שולה זקן: להעמיד לדין את אורי מסר ועובד יחזקאל

טוענת כי חומר החקירה בפרשת הולילנד כולל ראיות לביצוע עבירות שוחד גם ע"י השניים ■ נכונותה של זקן לצאת כנגד שותפיה ומקורביו של אולמרט מלמדת על כוונה אפשרית מצידה לשבור את הברית עם פטרונה לשעבר ואולי גם למסור נגדו עדות

דרמה במשפט הולילנד: שולה זקן, ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, קוראת לפרקליטות להעמיד לדין את מקורביו של אולמרט עו"ד אורי מסר ועובד יחזקאל.

בהודעה שהגישו היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב סנגוריה של זקן, עורכי הדין עופר ברטל, דב גלעד כהן וצליל וינשטיין, נטען כי חומר החקירה בפרשת הולילנד כולל ראיות משמעותיות לביצוע עבירות שוחד גם על-ידי השניים, בנוסף ל-4 מעורבים נוספים שלא נכללו בכתב האישום - וכי יש להוסיפם לכתב האישום בעבירות של סיוע ללקיחת שוחד או תיווך לשוחד.

מדובר בעמדה חדשה ומשמעותית מצד זקן, שכן כמי שעבדה במשך שנים רבות בצמוד לאולמרט, הייתה זקן מקורבת מאוד למסר וליחזקאל, שהיו גם הם אנשי אמונו של אולמרט בתקופות ארוכות במהלך כהונותיו כשר וכראש הממשלה.

נכונותה של זקן לצאת כנגד שותפיה למחנה המצומצם של אנשי אולמרט מלמדת על כוונה אפשרית מצידה לשבור את הברית שבינה לבין פטרונה לשעבר, ואולי גם למסור נגדו עדות, שעלולה לסבך אותו במסגרת פרשת הולילנד.

"ראיות למכביר"

בתיק הולילנד נאשמת זקן, לצד אולמרט, בלקיחת שוחד בהיקף של מאות אלפי שקלים, במזומנים, בצ'קים ובמתנות שקיבלה מעד המדינה ש"ד, וכן בהלבנת הון. בסעיפים אלה מואשמת זקן הן במסגרת הפרשה העיקרית שבתיק, פרשת פרויקט הולילנד, והן בפרשת חברת "הזרע".

במסגרת זו פנו סנגוריה, עורכי הדין עופר ברטל, דב גלעד כהן וצליל וינשטיין, המייצגים אותה באמצעות הסנגוריה הציבורית, לבית המשפט, בבקשה שיורה לפרקליטות להעמיד לעיונם חומרים נוספים, שלא נכללו בחומר החקירה המקורי שהועבר לידי הסנגורים לפני תחילת המשפט - לרבות הנימוקים לסגירת התיק נגד חלק מהמעורבים בפרשה.

ההחלטה לסגור את תיק החקירה נגד עו"ד מסר בפרשת הולילנד התקבלה על-ידי הפרקליטות בנובמבר 2010, למעלה משנה לפני ההחלטה להגיש כתב אישום נגד זקן, אולמרט ומעורבים רבים נוספים בפרשה.

העילה לסגירת התיק הייתה חוסר ראיות מספיקות. זאת, אף שבימים הראשונים לאחר שחקירת הולילנד הפכה גלויה, היה מסר בין העצורים בפרשה, נחקר באזהרה פעמים רבות ושוחרר ממעצרו רק לאחר ימים אחדים.

עם זאת, גם היחידה המשטרתית שחקרה את הפרשה, יאח"ה, המליצה לפרקליטות לסגור את התיק נגד מסר. שנה לפני כן החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגד מסר גם בפרשות טלנסקי ומרכז ההשקעות, שאף בהן נחקר תחילה כחשוד.

בהודעה שהועברה היום לבית המשפט נמסר כי "במהלך לימוד חומר החקירה הרב שהועבר לידי ההגנה, נמצא כי שורה של גורמים בעלי מעורבות ישירה באירועים נשוא פרשת הולילנד ופרשת הזרע לא הועמדו לדין - חרף קיומה של תשתית ראייתית איתנה נגדם".

מדובר, לדברי סנגוריה של זקן, במתי חותה, עמרם בניזרי, הרב יהושע פולק, עו"ד משה שמעוני, עו"ד אורי מסר וכן עובד יחזקאל.

"עיון מעמיק בחומר החקירה", טוענת זקן באמצעות סנגוריה, "מלמד על קיומן של ראיות למכביר באשר למידת מעורבותו של מסר בפרשת הולילנד ובפרשת הזרע, המתבטאת בין היתר בביצוע עבירת תיווך בשוחד או סיוע לקבלת שוחד".

תיווך במתן השוחד

בין הראיות מתארים סנגוריה של זקן את עדותו של ש"ד, הן במשטרה והן בבית המשפט, ולפיה העביר פעמים רבות סכומי כסף ניכרים לידיו של מסר. "ש"ד מסר במשטרה ובבית המשפט כי היכרותו המעמיקה עם מסר, תוך שילובו הרב במערכת יחסי השוחד, הייתה בשנים מאוחרות יותר, בפרשת הזרע".

