נחיתת חירום בטיסה לישראל; "6 שעות במטוס בלי אוכל"

כל הנוסעים שעל סיפון המטוס, מרביתם ישראלים, עוכבו כ-6 שעות בתוך המטוס ולא הורשו לרדת ממנו ■ רק בשעה האחרונה הורשו לרדת וכרגע הם ממתינים בשדה התעופה למטוס חלופי

טיסת יו.אס איירווייס (u.s. airways) שהמריאה אמש מפילדלפיה לישראל נחתה נחיתת חירום בשדה התעופה בקנדה. מכבי אש ואמבולנסים הוקפצו לאזור הנחיתה.

כל הנוסעים שעל סיפון המטוס, מרביתם ישראלים, עוכבו כ-6 שעות בתוך המטוס ולא הורשו לרדת ממנו. רק בשעה האחרונה הורשו לרדת וכרגע הם ממתינים בשדה התעופה למטוס חלופי. נוסעי המטוס זועמים על ההמתנה הממושכת ומורטת העצבים ועל חוסר היחס, כדבריהם, מצד נציגי החברה.

אחד הנוסעים הוא דן להט, עורך דין ובנו של ראש עיריית תל אביב לשעבר צ'יץ'. להט היה במטוס עם שני ילדיו. בשיחה שקיימנו עימו בדקות האחרונות הוא מתאר את השתלשלות העניינים כך: "היינו אמורים להמריא אתמול לישראל בשעה תשע בערב שעון פילדלפיה. בשעה תשע ורבע אמרו לנו שהמטוס יתעכב בגלל תקלה במנוע. חיכינו קצת והמטוס הגיע. עלינו על המטוס ותוך כדי ריצה על המסלול, הקברניט הודיע לנו הנוסעים ש'בגלל תקלה בג'י.פי.אס. אנחנו נאלצים לחזור לגייט'. כשהגענו לגייט המשכנו להיות ישובים במטוס. רבע שעה אחרי חצות - כ-3 שעות אחרי התכנון המקורי - המראנו. חשבנו שהכל בסדר אבל אז בשעה שתיים בלילה, תוך כדי טיסה, הקרבניט הודיע לנו הנוסעים שקיים חשש לעשן ולהתחממות במנוע של המטוס ולפיכך נאלצים לנחות באופן מידי בקנדה. אומרים שהיה ריח בחלק האחורי של המטוס".

"אני לא הרחתי כי ישבתי מקדימה. הדיילים רצו וארגנו אותנו לנחיתת חירום. לא הייתה היסטריה במטוס. היה מתח אך לא בהלה. היה יחסית בסדר. ואז הודיעו לנו שאי אפשר לנחות בשדה התעופה אליו המטוס הופנה לנחיתת חירום בגלל אורך מסלול קצר מדי והמטוס הופנה לשדה תעופה חלופי בקנדה. לשמחתנו נחתנו נחיתת חירום בשלום. עם הנחיתה היו סביבנו אמבולנסים ומכבי אש. אחרי הנחיתה עיכבו אותנו 6 שעות במטוס בלי אוכל. אחרי 6 שעות ירדנו מהמטוס. לא דאגו להעביר אותנו למלון. מאז ועד לרגע זה אנחנו ממתינים בשדה התעופה. מישהו אמר לנו שככל הנראה בעוד 5 שעות ישלחו לנו מטוס חלופי שיחזיר אותנו לפילדלפיה ולא ברור מתי תצא טיסת ההמשך לישראל. אף אחד מנציגות יו.אס. איירווייס בישראל לא טורח לעדכן אותנו מה קורה".

יו.אס איירווייס היא חברת תעופה אמריקנית הנחשבת לחמישית בגודלה בארה"ב עם צי המונה כ-340 מטוסים המשרתים למעלה מ-204 יעדים בצפון ומרכז ארה"ב, האיים הקאריביים, אירופה וישראל. על פי דו"ח סיכום פעילות בנתב"ג של רשות שדות התעופה, בשנת 2011 טסו איתה מישראל ובחזרה כ-160 אלף נוסעים.

אסתר קסטיאל, מנהלת מסחרית של יו.אס איירווייס בישראל מסרה בתגובה: "הנוסעים אכן שהו במטוס כשש שעות. ניסו לתקן את התקלה כשהנוסעים על סיפונו וכשלא הצליחו הנוסעים הורדו. תלונות הנוסעים על יחס בעייתי יבדקו. במקביל החברה פועלת למצוא אלטרנטיבות חלופיות גם ל-200 הנוסעים שאמורים היו לצאת בטיסה שהייתה אמורה לצאת מישראל לארה"ב בשעה 22:30 ולא תצא לדרכה בשל התקלה המדוברת".