פרשת הפטריארכיה היוונית: 5.5 שנות מאסר בפועל לבנו זוסמן

זוסמן הורשע בגין חלקו בפרשה בקבלת דבר במירמה, זיוף והלבנת הון ■ בנוסף, ישלם קנס של 4 מיליון שקל ויפצה את קק"ל ב-250 אלף שקל בגין פגיעתו בה

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (ה') 5.5 שנות מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 4 מיליון שקל על בנו זוסמן (67), שהורשע בגין חלקו בפרשת קרקעות הפטריארכיה היוונית, בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות והלבנת הון. בנוסף, קבע בית המשפט כי זוסמן ישלם לקרן קיימת לישראל (קק"ל) פיצוי בסך 250 אלף שקל, בגין פגיעתו בה.

"מדובר בפרשת מירמה מתוחכמת במיוחד, אשר נטוותה בקפדנות, ביצירתיות ובעורמה בלתי שגרתיים", כתב השופט רפי כרמל בגזר הדין.

לדברי השופט, זוסמן במעשיו "גרם לשורת אנשים מביני דבר ובעלי ניסיון מקצועי ליפול בפח ולהאמין כי 'אירוע התיאטרון' בו נטלו חלק אינו אל הצגה אמתית של החיים, תוך שנוצלה מצוקתו הגופנית של הפטריארך, שהיה במצב גופני ירוד ביותר".

הפרשה נוגעת לתסבוכת משפטית בעניין קרקעות המצויות במרכז ירושלים, שהוחכרו לקק"ל על-ידי הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית והוחכרו על-ידי קק"ל, באמצעות המינהל, לאלפי בתי-אב ולמבני ציבור חשובים. תקופת החכירה של קרקעות רחביה וטלביה, 520 דונם במרכז ירושלים, אמורה להסתיים ב-2051. מצב זה נוצל על-ידי זוסמן ויעקב רבינוביץ', שהורשע לפני כמה שנים בפרשה (על רבינוביץ' נגזר עונש של 6 שנות מאסר, אך עקב מצבו הרפואי הקשה הוא אינו מרצה אותו וספון בביתו לאור מצבו. ח"מ).

זוסמן ורבינוביץ' השיגו במירמה את הסכמת קק"ל להארכת החכרת הקרקע לקק"ל למשך 999 שנים תמורת (כביכול) 20 מיליון דולר. במקביל יצרו זוסמן ורבינוביץ' מצג של אירוע החתמה של הפטריארך בביתו, שאליו הוזמן עו"ד יעקב וינרוט, ששימש נאמן בעסקה, נציג של קק"ל ונוטריון.

זוסמן יצר מצג כלפי הפטריארך החולה של ביקור רופא, וקיום האירוע שכנע את הקבוצה כי הפטריארך מסכים לעסקה. במקביל, זויפה חתימתו הידנית של הפטריארך על גבי מסמכי הרכישה.

בגזר הדין הדגיש השופט כי זוסמן ורבינוביץ' הצליחו לגרוף סכום ענק, מתוך תקווה שהפרשה לא תיחשף, אלא אולי בעוד עשרות שנים.

השופט לקח בחשבון בגזירת העונש כי המדינה הצליחה לתפוס רק 3.1 מיליון דולר מכספי המעילה, וזוסמן, שנמלט אחרי המעשים מהארץ (ובהמשך הוסגר לישראל), עשה שימוש בכמחצית מכספי המירמה שהגיעו לידיו.

"זוסמן ורבינוביץ' גרמו נזק כבד לרשויות המדינה, לפטריארכיה היוונית, לעורכי הדין וליתר המעורבים בפרשה", כתב השופט. (ת"פ 5243-12-10).