תיק מבורך או מורווח?

ברכות לשנה טובה לא מייצרות שנה כזו. הדרך אליה עוברת בקבלת החלטות ומימושן *קל לברך ולהיות מבורך, אבל אם תרצו תיק מורווח, תצטרכו להפוך את השנה הבאה לשנת ההבדל והשינוי שלכם

מדד S&P 500, שמייצג את שוק המניות האמריקני, קרוב לשיא של כל הזמנים. כן, כן, לשיא של מה שמכונה היה "בועת ההייטק", לשיא של מה שמכונה היה "בועת המשכנתאות".

אם נניח מאיזושהי סיבה, שבמשך שלוש שנים החלק במוח שלכם שמעבד שערי מניות, היה מנוטרל, והייתם צריכים לנחש מה מצבו של S&P 500, מה הייתם מנחשים - שפל של כל הזמנים? קצת מעל השפל? אכן, נראה שישנם עמודי ה"כלכלה" (מציאות?) ועמודי בורסה (דמיון?), ועל פי ה"חוקים" שנוסחו בבתי הספר לכלכלה ומינהל עסקים, הם נראים כלא שייכים לאותה תקופה.

לכן גם לא תמצאו הרבה אנשים מאושרים מעליות השערים. מי שלא שם יהבו על הניתוח הטכני ועובד לפי הגרף, קשה היה לו לרכוב על מגמת העליות. אחד ההסברים לעליות השערים מהשבוע שעבר, הוא שגופים פיננסיים וקרנות גידור, שהיו בחשיפת חסר למניות, הבינו שכדאי להם לעשות משהו בנידון. השוק ניצח אותם, והתמורה המתוקה לשוק על הניצחון היא "בוסט" של קניות, המתבצעות על ידי המפסידים.

5 מחשבות על השולחן

חגי תשרי נותנים הרבה זמן למחשבה. סביר שבתור קורא טור זה, יהיו לך מחשבות על ההשקעה במניות. האם השוק ימשיך לעלות? האם להגדיל או להקטין את שיעור המניות בתיק? האם לשנות את הרכב התיק - לקחת יותר סיכון, כפי שאנחנו עושים בתיק הקניון? ומה בעצם הסיכון הזה שאנחנו לוקחים יותר ממנו? כמו השנים, גם מחשבות באות והולכות. בשביל לעגן אותן ולוודא שהן מתורגמות לעשייה, חייבים לכתוב אותן ואת המשמעות האופרטיבית שלהן. אנחנו משתפים בשלנו:

1. נמשיך לשמור על החיץ ביננו לבין כותרות העיתונים, האינטרסים שמייצרים את תחושות המאניה-דפרסיה והמלל הממוחזר.

2. נזכור שתיאוריות כלכליות, דברי כלכלנים מלומדים, פרשנויות ותרחישים, לא עזרו לנו בניהול התיק. איינשטיין אמר, שאי שפיות זה לעשות את אותו הדבר ולצפות לתוצאות שונות. נהיה שפויים.

3. בשביל להתנתק מהדבקות במה שלא עבד, יש לאחסן את האמונות הישנות ולאמץ חדשות. נעשה צעד להפחתת פיזור המניות בתיק. נרד בהדרגה מ-50 מניות ל-30. האמנו שפיזור גדול מפחית סיכון. האמונה הזו מבוססת על תורת ניהול תיקי השקעות ועל משנתו של מרקוביץ'. היא מעוגנת בחישובים סטטיסטיים. במבחן התוצאה. יכול להיות שהבעיה היא במודל של מרקוביץ'; ויכול להיות, וזה יותר חשוב מבחינתנו, שפיזור רב מטשטש את הפוקוס הטכני של התיק ואת מהירות התגובה.

וורן באפט, למשל, אדם שהוכיח שהוא גם יודע להרוויח משהו מהשקעה במניות, דוגל בתיק מרוכז. אולי יותר סיכון סטטיסטי, אבל גם יותר התנהלות בטוחה עם מניות שמכירים היכרות עמוקה. הקטנת מספר המניות בתיק תפחית את הגיוון שלו ואת "חווית הקניון", אבל תאפשר לנו להיות חדים יותר במסחר. יש לנו עוד לסגור פער לרעתנו בהשוואה ל-S&P 500.

4. זוכרים תחזית של לארי וויליאמס, שהבאנו כאן ביוני? הוא דיבר על עליות שערים בספטמבר, ועל הזדמנות פז להיכנס לשוק גם לקראת 2014. נראה שה-S&P 500 יגיע לשיא ההיסטורי, ואולי אף יחצה אותו בחודשים הקרובים. אולי אחרי הבחירות תהיה נפילה, ואולי בפברואר היא תגיע, אבל על פי תחזיותיו המתגשמות של וויליאמס, ההזדמנויות עוד לפנינו.

לכן, גם אם הרווחתם מעליות השערים האחרונות וגם אם לא, הרגש שמלווה את התוצאה לא צריך להשפיע על מדיניות ניהול התיק. להצטרף למגמה, גם אם באיחור, עדיף מלדבוק בעקשנות בהליכה נגדה.

5. אילו מניות נראות מעניינות? את עליות השערים בשווקים הובילו המניות של החברות האהובות כמו AAPL, SBUX, NKE ו-AMZN - מניות של חברות שנראה שהביקוש למוצריהן ושירותיהן מצליח גם הוא לעקוף את כותרות העיתונים. כסף חדש שייכנס לשוק יתקשה לקנות את המניות הללו, כשהמכפיל לא נמוך כל כך והגרף נראה כמו גורד שחקים בדובאי.

טעינו קצת שלא הלכנו יותר עם המניות האלו ב-2011 ו-2012. אבל טעות גדולה יותר תהיה לשנות מדיניות כאשר מאוחר מדי. שינוי מדיניות הוא סיבה מרכזית לכישלונם של מנהלי השקעות. אנחנו נמשיך לחפש מניות שמגמת העלייה שלהן היא באזור השליש הראשון שלה, מניות שיש להן הרבה מקום למעלה ותמיכה קרובה למטה. באחרונה התחלנו לקבל בחזרה את התמורה מהמדיניות הזו, ותיק הקניון צובר תאוצה. הרווחנו יפה על KBH ו-FCX למשל.

אז מניות כמו LVS, MOS, F, BAC, BPOP, DWA, CTRP, GE, MS ו-RLD אמורות להניב תשואה גבוהה. משקלן של מניות, שהגרף שלהן נראה כמו אלו, יעלה ככל שיעלו רעיונות טובים.

אז שתהיה לכם שנה של רעיונות טובים ומימושם לכדי פוזיציות מרוויחות. וכמובן שנה טובה בכל שאר תחומי החיים. תיק רווחי, ככל שיהיה, לא יעשה אותנו מאושרים, אם ההתייחסות אליו לא תהיה בהרמוניה ובאיזון ביחס לשאר תחומי חיינו. אם תרצו - האיזון הוא פיזור הסיכונים החדש.

הכותב הוא שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת Green Ocean - MBA, MTA, NLP Master Practitioner. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם