ספקי הגז הטבעי יחויבו לחשוף נתונים כלכליים והסכמים

כך ממליצה הוועדה לפיקוח על המחירים ■ הוועדה נמנעת מהטלת פיקוח על מחיר הגז אך מרחיבה את חובת הדיווח של הספקים ומחייבת אותם למסור את כל הנתונים המאפשרים לקבוע את רווחיותם

ספקי הגז יאלצו לחשוף את הסכמי הגז שחתמו עם לקוחותיהם בפני הוועדה לפיקוח על המחירים, כך ממליצה הוועדה. הוועדה נמנעת מהטלת פיקוח על מחיר הגז אך מרחיבה את חובת הדיווח של הספקים ומחייבת אותם למסור את כל הנתונים המאפשרים לקבוע את רווחיותם ובהם מחירי הגז בהסכמים, עלויות החיפוש הפיתוח וההפקה, הוצאות נלוות, נכסים שוטפים, חובות והון עצמי.

יצויין, כי מרבית הפרטים שאותם דורשת הוועדה מדווחים בקביעות לציבור במסגרת הדוחות התקופתיים שמפרסמות שותפויות חיפושי הנפט והגז. גם הסכמי המכר הועברו לידי הרגולטורים ובהם הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות החשמל, לצורך קבלת אישוריהם לכך שההסכמים עומדים בכללי התחרות ומשק החשמל.

ועדת המחירים המשותפת לאוצר ולמשרד האנרגיה והמים החליטה להמליץ לשרי האוצר והאנרגיה להחיל פיקוח על משק הגז ברמה של דיווח על רווחיות ומחירים. חובת הדיווח תחול על שותפויות גז טבעי אשר נכון ל-1.09.2012 מוכרות גז טבעי או מחזיקות בחוזים חתומים למכירת הגז הטבעי.

שותפויות אלו ידרשו למסור את המידע ברמת הפרויקט הבודד, ולהימנע מהעמסת הוצאות בגין פרויקטים אחרים. כמו כן, חובת הדיווח תחול על משווקי גז טבעי אשר מחזיקים בידיהם חוזים חתומים למכירת גז טבעי לצרכנים חובת הדיווח תחול באופן חצי שנתי, כאשר המועד הראשון לדיווח הינו ה-1.02.2013.

לאחר הכנת הצו וחתימתו על ידי שני השרים הוא יחייב את החברות לדווח למפקחת על המחירים במשרד האנרגיה והמים על נתוני פעילותם במשק הגז הטבעי. בהתאם למידע שיתקבל, ייבחן הצורך בפיקוח על מחיר הגז הטבעי בישראל ברמה של קביעת מחיר.