האם שופט העליון סלים ג'ובראן יפסול עצמו מלדון בתיק רצח?

דידי סיבוני, המרצה מאסר עולם בגין הרשעתו ברצח אשתו, דורש כי ג'ובראן יפסול עצמו מטיפול בבקשתו למשפט חוזר, כיוון שלטענתו הוא גיבש דעה קדומה כלפיו

שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, ייאלץ להכריע בקרוב אם לפסול את עצמו מטיפול בבקשה למשפט חוזר בתיק רצח שהתגלגל אל שולחנו, וזאת - לדברי האסיר דידי סיבוני המרצה עונש של מאסר עולם - בשל גיבוש דעה קדומה כלפיו מצד ג'ובראן.

אם ג'ובראן לא ייענה לבקשה ויעביר את ההחלטה בשאלת המשפט החוזר לשופט אחר, מתכוון האסיר לערער על החלטתו לנשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שיכריע בנושא בעצמו.

מדובר בעניינו של האסיר דידי סיבוני, שהורשע ב-2001 בבית המשפט המחוזי בירושלים ברצח אשתו, מנדי סיבוני, ביריית אקדח לראשה, בשנת 1999. הרשעתו התקבלה בדעת רוב, בעוד ששופט המיעוט ביקש להרשיעו בהריגה בלבד.

ערעורו של סיבוני נדחה פה-אחד על ידי בית המשפט העליון ב-2003. מאז הספיק סיבוני לפנות לא פחות מ-3 פעמים לבית המשפט העליון בבקשה למשפט חוזר. הבקשה הראשונה נמחקה, ואילו הבקשה השנייה נדחתה על-ידי השופט ג'ובראן בשנת 2008.

לאחר מכן פנה סיבוני, באמצעות עו"ד ניר יסלוביץ, בבקשה לקבל את קלטות האזנת הסתר שבוצעה לו ולמי שהיתה בת-זוגו אז, מיכל, בעת שהותם במלון באילת. לדברי סיבוני, הראיות החדשות מלמדות כי לא מדובר ב"מאהבת" אלא במדובבת שפעלה בשירות המשטרה - טענה שאותה המדינה מכחישה.

בקשה שלישית למשפט חוזר הוגשה לעליון בשנת 2011, על בסיס ראיות וחוות-דעת פורנזיות חדשות, ובחודש אוגוסט השנה החליט השופט ג'ובראן לדחות אותה שוב, תוך שהוא מצטט קטעים מתוך החלטתו הקודמת מ-2008.

לטענת סיבוני ובא-כוחו עו"ד ניר יסלוביץ, הם כלל לא שיערו שהשופט ג'ובראן הוא זה שיכריע אף בבקשה הנוכחית למשפט חוזר, ובנוסף, לדבריהם, הוא פסק בבקשה אף מבלי שקרא את הטענות שהעלו, ולא התייחס לחוות-הדעת המקצועיות שצורפו לבקשה, שהראו כי נעשו מחדלי חקירה רבים בפרשה, ושחשפו ראיות חדשות.

לטענת סיבוני, הוא לא רצח את אשתו, אלא היא התאבדה לנגד עיניו.

לדברי עו"ד יסלוביץ, הוא הגיש לבית המשפט חוות-דעת מקצועית המעידה על מגע של הקורבן עם האקדח שהביא למותה, ואולם זהו איננו הסימן היחיד לכך שבית המשפט כלל לא קרא את תשובת הנאשם לפני שהחליט לדחות את הבקשה למשפט חוזר.

בנוסף, לדבריו, השופט התעלם גם מתמלילי החקירה שהוכיחו, לטענת יסלוביץ, כי המאהבת של סיבוני שימשה כמדובבת משטרתית. "עדותה של המאהבת שימשה חיזוק משמעותי להפללתו של סיבוני ברצח, אך העובדה שהיא שימשה מדובבת משטרתית, והעובדה שהיתה מודעת היטב להאזנות הסתר שנעשו לשיחותיהם - הוסתרו מבית המשפט בעת ניהול משפט הרצח".

אלא שעיקר הנימוק לדרישה שג'ובראן יפסול עצמו מתבסס על היכרותו המוקדמת עם התיק - הן כמי שדן ב-2008 בבקשה הקודמת למשפט חוזר, והן כמי שעוד כשופט בית המשפט המחוזי בחיפה דן בעתירת אסיר שהגיש בשעתו סיבוני, בעת שהיה עצור.

לדברי עו"ד יסלוביץ, שופטים אחרים בבית המשפט העליון פסלו את עצמם מלטפל בתיק - ובהם עדנה ארבל, ששימשה בעבר פרקליטת המדינה; אדמונד לוי, שישב בהרכב בעליון שדחה את ערעורו של סיבוני; וכן השופטת מרים נאור, שדנה בשאלת מעצרו עד תום ההליכים של סיבוני.

"לא ברור מדוע השופט ג'ובראן לא פסל את עצמו", כתב יסלוביץ, "כמו שעשו שופטים אחרים שדנו בפרשה בגלגוליה השונים, וביניהם השופטים ארבל, לוי ונאור. בכל הכבוד, השופט ג'ובראן כבר גיבש בעבר עמדה נחרצת על אודות אשמתו של סיבוני, ומשכך לא היה צריך להכריע בבקשה הנוכחית". (מ"ח 1916/11).