בני לנדא שוקל לגייס 100-200 מ' ד' לחברת הדיו הננומטרי

בשוק מעריכים שלנדאו ינסה לגייס את הכסף מקרנות פרייבט אקוויטי בין לאומיות כאשר שווי החברה ינוע סביב מיליארד דולר

חצי שנה לאחר שחשף את טכנולוגיית הדפוס החדשה שהוא מפתח - הדיו הננומטרי - שוקל בני לנדא לצאת לסבב גיוס של 100-200 מיליון דולר. הגיוס, אם ייצא לפועל, עשוי להיות מקרנות פרייבט אקוויטי בין לאומיות גדולות, שיכולות לספק כספים בסדר גודל משמעותי. על-פי הערכות, השווי שבו ינסה לנדא לתמחר את החברה - פעילות הדפוס של לנדא קואופריישן - ינוע סביב מיליארד דולר.

איכות גבוהה

באפריל השנה חזר לנדא לעסקי הדפוס לקראת תערוכת הדפוס Drupa בה הציג את טכנולוגיית הדפוס הננומטרית.

הפיתוח שלו, שמבוסס על דיו בסדר גודל ננו-מטרי (מיליארדית המטר), מאפשר איכות ויעילות גבוהות בתהליך ההדפסה והוא מכוון בעיקר להיכנס לשוק ההדפסה המסחרי, ש-90% ממנו עדיין לא עבר להדפסה דיגיטלית בעיקר בעקבות העלויות הגבוהות והאיכות הנמוכה יחסית של הדפוס הדיגיטלי. החברה, אמורה לספק ששה סוגי מדפסות.

עבור לנדא, יזם ותיק בתחום הדפוס הדיגיטלי, גיוס כספים עבור תמיכה בפעילות הטכנולוגית אינו דבר חדש. כאשר הקים את אינדיגו, השקיע במו"פ כעשור וחצי של מחקר לפני שהחברה החלה לספק מדפסות.

בשנת 1993, הציג לנדא את הפתרון של החברה להדפסת קבצים דיגיטליים באופן פשוט יחסית ושינה את עולם הדפוס בצורה משמעותית.

הנפיק את אינדיגו בנאסד"ק

זמן קצר לאחר מכן, יצאה אינדיגו לגיוס ציבורי בנאסד"ק לפי שווי דומה לזה שלנדא מנסה לגייס לפיו כעת - כמיליארד דולר. שווי החברה טיפס בהתחלה מהר למעלה, אלא שאז החלו הדברים להסתבך. שווי החברה התרסק, המשקיעים נעשו מתוסכלים, וב-2002 נענה לנדא להצעתה של HP לרכישת אינדיגו תמורת כ-720 מיליון דולר, אחד האקזיטים המוצלחים שידע ההיי-טק הישראלי.

באופן לא מפתיע, הניסיון בהנפקת אינדיגו השאיר את לנדא עם תחושה מעורבת לגבי החשיפה לשוק הציבורי. בפרט כאשר מדובר בפעילות סודית עתירת מו"פ. החשיפה של פתרונות ההדפסה החדשים הייתה יחסית מוצלחת, לפחות לפי לנדא. הוא טען כי החברה קיבלה הזמנות למאות מדפסות, ועבור חלק מהן אף שולמו דמי קדימה. זאת למרות שהמדפסות יצאו לשוק לא לפני סוף 2013.

בהנחה שעלותה של מדפסת נעה בין מיליון ל-2 מיליון דולר, הרי שההכנסות הפוטנציאליות מההזמנות האלו - במידה ואכן יתורגמו לרכישות - יגיעו לסכום שעולה על חצי מיליארד דולר, מה שיכול לתמוך בשווי של קרוב למיליארד דולר. צינור ההזמנות הזה, הספיק כנראה כדי לשכנע את לנדא לפנות לגיוס הון ממקור חיצוני, אם כי עדיין בהנפקה פרטית ולא ציבורית. ככל הידוע, עד כה לא פנה לנדא לבנקאי השקעות בכדי לבדוק את האופציות שעומדות על הפרק.

הסיבה לגיוס היא השלב הבא בחיי החברה. לנדא, שעשה לא מעט כסף בימי אינדיגו, היה זה שמימן במסגרת פעילות מעבדות לנדא מספר שנים של מחקר בנושא הדפוס. כעת, עם המעבר לייצור ומהלכי שיווק אינטנסיביים, הוא נדרש להשקעות נוספות. בין השאר עומדת על הפרק הקמה של לפחות מפעל דיו אחד בישראל, כפי שהיה במקרה של אינדיגו, ויתכן כי מספר מפעלים נוספים בעולם. השאיפות של לנדא הן להוביל גם עם טכנולוגיית הדפוס החדשה שבידיו, ואמר בעבר כי הוא מתכנן "להוביל בשוק ההדפסה".

ראיון בכנס הג'רני

לנדא אמור להשתתף בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס" שייערך בתל אביב ביום חמישי הבא. במסגרת זאת, עתיד לנדא לשוחח עם חגי גולן, עורך "גלובס", בין השאר אודות המשך הדרך של חברת הדפוס החדשה. בשנה שעברה, השתתף לנדא בפאנל בכנס הג'רני ואמר בין השאר כי "ההיי-טק הוא מדינה בתוך מדינה. כשאתה מנתח את ההכנסות של אנשי ההיי-טק, את רמת החיים - זה לא שונה מדנמרק. אם היית רואה את היתרונות של ההיי-טק הישראלי מחלחלים לשאר החברה הישראלית אז היית נהנה, אבל זה לא קורה. אחת הסיבות לכך היא האקזיטים - אנחנו חושבים על רעיונות, מפתחים חברה אבל תוך כמה שנים היא נמכרת".