הערכות: סמנכ"ל הכספים בחברת החשמל יסיים את תפקידו

בעקבות גילוי פער תזרימי של 1.5 מיליארד ש', בכירי האוצר דורשים לבדוק בעצמם את ספרי החברה, ותובעים מבכיריה להסיק מסקנות אישיות

בקשת חברת החשמל להזרים לה כ-1.5 מיליארד שקלים נוספים על מנת למנוע חדלות פירעון, גרמה לקרע בין החברה להנהלת משרד האוצר, ועוררה זעם חסר תקדים באוצר. הבקשה עלתה לאחר שבדיווח של החברה לבורסה התגלה פער תזרימי של 1.5 מיליארד שקלים.

באוצר הודו היום (ה'), כי התקלה שקרתה בחברה גרמה לקרע עמוק. "מדובר על משבר אמון שהוא ממש אישי", העיד בכיר במשרד, שהוסיף כי "אם היה מדובר בחברה פרטית, היו מעיפים את המנכ''ל".

כפי שנחשף ב"גלובס", חברת החשמל החליטה להביא לסיום כהונתו של מנהל אגף הכספים בחברה, זכריה קיי, שמיהר להודיע על פרישה לפנסיה מוקדמת. ואולם, נראה כי באוצר לא הסתפקו בכך, והפרשה עלולה להביא גם להתפטרותו של סמנכ"ל הכספים של החברה, הראל בלינדה, בעצמו איש אגף התקציבים באוצר לשעבר.

חלק מבכירי האוצר, לעומת זאת, מבקשים לתת להנהלה ולדירקטוריון החברה למצות את התהליכים בתוך החברה, והביעו אמון בכך כי תסיק בעצמה את המסקנות הנדרשות, לרבות מסקנות אישיות.

"החברה חייבת לממש נכסים"

בדיונים שנערכו בימים האחרונים, דורשים בכירי האוצר לבדוק בעצמם את ספרי החברה על מנת לבחון את המספרים. לצורך כך, תצא היום "משלחת" מהאוצר למשרדי הנהלת החברה כדי לפגוש את מנכ''ל החברה, אלי גליקמן. בין אלו שיבקרו את גליקמן נמנית החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שהתנגדה בעבר נחרצות לספק לחברה ערבויות נוספות; סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, אהרון גולדמן; וסגן הממונה על התקציבים (תשתיות ואנרגיה) שאול מרידור.

כמו כן, מתגבשת הסכמה באוצר, כי אם המשרד יענה לדרישת החברה להעניק לה כספים או ערבויות, זה יקרה בהתניה של מימוש נכסים, קרי, מכירת תחנות כוח לגורמים פרטיים. "חברה שמדממת חייבת לממש נכסים", אמר אחד מבכירי המשרד. "ממילא מימוש נכסים, כמו התחנה ברמת חובב, מהווים חלק אינטגרלי של הרפורמה בחברה וכדאי להתחיל כבר עכשיו".

דוח חמור

לפני שבועיים פרסם מבקר המדינה דוח חמור לפיו עובדי וגמלאי חברת החשמל קיבלו בשנים 1996-2008 הטבות של 3.4 מיליארד שקל, כאשר בחשבון נאמנות שנפתח, ללא ידיעת הדירקטוריון, נצברו 2 מיליארד שקל לתשלומי פנסיה נדיבים, דמי הבראה גבוהים ומשכורת 14, פרקטיקה שאיננה מקובל עוד במגזר הציבורי.