"אני נוכל, והם גם"

זה מה שעד המדינה בהולילנד אומר לכל מי שרק רוצה לשמוע

צפיתי בהקלטה של התחקיר על עד המדינה ש"ד, ששודר ב"כלבוטק", ולא הצלחתי להבין על מה ולמה פרקליטות המדינה רעשה והרעישה. ממה היא חששה? מפגיעה בפרטיותו של עד המדינה? מהשפעה על בית המשפט? מהסתת דעת הקהל נגד העד?

אפשר להבין את החשש של הפרקליטות מפני כל פגיעה באמינות עדותו של ש"ד, שכמעט רק עליה מבוסס המשפט הגדול והחשוב מאוד על פרשת הולילנד.

בהחלט מובן, אבל לא ברור. שהרי יש לנו עסק עם אדם, עד המדינה, שאומר לכל מי שרק רוצה לשמוע, כולל בית המשפט: "אני נוכל. אני רמאי". הפרקליטות עצמה אומרת זאת. זה לא המצב הרגיל שבו התחקיר מגלה: האיש טוען שהוא אדם ישר, אנחנו נחשוף עכשיו את פרצופו האמיתי. הכתבה חשפה, למעשה, את הפרצוף שכבר נחשף קודם לכן.

מהלך מיותר של הפרקליטות

עכשיו, כמה ימים אחרי שידור הכתבה, רואים עד כמה המהלך של הפרקליטות נגד שידורה היה מיותר ובזבזני. עד המדינה ממשיך להעיד, לא ממש קמה זעקה ציבורית נגדו, ובאשר לבית המשפט - השופטים בוודאי הכירו את פרטי עברו ונבכי אופיו של האיש גם ללא עזרת התחקיר.

למה התכוונה הכתבה?

כשם שלא ברורה התנהגות הפרקליטות, כך גם לא ברור מה התכוונה להשיג הכתבה. לא הייתה שם התייחסות כלשהי לדברים שש"ד העיד עליהם נגד אולמרט וחבורת הולילנד. הראו לנו שהעד שיקר ורימה, אבל לא נטען, ובוודאי לא הוכח, כי הוא עשה זאת במשפט הולילנד.

כלומר, הצופים מתבקשים להסיק שבגלל שהעד עשה דברים כאלה בעבר, מן הסתם זה כך בעניין הולילנד. אלא שזה לא עובד כך. יכול אדם לשקר מאה פעמים, ובפעם המאה ואחת לומר אמת. את זה בדיוק אומר עד המדינה: אני נוכל ורמאי - אבל גם הם, הנאשמים, כאלה.

ברור, עם זאת, שבית המשפט, בבואו לשקול את אמינות העד, ייקח בחשבון את עברו. אבל לגמרי לא בטוח שלאותו עבר תהיה השפעה כלשהי. בית המשפט יכול להתרשם שבעניין הרלוונטי העד אמין, ואם עדותו מגובה במסמכים וראיות אחרות, אז בוודאי שהעדות מתקבלת כנכונה, למרות העבר הבעייתי.

פושעים כעדי מדינה

ממתי עד מדינה, או עד בכלל, אמור להיות אדם נקי? הפושעים והעבריינים הכי גדולים זוכים למעמד עד המדינה, ובית המשפט מתחשב בעדויותיהם כאשר הן נתמכות ומגובות. אם היינו פוסלים אנשים כאלה מעדות, הרבה מאוד פושעים גדולים בהרבה היו מסתובבים חופשי.

סיון רהב: "לא העמדות שלי"

סיון רהב-מאיר כתבה לי היום: "אתמול פורסם בטור זה כי למרות כיסוי הראש, אני אישה נאורה. אני מודה לך על המחמאה. וברצינות: הדעות שיוחסו לי במאמרך כלפי הפרקליטות אינן עמדותיי".