בדיקת "גלובס": בישראל משלמים ביוקר על אגרות טיסה

מהבדיקה עולה כי אגרות שונות המוטלות על הנוסע הישראלי לחו"ל גבוהות משמעותית מאגרות מקבילות הנגבות בשדות תעופה בינלאומיים אחרים בעולם

אגרות שונות המוטלות על הנוסע הישראלי לחו"ל גבוהות יותר באופן משמעותי מאגרות מקבילות הנגבות בשדות תעופה בינלאומיים אחרים בעולם - כך עולה מבדיקת "גלובס". מהבדיקה מתברר כי לא רק דלק מייקר את כרטיסי הטיסה, אלא גם האגרות השונות המוטלות על הנוסע הישראלי מייקרות את הכרטיסים.

כך למשל, מתברר כי אגרת נוסע יוצא לחו"ל מטרמינל 3 בנתב"ג - הנגבית כחלק ממחיר כרטיס הטיסה ומועברת לרשות שדות התעופה על-ידי חברות התעופה - עומדת נכון להיום על 25.1 דולר.

הבוקר (ב') פרסמה רשות שדות התעופה כי תוזיל אגרה זו החל מינואר 2013 ל-24.07 דולר. כמו כן, הרשות הודיעה כי תוזיל גם את אגרת הנוסע היוצא מטרמינל 1 מ-11.57 דולר כיום ל-11.09 דולר ב-2013.

מבדיקת "גלובס" עולה כי למרות ההוזלה הצפויה, עדיין מדובר בתעריף גבוהה לעומת אגרת נוסע יוצא בשדות תעופה אחרים בעולם בסדר גודל דומה פחות או יותר לנתב"ג.

כך למשל, אגרת נוסע יוצא בשדה התעופה של דבלין עומדת על 12 דולר, הלסינקי - 14 דולר, וורשה - 17 דולר, רומא - 19 דולר וג'נבה - 21 דולר, לעומת כאמור 25 דולר נכון להיום מטרמינל 3 בנתב"ג. מאידך, הית'רו, שדה התעופה של לונדון, בו עוברים מדי שנה 69 מיליון נוסעים, גובה 37 דולר אגרת נוסע יוצא - תעריף הנחשב לגבוה בעולם.

גורמים בענף התעופה טוענים כי בנוסף לאגרת נוסע יוצא, חברות התעופה נדרשות להעביר לרשות שדות התעופה שתי אגרות נוספות: "אגרת נוסע נכנס" בגובה של 4.96 דולר לנוסע; ו"אגרת סבלות" בגובה של 5.05 דולר לכל נוסע יוצא/נכנס, תעריף שאגב מזנק ל-8.09 דולר אם הנוסע יצא/נכנס בין השעות 4 לפנות בוקר ועד 8 בבוקר.

לטענת הגורמים, הזועמים על גובה האגרות, בשדות תעופה רבים בעולם לא קיימת בכלל אגרת נוסע נכנס. עוד לטענתם, בניגוד ל"אגרת נוסע יוצא", רשות שדות התעופה לא מחייבת את חברות התעופה לגבות את שתי האגרות האחרות ("אגרת נוסע נכנס" ו"אגרת סבלות") ישירות מהנוסעים.

"לרשות שדות התעופה לא אכפת מאיפה חברות התעופה יגבו את האגרות האלה, אך הן על-פי רוב מגולגלות בצורה כזו או אחרת על הנוסע, ולפיכך מייקרות את כרטיס הטיסה".

בענף התעופה מעריכים כי מרכיב האגרות השונות מהווה כ-15% ממחיר כרטיס הטיסה הכולל.

אגרות
 אגרות

בנוסף לאגרות האמורות, רשות שדות התעופה גובה מחברות התעופה אגרות נחיתה לפי סוגי מטוסים בגין נחיתה, המראה, חניה, שימוש בחשמל, שימוש בשרוולים וכו'. אגרות אלה אף הן יקרות מהמקובל בלא מעט שדות התעופה אחרים בעולם.

כך למשל, אגרת נחיתה של מטוס מדגם בואינג 737-800 בישראל עומדת על 950 דולר - לעומת 322 דולר בשדה התעופה בריגה, 459 דולר ברומא, 460 דולר במילאנו, 573 דולר בשדה התעופה שארל דה גול בפריז ו-671 דולר בפראג.

לעומת זאת, אגרת הנחיתה לסוג מטוס זה ב-JFK בניו-יורק, שדה תעופה הגדול בהרבה מנתב"ג ומהשדות האמורים, האגרה גבוהה ב-13 דולר מנתב"ג ועומדת על 963 דולר.

כפי שנחשף באוגוסט האחרון ב"גלובס", רשות שדות התעופה הכניסה בשנת 2011 סכום של 932 מיליון שקל מאגרות ושירותים לנוסעים ו-368 מיליון שקל מאגרות ושירותים למטוסים. סכום נוסף של 1.168 מיליארד שקל הכניסה הרשות אשתקד מפעילות מסחרית בשטחה.

אגרות
 אגרות

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "תעריפי האגרות בנתב"ג זולים ביחס לנמלי תעופה מתקדמים בעולם, ונקבעים בהתאם לתקנות האגרות שאושרו בכנסת. רש"ת הינה גוף ממלכתי שאינו נתמך על-ידי תקציב המדינה, וכל הכנסותיו ממקורות עצמאיים: מסחר ואגרות. כל הכספים המתקבלים מיועדים לניהול תעבורה אווירית, בטיחות, ביטחון, פיתוח תשתיות תעופה, ושירות לנוסע.

"אגרת נוסע יוצא חלה רק על טיסות בינלאומיות. רש"ת מסבסדת את הטיסות הפנים-ארציות שבהן אין אגרת נוסע, בסך של כ-200 מיליון שקל בשנה. לגבי אגרת נוסע נכנס, זו מוטלת על חברות התעופה, והדרך לחשבה היא בהתאם למספר הנוסעים. אגרה זו אינה מוטלת על הנוסעים".

אגרות
 אגרות

אגרות
 אגרות