BDO: "רווחי הסלולר קרובים לממוצע העולמי"

לפני שהתחרות בענף הגיעה לשיא עם כניסת הוט מובייל וגולן טלקום, נסחרו פרטנר וסלקום במכפיל רווח תפעולי גבוה בעשרות אחוזים מהממוצע בעולם

הירידה בשוויין של פרטנר וסלקום קרובה למיצוי, אך עדיין לא הסתיימה מגמת השחיקה ברווחיות החברות. כך עולה מניתוח עדכני המשווה בין חברות הסלולר הישראליות לחברות בינלאומיות, שערכה פירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט ייעוץ. הניתוח, שהגיע לידי "גלובס", מתייחס לשווי החברות במחצית הראשונה של השנה, בהשוואה לשוויין בתחילת השנה.

לפני שהתחרות בענף הגיעה לשיא עם כניסת הוט מובייל וגולן טלקום, נסחרו פרטנר וסלקום במכפיל רווח תפעולי גבוה בעשרות אחוזים מהממוצע בעולם. לפני הנתונים, בדצמבר 2011 עמד הממוצע העולמי על 1.36, ואילו פרטנר וסלקום נסחרו לפי שווי של 1.75 ו-1.73 בהתאמה. בחודש יוני, עמד הממוצע העולמי על מכפיל רווח תפעולי של 1.23, בעוד שפרטנר וסלקום נסחרו לפי 1.36 ו-1.39 בהתאמה.

כלומר, החברות הישראליות נסחרו מעט גבוה מעל הממוצע, אך בטווח סביר שמעיד כי ספגו את השפעות התחרות.

לדברי פיני שמואלי-ניסן, שותף בחברת הייעוץ, "הנתונים מלמדים שכאשר החריפה התחרות, המכפילים של החברות הישראליות היו רחוקים מהממוצע. כלומר, עדיין לא חלה התכנסות של השוק בארץ למצב שמשקף תחרות קשה. אולם, כאשר התחרות התגברה ניתן לראות בבירור ירידה במכפילים".

שמואלי-ניסן מסביר, כי יש לבחון את השווי דרך המכפיל התפעולי כי הוא מנטרל את המינוף של חלק מהחברות.

"ברוב העולם המערבי קיימים מספר רב של מפעילים, ובהתאם מכפילי החברות משקפים רמת תחרות גבוהה. עד לאחרונה, המצב בארץ לא היה זהה, אולם לאחר כניסת המפעילים החדשים לשוק, חל שינוי שהוביל לירידה בתעריפים ובשחיקה בהכנסה ממנוי. במבט קדימה תהיה שחיקה ברווחים ונמשיך לראות ירידה בתעריפים וברווחים".

השוואת מכפילי רווח
 השוואת מכפילי רווח