רו"ח גולדברג: לאתר את עובדות הלשכה שאמרו שאיני ראוי לתפקיד

סגן נשיא לשכת רוה"ח, המתמודד על הנשיאות, דורש לבדוק מיהן העובדות שאמרו ל"גלובס" כי הוא אינו ראוי לתפקיד בעקבות פרשת ההטרדות המיניות המילוליות

בעקבות פרסום ב"גלובס": המועמד לנשיאות לשכת רואי החשבון, רו"ח דודי גולדברג, מבקש לזמן את כל עובדות הלשכה, על מנת לאתר את זהות העובדות שאמרו ל"גלובס" כי הן חוששות מכך שהוא ייבחר לנשיא, וכי הוא אינו ראוי לתפקיד. זאת, לטענתן, בעקבות פרשת ההטרדות המיניות המילוליות של שתי מזכירות במשרדו, שבה היה מעורב לפני מספר שנים (הרשעתו בוטלה מאוחר יותר - א' ל'-ו').

ל"גלובס" נודע כי בישיבת הוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון שהתקיימה בראשית ספטמבר, שבמסגרתה הודיעו הנשיא המכהן, רו"ח דורון קופמן, וגולדברג, המכהן כיום כסגן נשיא וכיו"ר מרחב תל-אביב של הלשכה, על כוונתם להתמודד האחד מול השני בבחירות, העלה גולדברג טענות כנגד קופמן על כך שלא כינס את כל עובדות הלשכה וחקר מי מהן דיברה עם "גלובס" וטענה כי היא חוששת ממינויו לנשיא הלשכה.

לפני כחודש וחצי חשף "גלובס" את כוונתו של גולדברג להתמודד מול נשיא הלשכה, רו"ח קופמן, בבחירות לנשיאות, שייערכו בתחילת נובמבר.

במסגרת הכתבה, וטרם הצגת המועמדות הרשמית לתפקיד, העלו מספר עובדות בלשכה טענות באשר לכשירותו של גולדברג. אחת מעובדות הלשכה אמרה ל"גלובס" כי "לא ייתכן שנשיא של מקום ציבורי, נשיא מכהן, יהיה אדם שהורשע בהטרדות מיניות. נשים שעובדות בלשכה חושבות כך, אבל הן מפחדות לדבר. אנחנו מתלחששות על כך בשקט, מחשש שאם נמחה בקול רם, נאבד את מקום עבודתנו".

גולדברג (56) הואשם ב-2007 בכך שבשנים 2004-2005 הטריד מילולית שתי מזכירות במשרדו (משרד עצמאי שניהל ושהתמזג בהמשך לתוך משרד ליאון-אורליצקי), תוך ניצול מרות. ההטרדות נגעו לאמירות מיניות שאמר גולדברג למזכירות, ובהן דברים בוטים באשר למידת החזייה וסוג הלבנים שלהן ועוד.

גולדברג לא הודה במעשים שיוחסו לו. ב-2007 הוא הורשע, תחילה, בעבירה על החוק למניעת הטרדה מינית, שעונשה המרבי הוא שנתיים מאסר. ואולם, בשלב גזירת דינו ביטל בית משפט השלום בתל-אביב את הרשעתו. בכך אימץ בית המשפט את המלצת שירות המבחן, וגזר על גולדברג עבודות לתועלת הציבור ללא הרשעה. למעט ביטול ההרשעה, הקביעות העובדתיות בהכרעת הדין - שלפיהן הטריד מינית-מילולית שתי מזכירות - נותרו בעינן.

בשנים האחרונות, שבהן מכהן גולדברג כסגן נשיא הלשכה, לא נשמעו טענות על התנהלותו, אך עם פרסום כוונתו להתמודד בבחירות, פנו מספר עובדות ל"גלובס" וטענו כי בעקבות פרשת ההטרדות המיניות הוא אינו ראוי לעמוד בראש הלשכה.

אותן נשים הביעו חשש כי אם תתגלה זהותן, הן יפוטרו, ועל כן ביקשו לשמור על אנונימיות. בנוסף, שתיים מהעובדות הביעו חשש כי יתבקשו לעבור בדיקת פוליגרף וזהותן תיחשף.

