אהרון שוורץ משדך: ביוקנסל ופרוטאולוג'יקס במו"מ למיזוג

שוורץ, מי שמכהן כיו"ר הדירקטוריון של שתי החברות, הוא זה שעומד מאחורי המהלך ■ חברת טבע מחזיקה במניות של שתי החברות

חברות התרופות ביוקנסל ופרוטאולוגיקס החלו במגעים ראשנים למיזוג ביניהן. השידוך הלא צפוי נוצר על ידי אהרון שוורץ, לשעבר סגן נשיא למיזמים ייחודיים בטבע, שמשמש כיו"ר הדירקטוריון בשתי החברות. לשתיהן גם קשר ישיר או עקיף לטבע .

ביוקנסל פועלת בתחום הסרטן והגיעה לניסויי שלב IIb (ניסוי יעילות רב מרכזי) בשלושה סוגי סרטן - שתן, לבלב ושחלות. המוצר המוביל שלה פותח באוניברסיטה העברית על ידי פרופ' אברהם הוכברג, אשר גילה שיטה להביא רעלנים באופן ספציפי לתוך תאי סרטן, בפגיעה מינימלית לתאים האחרים. אחרי תהפוכות ומאבקים, עברה החברה לאחרונה לשליטה של קבוצת כת"ב הבורסאית, שטבע מחזיקה בה 14%. טבע התעניינה בעבר ברכישת החברה, אך הדבר לא יצא אל הפועל.

בפרוטאולוג'יקס, טבע מחזיקה 31.3% ושוורץ משמש כיו"ר שלה עוד מימיה הראשונים מיד לאחר ההשקעה של טבע. החברה נמצאת בשלב פעילות הרבה יותר מוקדם מביוקנסל. היא עוסקת בגילוי מטרות לתרופות על בסיס הבנת מערכת היוביקוויטין, מערכת לבקרת תאים, אשר גילויה הניב פרס נובל לפרופ' אברהם הרשקו ואהרון צ'חנובר מהטכניון, שגם מועסקים בועדה המייעצץ של החברה.

יש היגיון במיזוג בין החברות. שתיהן עוסקות בפיתוח תרופות עתיר מדע, לתחומים דומים, הן יכולות לחלוק ניהול, ידע בתחום פיתוח התרופות, קשרים עם חברות גדולות והסכמים עם ספקי חומרים ושירות. ביוקנסל מביאה מוצר מתקדם יותר, אך אין לה צנרת מוצרים עניפה מאחוריה. לפרוטאולוג'יקס יש הסכמי פיתוח משותפים עם חברת התרופות הגדולה גלקסו סמיצתת'קליין, אך היא נמצאת בשלב מוקדם מאוד ולכן בשנים האחרונות איבדה את העניין של שוק ההון.

עם זאת, ישנם משקיעים שעלולים לחוש כי המיזוג מטשטש את ההצעה של כל אחת מן החברות. ביוקנסל היום נתפסת יותר כ"הימור נקי" על הצלחתו של מוצר אחד, ואילו פרוטאולוג'יקס היא חברה שרוב משקיעיה מכוונים לצמוח איתה לטווח הרחוק. גם מבחינת התרבות הארגונית החברות הן שונות, כשפרוטאולוג'יקס מופנמת יותר וביוקנסל מוחצנת ביחסיה עם שוק ההון. החברות עדיין לא החליטו כיצד בדיוק יבוצע המיזוג, לפי אילו שוויים ומי ינהל את החברה המשותפת. לדברי החברה, המיזוג ייתא לפועל לא לפני 2013.