הערכות: ראשל"צ ות"א לא יפוצו על נזק עקיף מירי הטילים

הפיצויים יינתנו ככל הנראה רק על נזקים שנגרמו בטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה

פחות מיממה מהפסקת האש, טרם נקבע מנגנון פיצוי לנזקים העקיפים שנבעו ממבצע עמוד ענן, אך ל"גלובס" נודע, כי ככל הנראה, הפיצויים יינתנו רק על נזקים שנגרמו בטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה, כך שאזורים רבים ומרכזיים שנפגעו, כמו ראשון לציון, תל אביב וירושלים - לא יפוצו על נזקים עקיפים כלל.

משרד האוצר הודיע היום (ה') כי יכין הצעה לפיצוי העסקים ומפעלי התעשייה בדרום הארץ המבוססת על מתכונת הפיצוי שניתנה לאחר "עופרת יצוקה", אולם הפיצוי על נזקים עקיפים יינתן רק על נזקים שנגרמו בטווח של 40 ק"מ מהרצועה. אם אכן כך יהיה, באזורים שנפגעו בלחימה, כמו תל אביב, ירושלים, ובעיקר ערי דרום גוש דן, לא יינתן כל פיצוי לתעשיינים, בעלי עסקים, גורמי תיירות וכדומה, שרשמו ירידה חדה בהכנסות.

לפי נתוני רשות המסים, הנזק העקיף של מבצע עופרת יצוקה עמד על כ-390 מיליון שקל אחרי 22 ימי לחימה, כך שלפי חישוב פשוט, ב-8 ימי לחימה יירשם נזק בסך כ-142 מיליון שקל. אלא שלעומת עופרת יצוקה, עמוד ענן כלל אזור רחב יותר והגיע עד למרכז הארץ.

במבצע עופרת יצוקה היו שלושה מסלולי פיצוי. הראשון, מסלול השכר, פיצה את המעביד בשל השכר ששולם לעובדים, בשיעור של 132.5% משכר הבסיס ששולם לעובדים שנעדרו. בעל עסק שעסקו לא היה מצוי ב"אזור הקובע" היה רשאי לתבוע פיצוי בגין עובד שנעדר ממקום עבודתו ובלבד שהוא מתגורר ב"אזור הקובע".

המסלול השני, מסלול המחזורים, היה מבוסס על השוואת מחזורי העסקאות של העוסק בתקופת הפיצוי בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד בהתחשב במקדם האטה (פחות רלוואנטי למקרה הזה שכן הצמיחה בשנה האחרונה נותרה יחסית קבועה) ובניכוי הוצאות נחסכות בין שתי תקופות מקבילות.

המסלול השלישי היה מסלול הוצאות שוטפות שהנחת הבסיס הייתה כי נוצרו לעוסקים מסוימים הוצאות בשיעור גבוה, העולות על ההכנסות וזאת בעקבות המצב הביטחוני ולא כתוצאה מהיותו של העוסק עסק חדש וכיו"ב. על כן, במסלול זה חושב ההפרש שבין ההוצאות השוטפות והקבועות שהוציא העוסק בתקופת המבצע בהשוואה למחזור עסקאותיו. בעופרת יצוקה סכום הפיצוי המקסימלי נקבע על 2.5 מיליון שקל.

עמוד ענן
 עמוד ענן