, כך נראה, הבין שהליכודניקים מעדיפים שלום בצמרת, שהדי-אנ-איי הליכודי מעדיף תמיד שלום בבית ומלחמה בחוץ.

התקוות ההדדיות שהיו לשלום ולנתניהו לראות זה את זה נעלמים מהזירה נגוזו ויחד איתן התפוגג גם המתח וחלחלה ההבנה ההדדית שעדיף להיכנס לבחירות עם זרועות משולבות ולהציג חזית אחידה של הראש ושל המשנה שלו. אחרי הבחירות נדע האם מדובר בעוד הסכם ביניים או שלנגד עינינו הולך ומתרקם הסכם קבע.

החשוד המיידי

מזמן לא שמח נתניהו על כותרת ראשית בידיעות אחרונות כמו השבוע. אדם עם מוח קונספירטיבי עוד היה יכול לחשוד שנתניהו הרים להנחתה לעצמו והוא זה שעומד מאחורי ההדלפה מהקבינט הביטחוני שהתפרסמה בעמוד הראשון של העיתון. כבר היו דברים מעולם וראשי ממשלה הדליפו מידע רגיש כי חשבו שזה ישרת את צרכי המדינה או את שלהם עצמם.

כבר תקופה ארוכה שנתניהו לא נלהב לכנס את הפורום הרחב הזה והוא מעדיף לקבל החלטות קריטיות אם לא בצמד, אז בתשיעייה. מלכתחילה מינויים של מספר שרים לפורום הזה עורר בציבור שאלות, מה להם ולזה, ונראה שהקשר היחיד שלהם לסוגיה האיראנית הוא השטיח הפרסי שיש להם בבית.

עד שלא הוכח אחרת כמעט כל המשתתפים בדיון בגדר חשודים, אבל גם כשמדובר בעניין מדיני-ביטחוני-איראני-שב"כי-רציני ורגיש, לא נעלם ההיבט האישי וישנם שרים שבאופן אוטומטי הופכים לחשודים האולטימטיביים בלשכת רה"מ.

בחישובים שנעשו אמש בשיטת האלימינציה, שרי התשיעייה יוצאים נקיים. עד היום לא דלפו משם חומרים. גם שרי ישראל ביתנו נוקו מעצם דרישתו של עוזי לנדאו לקיים בדיקת פוליגרף, וכך גם המצטרף החדש, השר הטרי, אבי דיכטר שכראש שב"כ לשעבר שמר סוד אחד או שניים.

הרשימה המצומצמת של הנותרים יכולה להעיד על האפשרות שאולי שיקולי פריימריז הם פקטור בניסיון להפיל את התיק על אחד השרים ולסמן אותו כמדליף. עוד לא נולד השר שיתנגד להיפטר מחבר או שניים ערב ההתמודדות על מיקום ברשימה לקראת הבחירות.

כשכמעט לכל גורם שהשתתף בדיון יש מעל גבו חטוטרת של אינטרסים להדליף, יש מי שבטוחים שהתמונה שהצטיירה כאילו מדובר בשר מסוים, היא לא היחידה האפשרית.