ואולם גם בפרשת הולילנד עצמה היה מסר מעורב, לפי הטענה: אחת ממטרותיו של ש"ד, כמייצגם של יזמי הולילנד מול עיריית ירושלים, הייתה למתן את דרישות העירייה, כפי שהוצגו בתוכנית המתאר.

"ש"ד סבר כי הדרישות של העירייה היו מוגזמות, ולכן פנה לזקן בעניין, שהפנתה אותו, לכאורה, לאורי מסר. ש"ד שלח מכתב למסר, כדי שהוא יפנה אל אורי שטרית (מהנדס העיר), בשמו של אולמרט, ויבקש ממנו להוריד את הדרישות בנוגע למבני הציבור".

לטענת זקן, חומר הראיות מגלה מעורבות גבוהה של מסר גם בפרשת הזרע. "ש"ד מסר במשטרה ובבית המשפט על תחילת שיתוף מסר בסוד השוחד ופעילותו הרבה לקידום ענייני הזרע, כשהוא, בין היתר, מתווך במתן שוחד לאולמרט ולזקן", נמסר בהודעה.

ש"ד העיד כי לאחר שאולמרט מונה לשר התמ"ת ב-2003, הודיעה זקן לש"ד בשמה ובשם אולמרט כי הם מבקשים "שכל הטיפול שלהם עבורו בנושאים השונים, לרבות ענייני הזרע, ייעשה מעתה ואילך באמצעות מסר, דבר שיקל מאוד על ההתחשבנות".

חומר הראיות כולל גם מכתב שהעביר מסר לש"ד בינואר 2005, ובו דיווח על נושאים שבהם טיפל במסגרת פרשת הזרע. "התקיימו פגישות עם הגורמים הרלוונטיים ואמורות להתקיים השבוע פגישות נוספות על מנת לגרום לתהליך של תחילת משא-ומתן", כתב מסר לש"ד.

בסוף המכתב ביקש מסר מעד המדינה להעביר שכר-טרחה לפי המסוכם בין שניהם. חומר החקירה כולל גם חשבוניות שהוציא משרדו של עו"ד מסר, על סך של כ-60 אלף שקל כל אחת.

לסיכום, כותבים הסנגורים, כי "התשתית הראייתית כבדת-המשקל נגד מסר, לצד קשריו המקצועיים והחבריים עם אולמרט בשנים הרלוונטיות לכתב האישום, מובילים למסקנה כי מסר היה מעורב באופן משמעותי בפרשת הולילנד ובמיוחד בפרשת הזרע", טוענים סנגוריה של זקן.

משכך, נימוקי ההחלטה לסגור את התיק נגדו - נחוצים להגנתה של זקן ביתר-שאת. "התמיהה המהדהדת מכולן: מהם הנימוקים הקונקרטיים בגינם מסר לא הועמד לדין? האם דמו סמוק משל המבקשת?", מסכמים הסנגורים.

הזרוע הביצועית

עובד יחזקאל שימש כיועצו ועוזרו האישי של אולמרט בעת כהונתו כראש עיירית ירושלים, שר התמ"ת וראש הממשלה. ש"ד ציין בעדותו כי יחזקאל היה "הזרוע הביצועית" של אולמרט, ולדבריו אולמרט הטיל על יחזקאל לסייע בקידום ענייני חוות שלם - אחת הקרקעות בפרשת הזרע. בין היתר, טען ש"ד, "הטיל אולמרט על יחזקאל לעזור לחברת הזרע בדיון בהתנגדויות שהוגשו לתכנית פארק איילון, במטרה לאפשר בנייה של יחידות דיור בשטח השייך לחברת הזרע, שתפיק תועלת כלכלית מכך".

הראיות בעניין מעורבותו לכאורה של יחזקאל כוללות מייל ששלח לזקן באוקטובר 2004, שבו נאמר: "להזכירך לסכם עם (ש"ד) את העניין של מימון הסקר". ימים אחדים אחר כן כתב שוב מייל לזקן: "יש לנו חדש עם (ש"ד) בקשר לסקר? חשוב שנתקדם עם זה".

יצוין כי יחזקאל לא נחקר באזהרה בפרשה, והוא אף כלול ברשימת עדי התביעה בתיק.

"אכיפה בררנית"

עורכי דינה של זקן, עופר ברטל, דב גלעד כהן וצליל וינשטיין, מסרו ל"גלובס" כי "מטרת הבקשה שהוגשה היום לבית המשפט איננה לשכנע שצריך להעמיד לדין את מסר ויחזקאל, אלא שצריך לבטל את כתב האישום נגד זקן בשל אכיפה בררנית. לא ניתן ללמוד מהבקשה על נכונות של זקן לכל מהלך עתידי, לרבות מסירת עדות כנגד אולמרט".