פנייה לנתניהו: הענק חנינת מס גורפת לישראלים החיים בחו"ל

עו"ד אלי דורון קורא לראש הממשלה להעניק חנינת מס גורפת לישראלים החיים בחו"ל והחוששים לשוב לארץ מחשש שיואשמו בהעלמות מס

הצעה לראש הממשלה, בנימין נתניהו: פתה בוחרים פוטנציאלים לחזור לארץ מחו"ל באמצעות צ'ופרים בתחום המס - כך מוצע במכתב לנתניהו, ששיגר לאחרונה עו"ד אלי דורון, שותף מייסד ממשרד עורכי הדין דורון-טיקוצקי-צדרבוים-עמיר-מזרחי.

במסגרת המכתב מציע עו"ד דורון כי נתניהו יעניק חנינת מס לאומית-גורפת לישראלים השוהים בחו"ל וחוששים לשוב לארץ, משום החשד שדבק בהם בדבר עבירות של העלמות מס.

לטענתו, מדובר בדרך להחזיר לארץ אלפי ישראלים איכותיים ולתת להם הזדמנות שנייה להשתלב בחברה הישראלית.

את החנינה האמורה מוצע להחיל במסגרת המודל האיטלקי לטיפול בבעיית ההון השחור. כחלק מטיפול רשות המס האיטלקית להשבת הון למדינה ב-2009, הוצעה תוכנית להסדרה ללא חובת השבה בפועל של כספים המוחזקים מחוץ לאיטליה (במדינות חברות באיחוד או שיש להן הסכם חילופי מידע עם איטליה); והמס שיחול בהסדר יהיה 5% בלבד וללא בדיקה למקורות הכסף. לפי ההערכות, כך דורון, תוכנית זו תכניס לקופת איטליה 3-4 מיליארד אירו ותשיב בין 60-80 מיליארד אירו לארץ המגף.

עו"ד דורון מציין במכתבו כי "בין האזרחים בתפוצות ניתן למצוא רבים אשר רוצים בכל ליבם לחזור ארצה לחיק משפחותיהם, אך אינם עושים כן משום חשש מרשויות המס בישראל. עבירות מס אינן כלולות בעבירות בגינן קיימים הסכמי הסגרה עם מדינות זרות, דבר המקל על אותם אזרחים לברוח לחו"ל".

אותם "בורחים", מסביר דורון, כוללים לרוב אזרחים איכותיים ששירתו את המדינה, אנשי עסקים וכמובן יוצאי צבא ויחידות מובחרות, שבמהלך חייהם הבוגרים מעדו או נקלעו לקשיים כלכליים, ובשל כך נותרו חייבם לרשויות המס. לדבריו, במקרים רבים, בשל חוסר הבנה או בקיאות בחלופות העומדות לרשותם ובשל פחד מ"אימת הרשויות", בחרו אותם אנשים לברוח.

"ערבות הדדית"

ואולם, כותב דורון, "בימים 'חברתיים' אלה העוברים על מדינתנו, וברוח 'הערבות ההדדית'... אנו סבורים כי ראוי לעזור לישראלים אלו לחזור לישראלים". זאת, בין היתר, משום שחזרתם תחזק את הכלכלה בישראל על-ידי הכנסות מתשלום מסים ומכוח עבודה צעיר, שלפניו שנים רבות של תרומה למשק; שנית, משפחות הבורחים נותרות מאחור במצב רגשי קשה וללא מפרנס, דבר שלבסוף מוטל כעול על רשת הביטחון הסוציאלית שהמדינה מספקת לאזרחיה; ולבסוף, כותב דורון, כי חזרתם לארץ תחזק את העם היהודי ותעיד עלינו כחברה המתנגדת לגלותיות ומונעת מערך הערבות ההדדית.

לדברי דורון, הנושא התעורר לאחר שפנו למשרדו באחרונה ישראלים שעזבו את הארץ ומעוניינים לשוב, כאשר חלקם הסתבכו בשל תמימות או חוסר ניסיון בשל שורה של בעיות, וחיו בשנים האחרונות כמו פליטים בחו"ל.

עם זאת, עו"ד דורון מציין במכתב כי אין מדובר בפרס למי שאינו עמד בהתחייבויותיו לחברה, אלא במתן הזדמנות שנייה להשתלב בחברה ולעשות את הדברים בצורה נכונה וחוקית.

לדבריו, על מנת לעשות זאת, יש לתת חנינה גורפת לאזרחים החוזרים ולהבטיח להם כי לא יהיו חשופים להאשמות פליליות; כי תינתן להם הקלה במישור האזרחי, דוגמת חסינות מעיקולים וסנקציות אחרות; וכי תתאפשר להם כניסה "חלקה" לשוק העבודה ו"התחלה חדשה".