אמריקה מאוהבת: NBC תשלם 240 מיליון ד' לשידור הפרמיירליג בארה"ב

רשת הטלוויזיה האמריקנית רכשה את הזכויות של הליגה האנגלית ל-3 שנים, במחיר גבוה ב-200% בהשוואה להסכם הקודם

ההתפתחות של שוק הכדורגל בארה"ב היא כבר מזמן לא סיפור חדש. משכורות השחקנים ב-‏MLS‏ ממשיכות לעלות (12 שחקנים מרוויחים העונה מעל מיליון דולר), כמות הקבוצות בליגה עומדת על 19 (לעומת 14 לפני שלוש שנים), דמי זיכיון למי שמעוניין להפעיל קבוצה בליגה כבר מתקרבים ל-50 מיליון דולר (לעומת 10 מיליון דולר לפני שבע שנים). עכשיו מתברר שבארה"ב מוכנים לשלם גם סכומי עתק עבור שידור של ליגות כדורגל מחו"ל.

בסוף השבוע סיכמה רשת ‏NBC‏ על רכישת זכויות השידור של הפרמיירליג האנגלית, תמורתן תשלם 240 מיליון דולר ל-3 שנים. ההסכם ייכנס לתוקף בעונת המשחקים הבאה (2013/14). הוא יחליף את ההסכם התלת-שנתי הנוכחי עם ‏ESPN‏ ורשת ‏FOX‏ שעמד על 80 מיליון דולר.

לפי ההסכם, תשדר ‏NBC‏ בערוץ הספורט שלה בכבלים (‏NBC Sports Network‏) שישה משחקים בשידור חי מהפרמיירליג בכל מחזור, ובנוסף תשתמש בפלטפורמות הנוספות שלה, דוגמת ‏‏Telemundo‏ (הנמצא בבעלות של ‏NBC‏) לשידור משחקים בשפה הספרדית לאוכלוסייה הלטינית, הידועה כחובבת כדורגל.

‏NBC‏ ממשיכה בכך את הקו של השתלטות על שידורי הכדורגל היוקרתיים. לפני כשנה היא רכשה לשידור ברשת הטלוויזיה ‏Telemundo‏ את שידורי גביע העולם ב-2018 ו-2022 עבור 600 מיליון דולר (בהשוואה ל-325 מיליון דולר ששילמה רשת ‏‏Univision‏ בהסכם למונדיאלים ב-2010 ו-2014).

מי שייהנה מההסכם הן בעיקר קבוצות הפרמיירליג. הגידול בסכומי הכסף עבור זכויות השידור של הפרמיירליג בחו"ל הוא חלק ממגמה כוללת של עלייה במחירים שמשולמים עבור הליגה האנגלית. רק לאחרונה סיכמה הפרמיירליג עם רשת סקיי ו-בריטיש טלקום (‏BT‏) על הסכם הזכויות הגדול אי פעם בכדורגל העולמי - 3.018 מיליארד ליש"ט (4.86 מיליארד דולר) לשלוש עונות, שייכנס לתוקף החל מ-2013/14. ההסכמים המקומיים וההסכמים של הפרמיירליג בחו"ל מבטיחים לשמר את הסטטוס שלה כליגת הכדורגל העשירה בעולם.