יו"ר חברת החשמל: "בקיץ 2013 שוב נהיה במשבר חשמל"

יפתח רון-טל: "באפריל 2013 יגיע הגז מ'תמר', ולכאורה נתחיל את המעבר בחזרה לשימוש בגז. זה יביא אותנו למצב של 40% של שימוש בגז בשנה הבאה - אבל תזכרו שהכול מגיע מצינור אחד"

בכירי משרד האנרגיה והמים מקיימים היום (ב') מסיבת עיתונאים לסיכום "בצורת החשמל" של הקיץ האחרון, במעמד השר עוזי לנדאו, מנכ"ל המשרד שאול צמח, יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל, מנכ"ל החברה אלי גליקמן ויו"ר רשות החשמל אורית פרקש. אתר "גלובס" העביר את המסע"ת בשידור חי.

להורדת המצגת שהוצגה במסע"ת - לחצו כאן

"אני שמח לבשר שצלחנו את הקיץ בהצלחה", אמר לנדאו. "שילובן של כל הזרועות לעבודה משותפת וכמובן הודות להתגייסות חסרת התקדים של הציבור, העמיד אותנו במצב של אפס הפסקות חשמל מאולצות. תודה מיוחדת אני מבקש להפנות לציבור. לא קל לממשלה לבוא ולהגיד 'אנחנו זקוקים לעזרתכם', אבל הציבור הרחב הבין ונרתם. יכולנו לראות בפירוש ירידה של עד 300 מגוואט בשעות שיא הביקוש ולכך אחראי הציבור הרחב. יחד עם זאת אמר השר, הציבור לא אמור להוות פתרון לבעיות משק החשמל. זו תפקידה של ממשלה. אסור לטעות, משק האנרגיה הישראלי עדיין נמצא במשבר עמוק וגם ב-2013, צפוי מחסור בחשמל, אבל לא בצורת כמו שהייתה השנה מכיוון שלראשונה מזה 15 שנה, ייכנסו לעבודה גם יצרני החשמל הפרטים".

"חברת החשמל הגיעה מוכנה למשבר הזה. הכפלנו את מלאי הדלקים", אמר רון-טל. "אולי שרדנו את משבר 2012, אבל בקיץ 2013 עדיין נהיה במשבר בחברת החשמל. באפריל 2013 יגיע הגז מ'תמר' ולכאורה נתחיל את המעבר בחזרה לשימוש בגז. זה יביא אותנו למצב של 40% של שימוש בגז בשנה הבאה - אבל תזכרו שהכול מגיע מצינור אחד. זו היתירות הכי נמוכה שאפשר להעלות על הדעת. אני מאוד מקווה שתוך מספר שנים נחזק את היתירות הזו כי זה מהווה פוטנציאל למשבר חשמל מאוד חמור שאני מקווה שלא יקרה".

גליקמן שיבח את הציבור על החיסכון בחשמל ואמר גם כי חברת החשמל הגבירה את יכולת הייצור שלה מיחידות קיימות במהלך הקיץ. "חסכנו 800 מגוואט שלא ברורים מאליהם", אמר גליקמן. "הדיווחים בתקשורת הביאו למודעות גדולה מאוד בציבור. כששאלנו האם המהלך התקשורתי הביא לשימוש מושכל יותר. מעל 70% מהציבור נרתמו לחיסכון בחשמל".

גליקמן ציין כי לפי סקר שערכה חברת החשמל בציבור, נראה כי "מרבית הציבור תופס את חברת החשמל כחברה אמינה שאפשר לסמוך עליה".