הוסר העיכוב: 4,018 דירות בדרך להיבנות בגליל ים

ביהמ"ש דחה את עתירת חבר המועצה ו-20 בעלי הקרקעות לביטול התוכנית

לא ניתן לעכב יותר את פרסום תוכנית הווד"ל לבנייה על אדמות קיבוץ גליל ים ליד הרצליה להקמת 4,018 דירות. כך קבע היום ביהמ"ש המחוזי בת"א, שדחה את העתירה לביטול התוכנית, בהובלת חבר מועצת העיר בהרצליה, דרור עזרא, ו-20 בעלי קרקעות.

כזכור, עזרא, רכז פורום השרון במפלגת הירוקים, ו-20 בעלי קרקעות פרטיים הגישו עתירה ובקשה למתו צו ביניים בטענה שלא ניתן לקדם את תוכנית גליל ים במסגרת הווד"לים (ועדות לאומיות להאצת הבנייה למגורים), משום שהיא לא עונה על הקריטריון שלפיו הוו"דלים מטפלים רק בקרקעות שלפחות 80% משטחן בבעלות המדינה.

תוכנית גליל ים היא "ספינת הדגל" של וד"ל מחוז תל אביב. היא חלה באזור השדות שמשיק להרצליה מדרום, בין נתיבי איילון, קיבוץ גליל ים ורחוב הרב קוק בהרצליה. שטחה של התוכנית 835 דונם והיא מאפשר בניית 4,018 דירות.

וד"ל מחוז ת"א אישר חלק מהתוכנית (1,075 דירות) למתן תוקף ביוני, אבל בעקבות עתירתם של עזרא ו-20 בעלי הקרקע הפרטיים, הורה באוגוסט ביהמ"ש המחוזי שלא לפרסם את התוכנית עד למתן החלטה אחרת.

בשל דחיפות העניין נקבע דיון בעתירה לפני שלושה ימים. לאחר שכל צד הציג את טיעוניו, ולפני שהשופטת שרה דותן עמדה להשמיע את החלטתה, ביקש בא כוח העותרים שהות של 48 שעות כדי לקבל את עמדת מיוצגיו להצעת ביהמ"ש למשוך את הבקשה לאור הקשיים שהתגלו בטיעוניו.

השופטת דותן נעתרה לבקשתו לפנים משורת הדין, "למרות דחיפות העניין". אבל, כפי שנכתב בהחלטתה מהיום, "למרבה הצער בחר ב"כ העותרים לעשות שימוש לרעה בשהות שניתנה ולנצלה להגשת בקשת דחייה נוספת שתכליתה התייעצות עם מרשיו", זאת ללא קבלת תגובת הצדדים שכנגד (הווד"ל, מינהל מקרקעי ישראל וקיבוץ גליל ים).

בנוסף הגיש בא כוח העותרים בקשה לאיחוד דיון עם עתירות נוספות בנושא, שהגישו גורמים אחרים.

אבל, בגלל שהתיק בשל להחלטה, קבעה דותן שאין לעכב את פרסום התוכנית "עיכוב נוסף שלא לצורך". ‏

בהחלטתה מפרטת דותן כי "הפרשנות שנותנים העותרים להוראות החוק, המקנות סמכות לווד"ל לדון בתוכנית ולאשרה, אינה עולה בקנה אחד עם לשון החוק. למשל, נטען כי הקרקע נשוא התוכנית מוחכרת לדורות, תוך התעלמות מהעובדה שאין כל הסכם חכירה בין קיבוץ גליל ים למינהל בקשר למקרקעין".

בנוסף טענה דותן שעזרא לא הגיש התנגדות לווד"ל בתקופת הפקדת התוכנית להתנגדויות, ולכן גם לא נידונו טענותיו בפני הוועדה. "טענתו לפיה בתוקף תפקידו כחבר מועצה היה מנוע מלהגיש התנגדות", כותבת דותן, "עומדת בסתירה להוראות חוק הווד"לים שקובע: 'כל אדם רשאי להגיש התנגדות לתוכנית לדיור לאומי שהופקדה'".

דותן דחתה את בקשתם של עזרא ו-20 בעלי הקרקע, שלטענתה לא פירטו בעתירה את מיקום הקרקעות שבבעלותם, וחייבה אותם לשלם הוצאות משפט ושכר טרחה בסך 12 אלף שקל.

את קיבוץ גליל ים מייצגים עורכי הדין מאיר פורגס ונועה יגלה ממשרד ש. בירן ושות'.