הווארד קופר: "אם נצליח ב'שרה', נוכל לספק הרבה גז"

יו"ר IPC, השותפה בקידוחי "מירה" ו"שרה": "מה שחשוב הוא שלמרות 'מירה 1', אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון ולהשקיע כסף. זה הסיפור מבחינתי" ■ השבוע מתחילים השותפים בצמד הרישיונות לבצע את קידוח "שרה"

"מה שחשוב הוא שלמרות שבקידוח 'מירה 1' לא נמצאו הידרו-קרבונים, אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון ולהשקיע כסף נוסף מהכיס שלנו כדי לקדוח ב'שרה'. זה הסיפור מבחינתי". את הדברים הללו אומר ל"גלובס" הווארד קופר, יו"ר חברת איי.פי.סי, המחזיקה ב-13.6% מהזכויות ברישיונות "מירה" ו-"שרה".

בסוף השבוע האחרון פרסמו השותפויות המחזיקות בצמד הרישיונות הימיים (הכוללות גם את הכשרה אנרגיה ומודיעין) כי בקידוח "מירה 1" שבו הושקעו כ-90 מיליון דולר לא נמצאו סימני גז. בעקבות הכישלון צנחו מניות הכשרה אנרגיה ומודיעין ביום חמישי ב-50% וב-28% בהתאמה, והגיעו לשווי שוק של 170 מיליון שקל ו-325 מיליון שקל, בהתאמה.

השבוע מתחילים השותפים בצמד הרישיונות לבצע את קידוח "שרה", בתקציב של כ-70 מיליון דולר ולעומק של 4,300 מטר. הקידוח צפוי להימשך 50 ימים.

לקופר, תושב קולורדו, ניסיון של כ-25 שנה בתחום חיפושי הנפט והגז, והוא שותף בין היתר לקידוחים בסיביר, קזחסטאן וארה"ב. קופר מספר כי נכנס כשותף בצמד הרישיונות כיוון שהם עמדו בקריטריונים הגיאולוגיים והמשפטיים שלפיהם הוא עובד, אך היה גם תמריץ נוסף. "בדרך כלל יש לך צ'אנס אחד. כאן יש לנו שניים - שני בלוקים שלא תלויים זה בזה", הוא אומר, "אם שני הקידוחים יעבדו זה יהיה פנטסטי, אבל גם אם רק אחד מהם יעבוד זו תהיה הצלחה. על פי ההערכות של NSAI, אם נצליח ב'שרה' נוכל לספק הרבה גז לישראל, וזה יהיה גם רווחי".

"רצינו שהציבור ירוויח כסף"

אחת השאלות הגדולות הייתה הבחירה לקדוח תחילה ברישיון "מירה", אשר המבנה הגיאולוגי שלו מורכב יותר ביחס לזה שב"שרה". קופר מזכיר כי איי.פי.סי נמצאת באזור הזה בגלל שנובל מצאה בו תגליות. "פעלנו בשיטה דומה לזו של נובל אנרג'י - קודם הם קדחו את 'תמר', שהיה אמור להיות המבנה הגדול, אז עברו ל'דלית' ובמקביל עובד המידע שהתקבל מ'תמר' ונותח. על בסיס זה הם חזרו לבצע את קידוח האימות ב'תמר'".

לקופר יש הרבה ביקורת על הפרסום ב"גלובס" בחודש שעבר, לפיו קידוח "מירה" נמצא יבש. אולם לציטוט הוא מוכן רק לומר ש"לא ידענו את התוצאות כשזה פורסם, כי לא הגענו עדיין לעומק של שכבת המטרה".

קופר מוסיף כי "רצינו שהציבור ירוויח כסף, אבל חשוב לזכור שאני ושותפיי מחזיקים בכ-80% מהבעלות בחברה, ושמנו הרבה מהכסף האישי שלנו". בכך רומז קופר כי השותפים, ואיי.פי.סי בהם, לא היו ממשיכים לבצע את הקידוח ב"מירה" אם לא חשבו שהדבר יביא להם תועלת.

את חלקה של איי.פי.סי במימון הקידוחים מבצעת חברת עופר השקעות הפרטית של ליאורה עופר, אשר קיבלה מחצית מזכויותיה של איי.פי.סי בצמד הרישיונות (כ-6.8%) כנגד סכום של 28 מיליון דולר. קופר אומר כי "הם השותפים הכי טובים שהיו לי בכל השנים שאני בביזנס", ואין לו טענות ליתר השותפים ברישיון. "אחת הסיבות שנכנסנו לרישיונות הייתה שישראל היא מדינת חוק, וכל ההסכמים שחתמנו עליהם עם השותפים כובדו".