הפרקליטות: אכיפה אקטיבית כלפי פולשים למקרקעין ציבוריים

‎‎בדוח שהוגש לוינשטיין מומלץ לפעול באמצעות פינוי מהיר בצווים מינהליים והגשת תביעות כספיות להשבת רווחים שהופקו שלא כדין והשבה של עלויות הפינוי

‏‎‎על רשויות לעבור לפעילות אקטיבית ויזומה לאכיפת דיני המקרקעין כלפי מי שפולשים למקרקעין ציבוריים, לרבות פינוי מהיר באמצעות צווים מינהליים, הגשת תביעות כספיות להשבת רווחים שהופקו שלא כדין והשבה של עלויות הפינוי.

כך ממליץ צוות בראשות המשנה לפרקליט המדינה בתחום האזרחי, עו"ד אורית סון, בדוח שהוגש באחרונה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בנוגע למדיניות האכיפה בתחום דיני המקרקעין.

‏‏עוד ממליץ הצוות לקבוע יעדי אכיפה ומדדי הצלחה לרשות המקרקעין, לרשויות המקומיות ולמשטרה. בנוסף, מומלץ לעשות שימוש באכיפה פלילית במקרים המצדיקים זאת, ולהקים מערך אכיפה פלילית ברשות המקרקעין, תוך שימוש בסמכויות האכיפה שבחוק התכנון והבנייה, בהתייחס לבנייה ושימוש בלתי חוקיים שנעשה על-ידי הפולשים במקרקעי ציבור.

‏‎‎משאב ציבורי ייחודי

‏‎‎בינואר השנה החליט וינשטיין להקים צוות לגיבוש המלצות למאבק בתופעת הפלישה למקרקעי ציבור. היועמ"ש הגדיר את המאבק בפלישות למקרקעי ציבור כיעד אסטרטגי שעל רשויות המדינה להוביל, על מנת לבצר את שלטון החוק, להגן על מקרקעי ציבור, שהם משאב ציבורי מוגבל, ולהילחם בפשיעה. הצוות התבקש לגבש המלצות לטיפול בתופעה במישור הפלילי, האזרחי, המינהלי והמודיעיני.

‏בין היתר ממליץ הצוות לגייס את הרשויות המקומיות וראשי הרשויות בפרט לאכוף את החוק נגד מי שפלשו למקרקעין של הרשות, תוך התגייסות מבצעית של המשטרה לפעול לביצוע פינויים של יעדים אסטרטגיים בתוך המועד הקבוע בחוק.

בנוסף יקוים מהלך "הסברתי, תודעתי והרתעתי", שיביא לתודעת הציבור את הנזקים החברתיים והכלכליים הנגרמים לציבור כתוצאה מפלישה למקרקעי הציבור.

במסגרת הכלים שהצוות ממליץ לפתח בתחום האכיפה הכלכלית, מומלץ כי רשות מקרקעי ישראל תפעל לגיבוש מדיניות כללית לתקיפה כלכלית, וכי מדיניות זו תעוגן בהחלטת הנהלה של רשות מקרקעי ישראל או בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל.

הצוות כתב בדוח כי "מקרקעי ציבור הינם משאב ציבורי ייחודי שקשה להפריז בחשיבותו. המדובר במשאב מוגבל מבחינה כמותית, ומשמעותו הכלכלית והחברתית רבה ביותר. הצורך בשמירה על קרקעות המדינה חיוני בכל מדינה, ובפרט בנתונים המייחדים את מדינת ישראל.

‏‏"על המדינה להשכיל ולשמור על המקרקעין הציבוריים, לנהלם בצורה נכונה, תוך שמירה על עקרונות יסוד של שוויון, הגינות וסבירות, מתוך תפיסה רחבה שהם נועדו גם לטובת הדורות הבאים. האינטרס הציבורי מחייב לא להיכנע להשתלטות כוחנית על המשאב הציבורי. לשם כך נדרשת אכיפה אפקטיבית ומרתיעה, שבכוחה לייצר שינוי ותמריץ שלילי". ‏‎‏‎‏

נציין כי החל מסוף 2011 מדווח מינהל מקרקעי ישראל חדשות לבקרים על פינויים שהסתיימו בהצלחה, בעיקר של שימושים מסחריים וחקלאיים לא חוקיים, כמו מתחם חמאם אל פאשה בחיפה שפונה מבעלי הפאב "המאניקס" שהשתמש בקרקע לשימוש מסחרי, הריסת מבנה בלתי חוקי באזור התעשייה מגדיאל בהוד-השרון, הריסת מבנים לא חוקיים בנגב כולל מסגד פיראטי, פינוי משפחת אבו זייד מאדמות לאום ביפו, פינוי בנייה לא חוקית של ראש מועצת פורדיס, עקירת גידולים חקלאיים בלתי חוקיים בנגב, פינוי פולש מקטמון בירושלים, הריסת רפת פיראטית בכפר ג'ת יאנוח, הריסת מועדון קלפים לא חוקי במושב ליד קריית גת ועוד.

‎‎המדיניות המומלצת נגד פולשים

* ‏הגשת תביעות כספיות להשבת הרווחים ושווי טובת ההנאה שהופקו מהקרקע.

* ‏הגשת תביעות כספיות להשבת עלויות פינוי והריסה.

* ‏הגשת תביעות כספיות לפיצוי בגין נזקי הפלישה במקרים חריגים.

* ‎‎ביטול התקשרות המנוצלת לפלישה או לשימוש שלא כדין בקרקע.

* ‏בחינת האפשרות לסגירת עסקים המתקיימים בקרקע ציבורית שבפלישה.