נתח המהססים אם לקנות דירה הוא הגדול מזה 9 שנים

אולי אלה הבחירות ואולי בנק ישראל והגזרות, אך דבר אחד ברור: מאז החל "גלובס" לפרסם את מדד אמון הצרכנים, לא נרשם זינוק כה חד בשיעור הישראלים המתלבטים אם לקנות דירה או לא

שיעור של 11.8% מהישראלים אינם פוסלים עתה רכישת דירה בתוך חצי שנה בהשוואה ל-9.1% בספטמבר, כך עולה מסקר מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים בשיתוף PwC Israel. הנתון הממוצע לשלושת החודשים האחרונים, מה שאנו מכנים "נתון מגמה", עומד על 9.4% מכלל מהנשאלים.

חשוב לציין שהסקר, בעריכת מכון סמית, בוצע בשלהי אוקטובר במקביל להודעת בנק ישראל על הורדת ריבית נובמבר ל-2%, וכמובן הגבלת שיעור המשכנתא למימון רכישת דירה להשקעה ל-50% בלבד משוויה.

קבוצת המשיבים שאינם פוסלים רכישה במשך ששת החודשים הקרובים נחלקת לשלוש תת-קבוצות: מי שמצהירים שיקנו דירה חדשה, מי שמצהירים שיקנו דירה "יד שנייה" ומי שטרם קיבלו החלטה סופית בעניין.

החודש ההתפלגות הפנימית הזו חושפת תופעה יוצאת דופן. בהשוואה לספטמבר נרשמה ירידה בכוונות הקנייה בקרב שתי קבוצות הרוכשים "הנחושים" - 1.4% הצהירו שיקנו דירה חדשה לעומת 2.7% בספטמבר, ועוד 2.6% הצהירו שיקנו דירה יד שנייה לעומת 3.1% בספטמבר.

ואולם הסיפור הגדול של אוקטובר הוא הזינוק החד בשיעור המהססים, כה חד עד שסחף את הנתון המצרפי, אותם 11.8% שצוינו בפתיח - לשיא של 39 חודשים. יתר על כן, שיעור המהססים באוקטובר - 7.7% מכלל הנשאלים לעומת 3.3% בספטמבר - הוא הגדול ביותר מאז התחלנו במדידתו בספטמבר 2003.

מחכים לממשלה

זהו הביטוי הסטטיסטי למעבר אפשרי של צרכנים לישיבה על הגדר - אולי מתוך ציפייה שממשלה חדשה תציע פתרונות חדשים, ואולי בגלל שהודעת בנק ישראל שידרה מבלי לנקוב במילה בועה שהמצב הנוכחי אינו יציב.

על כל פנים הנתונים הקשיחים יותר של שוק הדיור, בהשוואה למדד אמון שהוא אומדן של ציפיות, מציגים תמונה מעוותת למדי בשל מיעוט ימי העסקים בספטמבר, חודש החגים.

כך יש להתייחס לירידה של 2.5 מיליארד בהיקף המשכנתאות ל-3.2 מיליארד שקל "בלבד". הדברים אמורים גם לגבי היקף עסקאות בשוק - בספטמבר החליפו ידיים רק 6,400 דירות ובתים (יד ראשונה ושנייה) בהשוואה ל-20 אלף דירות ביולי-אוגוסט.

באשר לריבית המשכנתאות נציין שהיא נמוכה עתה ב-26% בהשוואה לחודש הייחוס, נובמבר 2011. אלא שגם כאן ההשוואה לעבר הקרוב אינה פשוטה; מצד אחד הוזלת מחיר הכסף עשויה לשלוח עוד קונים אל השוק, ומצד שני התקיפה הממוקדת שביצע בנק ישראל על קוני דירות סדרתיים (כדי לשמור על הבנקים) פועלת בכיוון ההפוך.

לסיכום, מדד האמון הבא, שיתפרסם בראשית דצמבר, יסייע להבין אם כל השחקנים בשוק הדיור הפנימו את הכללים החדשים ואת רוח הרגולטור. למשל אם נראה את שיעור המהססים חוזר לרמות שהיו הרמות הנורמליות בשנים האחרונות.

שינויים בשוק הדיור
 שינויים בשוק הדיור