"המדינה זה ביבי"

אדלסון התכוון להיות "הוגן ומאוזן" ב"ישראל היום" - אבל לטובתו

לאחרונה נתן שלדון אדלסון ראיון לאתר פוליטיקו שבו התייחס לעיתונו "ישראל היום": "היה בכוונתנו לעשות אותו הוגן ומאוזן, כיוון ששאר העיתונים נמצאים הרחק בשמאל. הבעיה בחינוך ובתקשורת היא שכולם נמצאים בשמאל". כך אמר אדלסון למראיינו.

מה זה "הוגן ומאוזן"? נדמה כי ההגדרה הכי קולעת שייכת לאבא אבן, שר החוץ המנוח, שנשאל פעם מה זו עמדה אובייקטיבית בסכסוך האזורי. הוא לא התבלבל: "כל עמדה התואמת את העמדות שלנו". אבן כמובן אמר זאת בבדיחות הדעת - אבל במציאות זו אמירה מאוד אסרטיבית. כולם רוצים "הוגן ומאוזן" - אבל לטובתם.

אידיאולוגיה פוליטית מעורבת באישית

גם אדלסון, כמובן. אפילו "דבר" ו"על המשמר", שהיו יומונים מפלגתיים, לא התאפיינו בחד-צדדיות כזאת. מה גם שאצל אדלסון יש עירוב בין האידיאולוגיה הפוליטית לבין ה"אידיאולוגיה" האישית-חברית.

חשוב לאדלסון, ולכן גם ל"ישראל היום", שהמדינה תאמץ את העמדות הימניות. אבל חשוב לו באותה מידה שהמדינה תאמץ גם את ביבי (ואת רעייתו שרה). נתניהו מעולם לא אמר "המדינה זה אני" (אם כי אולי הוא חושב את זה). אבל אדלסון כן אומר, במשתמע מתוכן עיתונו, ש"המדינה זה נתניהו (ורעייתו שרה)".

למה עיתון ימני נקרא רק כשהוא מחולק חינם?

נעבור לחלקה השני של האמירה: "הבעיה בחינוך ובתקשורת היא שכולם נמצאים בשמאל". זאת באמת בעיה - לאדלסון וגם לבני קצובר, למשל. אבל השאלה היא למה, אדלסון? למה זה כך? כלומר - אם הרעיונות שלך, של הימין, הם נכונים למדינה, למה הרוב, על-פי טענתך, הולך לרעיונות אחרים, נגדיים? למה רוב האנשים (גם באמריקה שלך, אגב) לא נוהים אחרי העמדות והרעיונות של הימין שלך?

למה, אדלסון, למה עיתון ימני צריך להיות מחולק חינם כדי שיקראו בו? שוב - אם יש לך משהו מעניין וחשוב לומר, למה אתה לא מעמיד זאת במבחן העליון, האבסולוטי - האם אנשים מוכנים לשלם בשבילו?

יש כבר במדינה עיתון ימני, "מקור ראשון" שמו, אבל אבוי, אין לו את המיליארדים שלך, אדלסון, ולכן הוא חייב למכור אותו בכסף. ובאמת מה התפוצה של העיתון הנמכר? נראה שלא משהו.

אולי לך יש בעיית חינוך, אדלסון?

מה זה אומר על הימין שרק בחינם הוא יכול לקוות שמישהו יתעניין בעיתון שלו? או שמא זה אומר שהעיתונים האחרים הם הרבה יותר הוגנים ממה שאתה, אדלסון, מייחס להם? עובדה - ביבי, ומנהיגים ימנים אחרים, נבחרו לשלטון לפני שהיה "ישראל היום", כאשר במדינה "שלטו" עיתוני השמאל והימין. מה שאומר שאין בעצם בעיה בחינוך ובתקשורת. אדרבא - התקשורת והמערכת החינוכית לימדו את אזרחי ישראל להיות דמוקרטים. וכך נהג הציבור הישראלי כאשר העניק רוב קולות לימין, וגם לשמאל ולמרכז.

מה שאומר, אדלסון, שאם הקמת עיתון הנאלץ לרקוד לפי חלילך, אז אולי לך יש בעיה של חינוך? ואולי זו הסיבה שאנשים לא מוכנים לשלם עבור עיתונים של אנשים כמוך? אולי כדאי שתחשוב על כך בטיסותיך ממקאו ללאס וגאס?

לאומיות בחסדי מקאו

נראה שמטרת עיתונך, אדלסון, היא לא רק לתמוך בימין באמצעים מערכתיים - אלא לעשות זאת על-ידי הריסת העיתונים האחרים במדינה.

כסף יכול להיות כוחני מאוד, גם אלים, תלוי איך משתמשים בו. הריסת עיתונים נמכרים בעזרת עיתון חינמי - זו, לדעתי, התנהגות אלימה. ממש כמו חלוקת ביגוד חינם כדי להרוס את שוק האופנה.

אבל מה זה משנה? כל עוד שולחנות הקזינו ממשיכים להזרים אליך כספים, אתה ועיתונך מסודרים. נראה שכל עוד כספי ההימורים זורמים - גם הימין הלאומני והגאה מסודר.

matigolan@globes.co.il