בכיר במש' השיכון: "הוזלה של 2% בדירות זה הישג אדיר"

יוסי שבת, מנהל אגף בכיר למידע וניתוח כלכלי, אומר בראיון ל"גלובס" ריבית בנק ישראל היא הגורם למחירי הדירות הגבוהים ■ "השכר הריאלי למעשה לא עלה מאז שנת 2004, ואולי מכאן נובעת התחושה הקשה בציבור"

"בסביבת ריבית נמוכה ברמות היסטוריות, 2% ירידה במחירי הדירות היא הישג. אם המחירים יציבים או יורדים, זו הצלחה אדירה, ואולי אנשים לא מעריכים את זה מספיק", כך אומר בראיון ל"גלובס" יוסי שבת, מנהל אגף בכיר למידע וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון.

לדבריו, "למרות הריבית הנמוכה, בצד היצע הקרקעות לדירות יש מענה שיכול לשמור על יציבות מחירים וגם לגרום לירידות. אנחנו לא יכולים לשלוט בביקוש, שמגיב יחסית מהר לריבית נמוכה. כשבנק ישראל מוריד את הריבית במשק באחוז זה מאוד משפיע על הרוכשים, ואנחנו רואים גידול בכמות הרוכשים והמשקיעים".

דבריו של שבת - המשלים שנה בתפקידו הנוכחי וחוקר את שוק הנדל"ן עבור משרד השיכון כבר 19 שנה - עולים בקנה אחד עם דבריו של שר השיכון אריאל אטיאס, שהזהיר לא אחת כי "ריבית נמוכה היא כמו דלק על מדורת מחירי הנדל"ן". שבת מזהיר כי "כאשר אין אלטרנטיבות טובות להשקעה באפיקים אחרים, ההלוואות לרוכשי דירה ראשונה אטרקטיביות יחסית, והאינפלציה הנמוכה, כולן קופצות לשוק הנדל"ן".

לפי נתוני דו"ח שפרסם לאחרונה שבת, בישראל צריך 127 משכורות (ברוטו) על מנת לרכוש דירה, שמחירה זינק ב-34% בשנים האחרונות.

- זה נראה לך סביר?

"השכר הריאלי למעשה לא עלה מאז שנת 2004, ואולי מכאן נובעת התחושה הקשה בציבור. מחירי הדירות אמנם נעו באופן חד מאוד כלפי מעלה, אך המצוקה שמרגישים נובעת יותר מהשכר - אנשים לא היו אמורים להרגיש קושי כל כך גדול".

- בינואר-יולי צנח מספר העסקאות המאושרות למכירת קרקעות לקבלנים ב-43%. ההיצע קטן?

"השיווקים בסוף 2011 היו חלשים, כי הקבלנים מחכים בצד. מה שבטוח, היצע הקרקעות מצליח לבלום את המחירים, לתת מענה לביקוש ולריבית הנמוכה".

- עם המדד החדש שמפרסם משרדך, הציבור מקבל מידע נדל"ני מארבעה משרדי ממשלה. זה טוב ליהודים?

"התלבטנו אם לקפוץ לבריכת הנתונים; אנחנו לא ששים להיות עוד גורם שבא ומציג נתון - אולי זה מבלבל את האנשים. אבל אין נתון כמו שלנו בחתכים האלה, וזה חשוב לציבור. אולי זה טוב שיש כמה אינדיקציות, כמה מחירונים, כמו שיש כמה מחירוני רכב".

- מתי נראה ירידות מחירים משמעותיות יותר מ-2% בשנה, הנתון שעליו דיווחת לאחרונה?

"מאז חודש מאי, הביקוש לדירות גדל, אבל המצב הביטחוני והכלכלי לא מי יודע מה, וגם מעלים מסים - האם אנשים יוכלו לקנות דירות? זו שאלה. עד אוגוסט היה ביקוש גדול; אני לא יודע מה יהיה בהמשך. המודלים הכלכליים שהיו לנו בעבר לא הצליחו לחזות את רמות המחירים. בשנות ה-90 הייתה עליית מחירים, ואנשים לא האמינו שהמחירים יירדו. אבל אחר כך הם ירדו. המודל השתבש, וכיום אף אחד לא מתנבא".