המבקר יוסף שפירא: אפעל למיגור השחיתות גם בשלטון המקומי

מבקר המדינה בכנס השנתי של לשכת יועצי המס: "אני מגיע לתפקיד עם הפנים לציבור, לשכונות מצוקה ובעיקר לשכבות החלשות"

"אני מתכוון לפעול בנושא השחיתות הציבורית לא רק במישור הממשלה וחברי כנסת, אלא גם במישור השלטון המקומי, ששם קיימות האפשרויות לחוסר הקפדה על כללים ודברים אלמנטריים בעיקר בתחום טוהר המידות" - כך אמר אתמול (א') מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, במושב הפתיחה של הכנס השנתי של לשכת יועצי המס המתקיים באילת.

בראשית דבריו אמר מבקר המדינה כי כהונתו תהיה בסימן סיוע לציבור: "כפי שהצהרתי בהשבעה בכנסת, אני מגיע לתפקיד מתוך מגמה עם הפנים לציבור, לשכונות מצוקה ובעיקר לשכבות החלשות".

המבקר התייחס גם לבחירות הקרבות ואמר כי "נושא אקטואלי לעכשיו זה חוק מימון מפלגות והמימון שלנו לפריימריז ולבחירות עצמן".

הדברים נאמרו על רקע הפרסום הצפוי היום (ב') אחר-הצהריים של דוחות המבקר בעניין החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-18 ותוצאות ביקורת החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות במפלגת קדימה לכהונת יו"ר המפלגה.

המבקר הבהיר כי "הביקורת צריכה להיות הוגנת, אבל תנאי לכך הוא שהמבוקרים ישתפו פעולה. ככל ששיתוף-הפעולה רב יותר - כך גם הזכרת שמות לא יהיה צורך בה, אם תהיה פתיחות כדי שניתן יהיה לבצע את הביקורת בצורה יעילה. אם מבוקר יבצע תיקונים תוך כדי הביקורת, יקבל קרדיט, הוא יוזכר לטובה וישמש מודל לחיקוי למבוקרים אחרים".

מע"מ - מס טיפש

בהמשך מושב הפתיחה בכנס דיברה גם ח"כ שלי יחימוביץ', שאמרה: "לבושתנו, העשור האחרון מסמל שינוי מאוד רדיקלי במדיניות המסים, כך שאנו עדים למערכת גבייה אינטנסיבית של מס לא צודק. מס צודק לוקח הרבה מהעשיר ומשאיר אותו עשיר, ויש מס טיפש ולא צודק. מע"מ הוא מס טיפש ולא צודק, כי על אותו קרטון חלב משלם מאבטח או פקיד בנק או שרי אריסון באופן שווה, זה אחד המסים הכל-כך לא צודקים, שככל שהצריכה גדולה יותר - כך הוא משלם יותר מע"מ. במדינה מודרנית יש איזון בין מס טיפש למס חכם".

ח"כ יחימוביץ המשיכה בתקיפה של חוק הרווחים הכלואים. "מי כמוכם יודע שהמס נגבה לא על הרווחים הכלואים. מדובר במיליארדים רבים, בשנה הקרובה ב-14 מיליארד, אותם 14 מיליארד שנתניהו מבקש לקצץ, אם הוא חלילה זוכה בבחירות הבאות".

"אני חושבת שיש לנו עם שמוכן לתת", הוסיפה, ח"כ שלי יחימוביץ', "אנחנו עם שמוכן לתת, ואנשים מוכנים לתת מלווה ביטחון ולקצץ בשכרם כשהמדינה במצב קשה, כי יש לנו תחושת סולידריות, אבל הם לא מוכנים לתת בחוסר שוויון.

"אנשים לא יכולים לשאת שינוי רטרואקטיבית בחוק. יש כאן דבר שהוא לא הוגן. כל אחד מכם שמייצג חברות קטנות ובינוניות, חושב גם למה ללקוח שלי לא מחוקקים חוק רטרואקטיבי שפותר אותו ממיסוי. העסקים הקטנים לא נהנים מהאשראי החוץ-בנקאי, שוויון זה גם שוויון בין עסקים קטנים לחברות גדולות, מתן אשראי לעסקים קטנים, זה שוויון. מדברים על צמיחה. אני רוצה צמיחה שמאפיין שלה הוא גידול של מעמד הביניים ולא התכווצות שלו".

ההון השחור הוא מכת מדינה

אחרי יחימוביץ' דיבר מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, שהתייחס לנושא גביית מס אמת ואמר כי "פה הבעיה קשה. הנושא של העלמות מס והמלחמה בהון השחור הוא מכת מדינה, כולנו צריכים לשלב ידיים נגד זה, לנו הכלים למלחמה זו, כל האזרחים צריכים להירתם למלחמה הזאת. הוועדה שעמדתי בראשה במלחמה בהון השחור העבירה תיקוני חקיקה בכנסת לטפל בהון השחור ובמעלימי מס, ואני שמח שהממשלה אימצה את הכלים האלה".

בתגובה לדבריה של יחימוביץ' בעניין הרווחים הכלואים, הסביר ארבלי כי "מי שייצר את הבעיה הוא המחוקק. המחוקק נתן אפשרות לחברות שלא לוקחות דיבידנד לא לשלם מס, עם ישראל לא ראה שקל מהמסים האלה, והגיע הזמן לגרום לחברות לחלק דיבידנד ולשלם מס חברות, ולכן אני חושב שהוראת השעה הינה במקומה".

מבקר המדינה, שסיכם את מושב הפתיחה, התייצב לצדו של ארבלי ואמר: "אין צורך ללכת עד לרווחים הכלואים בפן של האכיפה השוויונית. ראש רשות המסים מצטנע. ראש רשות המסים יכול להתגאות באכיפה של מגזרים שעד תקופתו לא הגיעו אליהם אנשי המס, ואם ניסו בעבר הם אף נאלצו להתמודד עם אלימות, ועל כך יישר כוח דורון ארבלי. גם בנושא של עובדים חדשים, כפי שאני יודע רשות המסים קיבלה 750 עובדים חדשים, וזה מבורך".