האיכרים: הצרכן משלם 300% יותר מהחקלאי על פירות וירקות

התאחדות האיכרים נגד רשתות השיווק: שיאים חדשים בפערי התיווך שנגבו השבוע ■ שעועית ירוקה נמכרה ב-25-27 שקל לק"ג, כשהמגדלים קיבלו תמורתה 8 שקלים

התאחדות האיכרים ממשיכה לצאת נגד רשתות השיווק בכל הנוגע למכירת פירות וירקות במחירים מופקעים לצרכן, ביחס למחיר שהן משלמות לאיכרים עצמם. "רשתות השיווק שברו השבוע שיאים חדשים בפערי התיווך שגבו ממכירת פירות וירקות - פערים שהסתכמו במאות אחוזים", אומר היום (א') דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים.

לפי נתוני האיכרים, חלק מרשתות השיווק מכרו השבוע שעועית ירוקה ב-25-27 שקל לקילו, בעוד שהמגדלים קיבלו תמורתה מסיטונאי 8 שקלים - פערי מחיר המבטא פער תיווך של כ-300%. פער התיווך הוא ההפרש בין המחיר לצרכן לבין המחיר בו החקלאי מוכר את תוצרתו.

אנונה נמכרה ברשתות ב-25 שקל בממוצע, כ-180% יותר ממחיר סיטונאי של 9 שקלים לקילו. דלעת נמכרה ברשתות השיווק ב-10 שקלים בממוצע, לעומת מחיר סיטונאי של 2 שקלים לקילו. בטטה נמכרה ב-11 שקל בממוצע, כאשר מחיר הסיטונאי היה 3 שקלים לקילו.

"הצרכן הישראלי משלם מחיר גבוה בעד הפירות והירקות שלו", אומר אמיתי. "מחיר הפירות בישראל התייקר בין השנים 2005 ל-2011 ב-60%, לעומת עלייה ממוצעת של 17% במדינות האיחוד האירופי. גם מחיר הירקות בישראל התייקר באותה תקופה ב-29%, לעומת התייקרות של 20% במדינות האיחוד האירופי.

עוד מוסרים האיכרים כי בשנת 2011 עמד פער התיווך הקמעונאי הממוצע על 51.2%, ובפירות וירקות מסוימים היה פער התיווך אף גבוה מזה. בחודש יוני 2012, למשל, פער התיווך הקמעוני על בננות הגיע ל-154%, ופערי התיווך על גזרים ופלפלים באותו החודש עמדו על כ-90%.

האיכרים מציינים את דוח מבקר המדינה מחודש מאי, שאמר כי תחום הפירות והירקות הינו מהתחומים החשובים הנכללים ב'סל הבסיסי' שהכין משרד הבריאות, סל אשר נועד למלא את 'הצורך המינימלי בצריכה הולמת'. המבקר אף ביקר את הממשלה על כי לא השתמשו בסל הבסיסי או בכל רשימה חלופית אחרת כבסיס לקידום אספקת הביטחון התזונתי לתושבי המדינה.