צדוק בן דוד בגן הבוטני בסינגפור

תערוכת יחיד יוקרתית בהזמנת סותבי'ס פונה לאספנים ממזרח אסיה; היצירות עוסקות בטבע, באדם ובמה שביניהם

אתמול (ג') נפתחה בסינגפור תערוכת יחיד של האמן צדוק בן-דוד. התערוכה נוצרה בהזמנת בית המכירות הפומביות סותבי'ס, ביוזמה ראשונה בתולדותיו להציג במיקום יוקרתי במזרח אסיה תערוכת יחיד לאמן בולט. לא במקרה נבחר צדוק בן דוד, האמן הישראלי החי בבריטניה ומציג בעיקר פיסול גדול-מידות בברזל.

התערוכה נוצרה בהשראת התערוכה השנתית של סותבי'ס בטירת צ'סטוורת שבבריטניה, שבה מציג בן דוד בקביעות, לצד אמנים כמו אניש קאפור, דמיאן הרסט ואחרים. בן דוד הוא אמן מוכר בזירה הבינלאומית והקשר שלו עם סותבי'ס יוצא דופן - הוא אינו משתתף במכירות פומביות אך במכירות הפרטיות, שבהן עבודות מוזמנות מאמנים, נוכחותו משמעותית. לאחרונה החל לכתב בלוג-אמן באתר סותבי'ס, בהזמנת החברה. שם הוא מלווה את חוויותיו מתערוכות בעולם. השנה הציג פרויקט אדריכלי פיסולי ראשון מסוגו בפורטוגל ותערוכה גדולה בקייב בירת אוקראינה.

בשנים האחרונות נרכשו רבות מעבודותיו על-ידי אספנים וממוזיאונים במזרח אסיה. כך שהיוזמה לתערוכת מכירה בסינגפור נועדה לקרב את היצירות אל הקהל. "יש לי בסינגפור קשר עם כמה אספנים חשובים. יש לי כאן שלושה פסלים במרחב הציבורי וכך גם בסין, במתחם האולימפי בבייג'ינג ובמוזיאון גדול", מספר בן דוד בשיחה עם "גלובס" מסינגפור, כשהוא בדרכו לערב "טרום פתיחה".

פסליו של בן דוד יוצאים מנקודת מבט מתעתעת ונעים בין דו-ממד לתלת-ממד. למרות נוכחותם המאסיבית בשטח, הבחירה שלו לעבוד בחומר שטוח, מעניקה ליצירות עדינות ושבריריות שמתייחסות בעיקר לנושאי הפיסול: אדם, עץ או פרח.

התערוכה כוללת 17 פסלים המוצגים במרחבי הגן הבוטני בסינגפור. חלקם טובלים בכר דשא, חלקם משתקפים במים או עולים מתוך ערוגות פורחות. הפסלים מתנשאים לגובה של 3-4 מטרים.

פסלי הפרחים הענקיים נעשו בעקבות דגמים מסוימים שבחר בן דוד מתוך היצירה המורכבת בלאקפילד. שם הופיעו הפרחים בפיסול מיניאטורי, כאן הם מקבלים ממדים מפלצתיים כמעט, ובכל זאת שומרים על האפקט השקוף, הדקיק. הפסל "סלין" הוא גרסה אמזונית נשית של אדם שגופו עשוי כחיתוך מנוף עץ. "זהו ההיפוך של עץ האדם המוצג ביד ושם", מזכיר בן דוד.

טווח המחירים של הפסלים המוצגים בסינגפור נע בין 200 ל-400 אלף דולר. יש להדגיש כי סותבי'ס מציעה את היצירות במכירה פרטית ולא במכירה פומבית, לכל המרבה במחיר. "אני משתדל שלא יגיעו עבודות שלי למכירה פומבית, לי אישית אין עניין ובינתיים אספנים לא מוכרים", מציין בן דוד את הבעת האמון של אוהדיו.

הפרויקט הגדול הבא שלו יהיה תערוכה בגלריה בלוס-אנג'לס, שלה הוא קורא "מפתיעה", ומוכן לגלות רק שהוא מתכנן להציגה בחשיכה כשהיא מוארת כולה באולטרה-סגול. "היא תהיה מורכבת מאלפי פרפרים וחרקים ומדמויות אנושיות, ותעסוק בין היתר בשאלות על יופי, כי הפרפר הוא חרק, אבל קשה לזכור זאת כשאנחנו מתפעלים מיופיו וסולדים מאחיו".

התערוכה פתוחה לקהל מדי יום ללא תשלום, מ-5:00 בבוקר ועד חצות, בגנים הבוטנים של סינגפור, עד 31 בינואר 2013 כתובת האתר: sbg.org.sg