לאחר הפרסום ב"גלובס" פנה גולדברג לנשיא קופמן, בדרישה כי יאתר את העובדות ששוחחו עם העיתון, ובישיבת הוועד המרכזי ב-6 בספטמבר, ביקר גולדברג את קופמן על כך שלא פעל בנושא.

בין היתר, אמר גולדברג בישיבה: "כאבתי. ציפיתי מהנשיא שיעשה צעד... אם אני הייתי בכיסא ההוא הייתי פועל באותה מידה, ולא משנה במי מדובר, גם אם זה היה מתחרה מתמודד וכולי... וזה לא קרה לצערי".

"ניסיונות ניגוח"

בתגובה לדרישתו של גולדברג, ציין רו"ח עופר מנירב, החבר בוועד, כי הבקשה לחקור את עובדות הלשכה מנוגדת לחוק. בין היתר אמר מנירב לגולדברג: "מה שאתה רצית שדורון יעשה הוא פלילי לחלוטין... אתה כועס על דורון שלא כינס את עובדי הלשכה לברר מי דיבר עם העיתון, אז אני אומר לך שזה פלילי... אתה כועס עליו שהוא לא עשה משהו פלילי. איך אתה מציע לעשות משהו פלילי? אתה האחרון (הראשון - א' ל'-ו') שצריך להיזהר לדבר מילה בנושא הזה, אז אתה בא ומציע לו לעשות משהו פלילי כדי לנסות לשבש? דודי, אתה תופס מה אתה אומר?".

על כך השיב גולדברג: "אני לא ערך דין, ואתה לא עורך דין. אני לא יודע מה זה מעשה פלילי"; וכשמנירב הציע לבדוק את חוקיות דרישתו של גולדברג, השיב האחרון: "לא בדקתי ואני לא רוצה לבדוק, אבל אני חושב שפנייה לעובדות הייתה צריכה להיות".

רשימת "לשכה אחת לכולם", המריצה את גולדברג בבחירות, מסרה: "מדובר בניסיון ציני להכפיש את גולדברג על רקע מערכת הבחירות, ובניסיון לגרור את הלשכה שוב לפוליטיקה רדודה. בישיבת הוועד המרכזי אמר גולדברג לקופמן, שהוא מצפה ממנו שיבדוק את הנושא על רקע רגישות הדברים ועל רקע אמירת מנכ"ל הלשכה, עו"ד בסמת כרמון, שהדברים, למיטב ידיעתה, לא נאמרו על-ידי מי מעובדות הלשכה. גולדברג ימשיך לנהל מערכת בחירות נקייה ומכובדת, למרות ניסיונות הניגוח של הצד שכנגד".

היסטוריה של בחירות סוערות

הבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון מתקיימות כל 3 שנים, כאשר רואה חשבון החבר בלשכה - מלבד הנשיא המכהן - מודיע על כוונתו להתמודד מול הנשיא. בשנים האחרונות מערכות הבחירות בלשכה היו סוערות ולוו בחילופי האשמות הדדיים בין המועמדים שהתמודדו בבחירות ובין חברי "המחנות" שלהם. מערכת הבחירות האחרונה ב-2010, שבה נבחר רו"ח יגאל גוזמן לנשיא הלשכה, הסתיימה זמן קצר אחר-כך במותו הטרגי של גוזמן מאירוע לבבי.

במערכת הבחירות הבאה לנשיאות הלשכה עתידים להתמודד קופמן וגולדברג מול מנירב, ואם לשפוט על-פי האירועים שהתרחשו עד כה, צפויה עוד מערכת בחירות סוערת. תאריך הבחירות נקבע ל-6 בנובמבר.

ההערכות הן כי סיכוייו של גולדברג, שותף בכיר במשרד רואי החשבון ליאון-אורליצקי, לזכות בבחירות הם גבוהים, שכן הוא נהנה מתמיכה רחבה בקרב רואי חשבון החברים בלשכה.

עם פרסום ההודעה על מועמדותו של גולדברג החליט הוועד המרכזי בלשכה שלא להמליץ על קופמן כמועמד מטעמם בבחירות הקרובות, אלא על גולדברג, וזאת למרות שבסמכות הוועד להמליץ על שני מועמדים. מועמדותו של קופמן התאפשרה, רק לאחר שגייס מספיק קולות מחברי הלשכה (שאינם חברי ועד) שיתמכו בו כמועמד.