לוח זמנים לקווים האדומים

אובמה לא יכול לצפות שישראל תיקח סיכון בנוגע לאיראן

ראש הממשלה בנימין נתניהו צודק באומרו כי לכל מדינה חפצת חיים יש קווים אדומים, ולגבי ישראל גרעין איראני למטרות צבאיות הוא קו אדום בוהק ומשמעותי. קהיליית העמים מבינה זאת ומכירה בסכנה האורבת לא רק לישראל אלא לעולם החופשי כולו, וביבי יכול לרשום זאת לזכותו.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הצהיר כי ארצות-הברית לא תשלים עם איראן גרעינית. אני מאמין לו, ובכל זאת קיימים פערים מסוימים, וגדר הספקות אינו סמנטי.

נתניהו רוצה וחייב לוודא בבירור וללא כל עמעום מהו לוח-הזמנים ומה הם הקווים האדומים האמיתיים של אובמה, שכן קיימת אפשרות, שאינה תיאורטית, כי הקווים של הממשל האמריקני אינם חופפים ואינם זהים לקווים של ישראל. קו אדום כמו רמזור אדום חייב להיות מסומן ומוצב לפני הצומת ולא אחריו.

הקווים שלנו קצרים יותר ונושקים באיראן, שולי הביטחון שלנו צרים, ואל לו לאובמה לצפות שישראל תיטול על עצמה סיכונים קיומיים.

דומה המצב למקרה שבו ונצואלה בהנהגתו של הוגו צ'אבס הייתה מנסה לפתח בחצר האחורית של ארה"ב יכולת גרעינית צבאית תוך קריאה פומבית להשמדתה. במקרה כזה, הקווים האדומים של אובמה היו ברורים ובוטים, והמתקנים הגרעיניים היו מושמדים בתוך שעות ספורות. המצב עם איראן בשליטת האייתוללות המונעים מדחפים דתיים אסלאמיים - חמור וקיצוני יותר.

אני מאמין שאובמה מבין זאת היטב, וכמי שעומד בראש המעצמה הגדולה והחשובה בידידותנו, מוטל עליו הנטל לשכנע את ראש הממשלה נתניהו כי "I Mean Business" ללא כל "If And But", ושארצות-הברית נכונה ליישר קווים עם ישראל.

מפגש גורלי

דבר זה ניתן לביצוע רק אם שני המנהיגים יגנזו את החשדנות ההדדית ואת משקעי העבר וייוועדו לאלתר בארבע עיניים, ללא תיעוד, ללא עוזרים וללא פרסום הודעות לציבור.

אני סבור כי אין שחר לטענה שלפיה קביעת קווים אדומים "תסגור" כביכול אופציות או תכבול את ידי הממשל האמריקני; החשיבות בקביעתם היא בהשפעה שתהא לכך על משטר האייתוללות.

ובנוסף: לעצם קיום המפגש וההסכמה שתושג במסגרתו יש חשיבות הרתעתית עליונה, והיא תשלול את הבסיס להצהרות של מנהיגי איראן כאילו קיימים פערי גישות וכי ישראל מהווה נטל על ארצות-הברית.

אני מרשה לעצמי להמליץ ששר הביטחון אהוד ברק ייפגש בימים הקרובים עם מקבילו האמריקני לאון פאנטה, מזכיר ההגנה, ושהם יכינו את המפגש הגורלי בין שני ראשי המדינות.

לוח-הזמנים של אובמה ערב הבחירות לנשיאות אמנם צפוף ביותר, אולם האייתוללות והצנטריפוגות אינם נוטלים חלק בבחירות ואינם ממתינים לתוצאותיהן. שעון הזמן מתקתק, הזמן אוזל במהירות, ועל אובמה מוטלת חובה להיפגש לאלתר עם נתניהו ולסכם עמו את הקווים האדומים.

הכותב הוא ראש משרד עורכי הדין כספי ושות'