"עמוד ענן": שני מטחי רקטות נורו היום לעבר גוש דן ויורטו; חמאס: המו"מ להפסקת אש נכשל

(עדכונים שוטפים) - צה"ל תקף את ביתו של מחליפו של ג'עברי ■ למעלה מ-100 רקטות נורו מהבוקר ■ 70 פלסטינים נהרגו עד כה בעזה ■ ראש מערך הרקטות של חמאס חוסל ■ הפסד פדיון העסקים בדרום - 100 מיליון שקל

"עמוד ענן" - היום ה-5: למעלה מ-100 רקטות נורו לעבר ישראל מהבוקר, כמחציתן יורטו, ולמעלה מ-130 מטרות הותקפו בעזה. בסביבות השעה 18:30 נשמעו אזעקות ברחבי גוש דן, ולאחר זמן קצר יורטה רקטה על ידי מערכת כיפת ברזל. גם בסביבות השעה 10:30 נשמעה אזעקה בגוש דן - בת"א, רמת גן, ראשל"צ, חולון ובת ים, ומערכת "כיפת ברזל" יירטה בהצלחה רקטה, אולם רכב נפגע מנפילת חלקי הטיל ועלה באש (איש לא נפגע). אחר הצהריים פגעה רקטה פגיעה ישירה ברכב באופקים - 5 אנשים נפצעו, מהם 2 במצב קשה ו-3 במצב קל. בשער הנגב נפצע אדם מנפילת רקטה, ובתים באשדוד ובאר שבע ספגו פגיעות ישירות.

לפי דיווח בערוץ 2, לאחר מטח כבר של רקטות בצהריים, הרמטכ"ל בני גנץ הורה לפגוע בבכירי חמאס וצה"ל הגביר את תקיפותיות ברצועת עזה. בין היתר חיסל צה"ל את יחיא עבייה, ראש מערך הרקטות של חמאס. 13 פלסטינים נהרגו היום בתקיפות צה"ל ברצועה - המספר הגבוה ביותר מבין כל 5 ימי מבצע "עמוד ענן".

בשעות הערב תקף חיל האוויר את ביתו של מחליפו של אחמד ג'עברי בתור מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מרואן עיסא.

דובר חמאס, סמי אבו-זוהרי, הודיע הערב כי המו"מ להפסקת אש שנערך במצרים נכשל, שכן התנאים שהוצבו לא מקובלים על הארגון. מוקדם יותר דווח כי מצרים לקדם הפסקת אש, כאשר בערוץ 2 ציינו דיווח לא מאומת על נציג ישראלי שהגיע למצרים במסגרת המגעים להפסקת אש. חמאס דחה דרישת ישראל לרצועת ביטחון לאורך הגדר ולהפסקת הברחות הנשק. בישראל לא אישרו ולא הכחישו את הדברים.

דובר צה"ל, תא"ל פולי מרדכי, אמר היום כי "עשרות אלפי חיילי מילואים כבר התייצבו, מוכנים וערוכים למשימה. צה"ל ממשיך לפעול כאילו אין שיחות במצרים".

"היקף הירי נמוך מהימים האחרונים, פחות מ-20 רקטות בתוך שטחים בנויים. התקיפות האוויריות ממשיכות. המחבלים בורחים מאזורי שיגור. היקף גיוס המילואים מרשים ואחוזי ההתייצבות גבוהים ביותר", כך סיכם הערב מרדכי.

במסגרת תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה נהרגו עד כה כ-70 פלסטינים ונפצעו מעל ל-360, כך לפי נתוני הפלסטינים. היום נהרגו 10 אזרחים, בהם נשים וילדים, בהפצצת חיל האוויר בצפון הרצועה.

צה"ל השתלט על תחנת הרדיו של חמאס

לאחר לילה שקט יחסית באזור הדרום, הבוקר (א') חודשה האש מרצועת עזה לעבר יישובי הדרום. אחד הטילים פגע פגיעה ישירה בבניין באשקלון תוך גרימת נזק עם נפגע קל אחד מרסיסים ועוד מספר נפגעי חרדה. בצהריים נורו 2 טילים לעבר שדרות; אחד מהם יורט בהצלחה ואילו הטיל השני פגע פגיעה ישירה בבית - נזק רב נגרם למבנה אך איש לא נפגע כיוון שהבית היה ריק מאדם. זמן לא רב לאחר מכן נפלו 3 רקטות בבאר שבע - לא דווח על נזק או נפגעים.

