בין פליני לבניני: המלחין ניקולה פיובאני בדרך להופעה בארץ

המלחין ניקולה פיובאני, שעבד בין השאר עם פליני ורוברטו בניני, יופיע בארץ יחד עם אחינועים ניני וגילי דור ■ פיובאני: "אני נרגש להופיע במדינה פצועה, ועם זאת בעלת מסורת תרבותית עמוקה"

המלחין בן ה-66 ינצח על התזמורת הסימפונית ראשון לציון, בעיבודים למבחר יצירותיו ובראשן "החיים יפים", שכמה שנים אחרי הצלחת הסרט הפכה ללהיט גדול בגרסאות בעברית ובאנגלית בביצועה של ניני. זו תהיה הזדמנות ראשונה לקהל המקומי להתרשם מכישרונו של אחד המלחינים האהובים באיטליה, החתום על לא פחות מ-130 פסקולים לסרטי קולנוע ולהצגות תיאטרון.

פיובאני נולד וגדל ברומא, סיים בהצטיינות לימודי פסנתר וקומפוזיציה באקדמיה על שם ורדי במילאנו (אחד ממוריו היה המלחין היווני הדגול מנוס חג'ידאקיס), ומסוף שנות ה-60, הוא עובד ללא הפוגה כאשר בין השאר שיתף פעולה קרוב לעשור עם הבמאי המנוח פדריקו פליני. עם זאת, בראיון בלעדי ל"גלובס" מודה פיובאני שהוא מודע לכך שבישראל פועלו מוכר בעיקר בזכות הלהיט של ניני ואין לו בעיה עם זה.

"הייתי מופתע מאד כשנועה (שם הבמה הבינלאומי של ניני, ט.פ), וגילי דור פנו אליי בהצעה להפוך נעימה מתוך פסקול הסרט לשיר", הוא אומר. "תמיד ראיתי בפסקול יצירה שלמה שכל חלקיה שווים בחשיבותם, והיא בחרה דווקא קטע אופטימי מחלקו הראשון של הסרט והייתה משוכנעת שהוא יוכיח את עצמו. לשמחתי היא צדקה".

- שאלת מיליון האירו: בניני או פליני?

"על גדולתו של פליני כבמאי אין מה להוסיף אבל בעיניי הוא היה קודם כל חבר, מספר סיפורים שנון, ואיש שתמיד ידע להמליץ על הספר שהכי כדאי לקרוא. אני רואה בעבודה לצידו אחת הפריבילגיות הגדולות של חיי האישיים והמקצועיים.

"העבודה עם בניני הביאה לי פרסום עולמי ואת פקס האוסקר, וכאשר הוא יחליט לביים סרט נוסף - בהחלט אפשרי שנעבוד שוב יחד, אבל עדיין לא ברור מתי זה יקרה".

- הזכייה באוסקר שינתה את הקריירה שלך?

"זה בא לידי ביטוי ביותר הצעות עבודה וקרדיט בתעשיית המוזיקה והקולנוע, בעיקר באיטליה אבל גם בשאר העולם. כשיש לך יותר אופציות, זה נותן חופש להיות בררן ולהתמקד רק במה שאתה באמת רוצה לעשות. בכנות? מהות היצירה זהה. חשוב לא להפריז בחשיבותם של פרסים, ולהפריד בין תחושת האופוריה לתחושת החשיבות העצמית. עיתונאי יווני אמר לי פעם: 'במדינה שלי אוהבים את המוזיקה שלך, לא את ההצלחה שלך'. זה התיאור המדויק ביותר לאני מאמין שלי כאמן".

- מה הציפיות שלך מההופעה בישראל?

"הופעתי אצלכם לפני כמה שנים, באירוע סגור של השגרירות האיטלקית, אבל לא הספקתי לטייל כי הייתי קצר בזמן. לצערי, הביקור הנוכחי לא יהיה שונה למרות שנועה הבטיחה לארגן לי סיור מודרך בכמה אתרים.

"אני תמיד חושש מעט מקהל חדש במקום חדש, אבל בעיקר אני סקרן ונרגש להופיע במדינה מיוסרת ופצועה, ועם זאת בעלת מסורת תרבותית חזקה ועמוקה. אה, ואני גם מצפה לחוות את האוכל הישראלי".

ניקולה פיובאני ואחינועם ניני יופיעו במוצאי שבת (ה-6 בחודש), ב-21:00, בהיכל התרבות בראשון לציון (רחוב ז'בוטינסקי 16). מחיר כרטיס: 139 שקל