אופס, מתברר שהרופאים צדקו

אז שעות העבודה סותרות את החוק?אין בעיה - משנים את החוק

מה עושה מדינה שמודה כי שעות העבודה של רופאים מתמחים לא תואמות את הקבוע בחוק שעות עבודה ומנוחה? מבקשת לשנות את החוק כך שיתאים למציאות הקיימת, במקום לשנות את המציאות.

משרד התמ"ת פרסם ביום רביעי השבוע טיוטת היתר, שעל פיו ניתן יהיה להעסיק רופאים מתמחים בתורנויות של 26 שעות ברצף ולאפשר למנהלי מחלקות בבתי חולים לשבץ מתמחים ליותר מ-2 תורנויות בשבוע. על פי משרד התמ"ת, מדובר בסך הכל בהתאמת החוק לנורמה הנהוגה בבתי החולים ולהסכמים הקיבוציים שממילא גובשו בהסכמה בין המעסיקים לבין ההסתדרות הרפואית.

אלא שהדברים הרבה יותר מורכבים: הרופאים המתמחים, בין היתר באמצעות עמותת מרש"ם, התנערו בשנה שעברה באופן מופגן וחסר תקדים בעוצמתו מההסכמים הקיבוציים שעליהם חתמה בשמם ההסתדרות הרפואית. מלבד התפטרות קולקטיבית, שנפסלה ע"י ביה"ד לעבודה, המתמחים עתרו לבג"ץ, ותבעו לקצר את התורנויות ולבצע התאמות שיעלו בקנה אחד עם חוק שעות עבודה ומנוחה.

בג"ץ העביר את ההליך לביה"ד לעבודה, שעדיין לא הכריע בעניין. והנה, משרד התמ"ת, בגיבוי משרדי הבריאות, האוצר והמשפטים, לא המתינו להכרעה משפטית, ופרסמו את טיוטת ההיתר, שעשויה לקעקע את העילה לתביעה, - כלומר ששעות העבודה של המתמחים אינם מותאמות לחוק.

המתמחים: "זו רמיסת זכויות"

"התנהלות המדינה והפועלים מטעמה חצתה כל קו אדום", טען היום עו"ד רון ורד, המייצג את המתמחים בהליך המשפטי. "זכויות עובד וזכויות אדם לא קיימות אל מול המדינה כמעסיק. אנו נפעל בכל הדרכים המשפטיות להגנה על הרופאים ועל מנת למצות את אחריותם האישית של הנוגעים בדבר".

ד"ר דניאל לנצברג, אחד המתמחים שהגישו את התביעה, אמר היום, כי "בפרסום ההיתר הנוכחי מודה המדינה כי לאורך שנים אנו, הרופאים, מועסקים בניגוד לחוק ואף גרוע מכך בניגוד לשכל הישר.

"בכל העולם קיימת מגמה ברורה של קיצור שעות העבודה של הרופאים אך משום מה, ערב בחירות בתקופה של מחאה חברתית, בעזות מצח בוחרת המדינה להמשיך ולהתעלם מטובת אזרחיה. בצורה ביריונית ואנטי דמוקרטית, בחר שר התמ"ת להדוף את המאבק הצודק ביותר על אופיה של מערכת הבריאות הציבורית.

"זה אינו עוד מאבק של רופאים על תנאי העסקתם, זהו שעון מעורר לציבור בישראל לקום ולהיאבק על זכותו לקבל שירותי בריאות נאותים מהמדינה. אם על קוטג' יצאנו לרחובות, ראוי שעל זכותנו לרפואה ציבורית, נרעיד את האדמה".

התמ"ת: "דפוס ההעסקה לגיטימי"

פרופ' ארנון אפק, ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות, טוען כי הוא מבין ללב המתמחים, אולם יש להתחשב גם בטובת המערכת והחולים: "לא יכולנו להמתין להכרעה המשפטית כי רצינו להסדיר את הדברים. גם אנו רוצים לקצר את משך התורנות, אך בשלב הראשון פעלנו לקצר את מספר התורנויות בשנה האחרונה. הוספנו אלף תקנים לרופאים ועם התרחבות מספר הסטודנטים לרפואה, נוכל להוריד עומס מהמתמחים. אלה דברים שלוקחים זמן".

גם עו"ד מיכאל אטלן, היועמ"ש של משרד התמ"ת, הבהיר כי המדינה לא הייתה יכולה לחכות להכרעה משפטית. "באו אלינו בדרישות לאכוף את החוק עוד לפני התביעה, אבל התביעה חידדה את העניין". לדבריו, החוק מאפשר לשר התמ"ת לתקן תקנות ולפרסם היתרים שמחריגים תחומים מסוימים ממה שנקבע, וכי השר שלום שמחון סבור כי "דפוס ההעסקה שנקבע בהסכמים הקיבוציים של הרופאים הוא לגיטימי".