קצת אחרי השעה 14:00 נורה מטח כבד של רקטות לעבר אשדוד, באר שבע ואשקלון, כאשר "כיפת ברזל" התמודדה עם יותר מ-10 טילים שנורו במקביל. 2 רקטות נפלו באשדוד ולא דווח על נפגעים.

צה"ל השתלט על תחנת הרדיו של חמאס בעזה ושידר מסרים לציבור הפלסטיני, המבשר על שלב נוסף במבצע "עמוד ענן": "הודעה חשובה לתושבי הרצועה. חמאס משחק באש ומסכן את חייכם לשווא. צבא ההגנה לישראל עובר לשלב הבא. למען ביטחונכם אתם נקראים לציית להנחיות ולהימנע מלהתקרב לתשתיות ולפעילים של חמאס. על החתום, צה"ל".

דובר צה"ל מסר היום שרק 3.5% מהרקטות ששוגרו מתחילת המבצע לעבר ישראל נפלו בשטחים בנויים - עדות להצלחתה של מערכת כיפת ברזל.

האם המו"מ להפסקת האש נכשל?

בתוך כך, נמשכים המאמצים של מצרים, טורקיה וקטאר להביא להפסקת אש. שגריר מצרים ברשות הפלסטינית, יאסר עותמאן, צוטט בביטאון חמאס בצהריים כאומר כי מדינתו משקיעה "מאמצים כבירים להפסקת התוקפנות על עזה". בצהריים נפגשו שוב ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל עם נשיא מצרים מוחמד מורסי. במקביל שוחח מורסי עם ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה.

דובר חמאס הודיע הערב כי המו"מ להפסקת אש שנערך במצרים נכשל, שכן התנאים שהוצבו לא מקובלים על הארגון.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן גינה את מבצע צה"ל ברצועת עזה. "מה מבקשים מאיתנו? להורות לחמאס להפסיק את ירי הרקטות", אמר. "האם חיי ישראלים שווים יותר מאלו של העזתים? אנחנו רוצים צדק. התקיפות צריכות להיפסק באופן הדדי".

ארדואן המשיך לתקוף: "ישראל עשתה את אותו הדבר ב-2008, לפני הבחירות. הפעם לא מדובר ב-2008, זוהי שנת 2012. התנאים שונים כעת". ראש ממשלת טורקיה מתח גם ביקורת על המוסדות הבינלאומיים והביע ספק באשר ליכולותיהם לכפות הפסקת אש. "איני מצפה יותר מדי מהאו"ם", אמר.

כלכלה תחת אש
 כלכלה תחת אש

נתניהו: "נערכים להרחבת המבצע"

"צה"ל תקף עד עכשיו יותר מ-1,000 יעדי טרור ברצועת עזה והוא ממשיך בפעולתו", אמר היום רה"מ נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "הוא גורם לפגיעות משמעותיות בנשק שמכוון לעבר אזרחי ישראל, במפעיליו ובמשלחיהם. אנחנו גובים מחיר כבד מהחמאס ומארגוני הטרור, וצה"ל ערוך להרחבה משמעותית של הפעולה.

"גם היום אמשיך לשוחח עם מנהיגי העולם, אני מעריך את ההבנה שהם מגלים לזכותה של ישראל להגן על עצמה. בשיחות עם המנהיגים אני מדגיש את המאמץ שישראל עושה להימנע מפגיעה באזרחים, וזה בשעה שהחמאס וארגוני הטרור עושים כל מאמץ לפגוע במטרות אזרחיות בישראל. אנחנו ממשלה אחראית. ממשלה אחראית מחויבת מעל הכול לביטחון אזרחיה, ואנחנו פועלים בהתאם למחויבות הזאת.

"בסוף השבוע שוחחתי שוב עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. הודיתי לו על תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה, וכן על התרומה שלו ושל העם האמריקני לפיתוח כיפת ברזל. אני חוזר ומשבח את האיפוק, הנחישות והעמידה של אזרחי ישראל בעורף, ואני חוזר ומבקש מכל אחד ואחת מכם להישמע בקפדנות להנחיות פיקוד העורף, זה מציל חיים.

"המבצע ברצועת עזה נמשך ואנחנו נערכים להרחבתו. אני מעריך את ההתגייסות המהירה והמרשימה של אנשי המילואים שבאו מכל חלקי הארץ. הם באו מכל חלקי הארץ והתייצבו למשימה. חיילי המילואים והסדיר נכונים לכל פקודה שיקבלו".

מדינה תחת אש
 מדינה תחת אש