האם הבחירות לנשיאות בארצות-הברית יחזירו השקט לשווקים?

נתוני התעסוקה הטובים שפורסמו ביום שישי לא הצליחו להלהיב את וול סטריט, והמסחר ננעל בירידות שערים ■ האנליסטים מעריכים כי הסיבה לכך נעוצה באי-הוודאות בקרב המשקיעים בשל המירוץ הצמוד לבית הלבן

בשבועות האחרונים מתקשה וול סטריט לפתוח בגל של עליות, למרות שנתוני המאקרו שפורסמו בתקופה האחרונה בארצות הברית נוטעים אופטימיות מסויימת בנוגע לעתידה הכלכלי של המדינה, ועונת הדוחות שנמצאת בשיאה מספקת תוצאות סבירות בהחלט - בהתחשב לתחזיות העגומות שניתנו לגביה. אך יכול להיות שהחששות של המשקיעים בוול סטריט יתפוגגו ביום שלישי הקרוב, עם סיום פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית - ללא קשר לזהות של המנצח.

באתר האינטרנט של רשת CNBC פרסמו ניתוח למצב של וול סטריט ובו נכתב כי הסיבה שבגינה וול סטריט מתקשה להתרומם, למרות נתוני המאקרו המעודדים, הינה המרוץ הצמוד לבית הלבן בין הנשיא ברק אובמה למועמד הרפובליקני מיט רומני. על פי הניתוח, המירוץ הצמוד בבחירות בין שני המעומדים, כשהסקרים מתקשים לנבא מנצח ברור בבחירות, הכניס את וול סטריט לסוג של חרדה.

ב-CNBC הביאו כדוגמה את נתוני התעסוקה הטובים, לכל הדעות, שפורסמו אתמול והצביעו על יצירת כ-171 אלף משרות חדשות בחודש אוקטובר. ולמרות הנתונים, המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים של כ-1%.

"אני מעריכה שמה שקרה היום (אתמול) זה שהמשקיעים ניצלו את העליות שנרשמו ביום חמישי ולא רצו להמתין עד הבחירות ביום שלישי", אמרה ג'ינה אדמס, אסטרטגית בבנק וולס פארגו. אדמס ציינה שבתקופה האחרונה מדד ה-S&P500 נסחר מתחת לממוצע הנע של 50 הימים האחרונים של 1,434 נקודות.

"נראה כי השווקים הצליחו לנתק את עצמן מנתוני המאקרו שמתפרסמים ומהדוחות הכספיים של החברות", אמרה אדמס. "בתקופה האחרונה אנחנו מקבלים נתוני מאקרו טובים והדוחות של החברות לא היו גרועים כפי שחשבו תחילה. אבל זה לא מצליח לגרום לשווקים להמשיך את מגמת העלייה שלהם. נראה לי שמדובר בשילוב של דאגה מהבחירות בארצות הברית ותיקונים טכניים".

בגלל המתיחות בוול סטריט, אנליסטים טוענים שכבר לא משנה מי ייבחר, העיקר שיהיה מנצח ברור שיפיג את חוסר הבהירות הקיים היום בשווקים, במיוחד לאור התקרבות מועד כניסתו לתוקף בתחילת השנה הקרובה של מה שמכונה ה"צוק הפסיקאלי": סדרה של העלאת מסים משולבת עם קיצוץ משמעותי בהוצאות הממשל הפדרלי.

המועמד המועדף על וול סטריט, הינו מן הסתם, מיט רומני בגלל המשנה הכלכלית והפיסקאלית שלו. המשקיעים בוול סטריט מעדיפים את רומני בגלל מדיניות המסים החדשה שהוא מתכוון להנהיג והמדיניות הפיסקאלית שלו. אך המירוץ הצמוד שלו עם הנשיא אובמה מעלה את סף המתלח בקרב המשקיעים.

הסיוט הגדול ביותר עבור המשקיעים הינו שהמירוץ הצמוד יתבטא גם בקלפי כך שגם אחרי הבחירות ביום שלישי, השווקים יתעוררו ביום רביעי מבלי שיהיה מנצח ברור - בדומה למה שקרה בבחירות בשנת 2000 בין ג'ורג' בוש הבן לבין סגן נשיא ארצות הברית דאז אל גור.

האנליסטים מעריכים שניצחון של רומני בבחירות לנשיאות עלול להצית גל של עלויות בעוד שניצחון של אובמה תהיה לו השפעה מועטה יחסית על השווקים - למרות שהצפי הוא שגם במקרה כזה השוק יעלה - כיוון שהשוק כבר מגלם בתוכו ניצחון של ברק אובמה.