נחשף ב"גלובס": בטיחות התעופה של ישראל חוזרת לרמה 1

שר התחבורה כץ: "בעקבות העלאת הדירוג, חברות התעופה הישראליות הטסות לארה"ב לא יהיו מוגבלות יותר, ויורשו לטוס ללא הגבלה לכל יעד בארה"ב ולהמשיך משם לכל יעד אחר בעולם"

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", רמת בטיחות התעופה של ישראל חוזרת לקטגוריה 1.
בראיון שנתן שר התחבורה,ישראל כץ, ל"גלובס" באוגוסט השנה אמר כי בעקבות הסכמה שהושגה עם רשות התעופה הפדראלית של ארה"ב, ה-FAA, דירוג הבטיחות של ישראל תעלה עד סוף השנה מקטגוריה 2 בחזרה לקטגוריה 1.

בדצמבר 2008 הורידו האמריקנים את דירוג בטיחות התעופה של ישראל כאמור לדרגה 2, הנמוכה מזו של רוב מדינות האיחוד האירופי. זאת, לאחר שבבדיקות שביצעה היא וארגון התעופה האזרחית הבינלאומית ה-icao, התגלתה תמונת מצב מדאיגה של סכנה אווירית אזרחית וליקויים חמורים בבטיחות טיסה.

התברר כי רשות התעופה האזרחית (רת"א) במשרד התחבורה נכשלה בכל האלמנטים הבסיסיים הנדרשים לקיום תעופה אזרחית בטוחה. גם דו"ח מבקר המדינה מ-2010, התריע על הסכנה. המשמעות המעשית של הורדת הדירוג היא בין השאר הגבלת פעילותן של חברות התעופה הישראליות בטיסות לארה"ב וממנה ופיקוח קפדני יותר על מטוסיהן בשדות התעופה בארה"ב. עד היום לא הצליחה רת"א להחזיר את הדירוג לדרגה הגבוהה.

השר כץ אמר היום במסיבת עיתונאים שכינס בנושא כי רשות התעופה הפדראלית האמריקאית הודיעה היום למנהל רת"א, גיורא רום, על החלטתה לבטל את הורדת דירוג בטיחות הטיסה של ישראל ולהחזירה לקטגוריה 1, הגבוהה ביותר. החלטה שקיבלה בסיום מבדק שביצע צוות בכיר שלה שבחן את עמידתה של רת"א בדרישות התעופה הבינלאומיות וקבע כי היא אכן עומדת בהן. "בעקבות העלאת הדירוג, חברות התעופה הישראליות הטסות לארה"ב לא יהיו מוגבלות יותר, כפי שהיו בשלוש וחצי השנים האחרונות והן ויורשו לטוס ללא הגבלה לכל יעד בארה"ב ולהמשיך משם לכל יעד אחר בעולם, ובמיוחד לא יוגבלו בהסכמי קודשייר (כרטוס משותף) עם חברות תעופה אמריקאיות", אמר כץ.

עם הורדת הדירוג, פעלה רת"א לתיקון כל הליקויים שהתגלו, בסיועו של צוות אמריקאי מיוחד של ה- FAA והוקמה מינהלה שריכזה את כל הפעילות להחזרתה של ישראל לקטגוריה 1. מדובר בין השאר בכתיבה מחדש של הנהלים, עדכון מאות תקנות, תיעוד מחדש של רישיונות מובילים אוויריים וכתיבה מחדש של חוק הטייס.
עוד נמסר ממשרד התחבורה כי בשלוש השנים האחרונות, עברה רת"א שינויים ארגוניים מהותיים בכל תחומי פעילותה וכן בהיקף כוח האדם והתקציב שלה, ושינתה את פניה בצורה משמעותית כדי לתת מענה לדרישות הבינלאומיות בתחומים השונים, כפי שנדרשו בתכנית העבודה שסוכמה עם ה- FAA. יצוין כי באפריל 2011 נחקק חוק הטייס החדש, שהחליף את חוק הטייס הישן משנת 1927. חוק הטייס החדש, הקובע סטנדרטים בינלאומיים הנדרשים מכל מדינה המפעילה תעופה, היווה את אחד התנאים העיקריים של ה- FAA להחזרתה של ישראל לקטגוריה הגבוהה. בנוסף עודכנו מאות תקנות טייס לצורך התאמתן לסטנדרטים הבינלאומיים הנדרשים על ידי ה- ICAO, כתיבת מערכי נהלים המנחים את דרך מימוש התקנות, הקמת מערך פיקוח בתחום המבצעי והכושר האווירי, ארגון מחדש של מערך רישוי כלי טייס ורישוי עובדי טייס.