שב"כ לכד את מבצע הפיגוע בת"א: ערבי-ישראלי מטייבה

הוא נשלח על-ידי אנשי חמאס וג'יהאד מאזור רמאללה ■ מנהיג החולייה התקשר מביתו בשטחים לטלפון סלולרי שהוצמד לחומר החבלה - וכך גרם לפיצוץ

שירות ביטחון כללי התיר לפרסום את דבר מעצרם של חברי החולייה שהייתה אחראית לפיגוע האוטובוס אתמול בתל אביב.

את המטען הטמין ערבי-ישראלי מטייבה, שדיווח על כך למפעילו. האחרון התקשר מביתו שבכפר הפלסטיני בית-ליקיה לטלפון סלולרי שהוצמד לחומר החבלה, וגרם לפיצוץ שבו נפצעו 29 אזרחים. השב"כ הודיע כי בימים הקרובים צפויים להתבצע מעצרים נוספים של מעורבים אחרים בביצוע הפיגוע.

"בפעילות מבצעית משותפת של שב"כ, משטרת ישראל וצה"ל נעצרו חברי ההתארגנות, רובם מהכפר בית-ליקיה שבגזרת רמאללה, סמוך לכביש 443", נמסר בהודעה רשמית - שם הדגישו כי המחבלים "מזוהים עם חמאס והג'יהאד האיסלאמי והודו בחקירתם הראשונית במיוחס להם".

לטענת שב"כ, הודו המחבלים בחקירתם כי השתתפו בפעילות טרור נגד ישראלים וכן כי היו מעורבים בהכנת מטען החבלה ששימש לפיצוץ האוטובוס ובחירת היעד בתל אביב. נוסף על כך, הם רכשו טלפונים סלולריים שבאמצעותם הפעילו את המטען מרחוק.

ממצא נוסף שעלה מהחקירה נוגע לאופן שבו הצליחו החשודים הפלסטינים לחדור אל תוך שטח ישראל: לצורך כך הם גייסו תושב טייבה, שנולד אף הוא בבית-ליקיה וקיבל תעודת זהות כחולה באמצעות "איחוד משפחות" - כשנשא לאישה ערביה-ישראלית.

את המטען הוא העביר לתל אביב ברכבו של מעסיקו, תושב מזרח ירושלים, והניח אותו בתוך האוטובוס שהתפוצץ. אחרי שהטמין את חומר הנפץ הוא עדכן בדבר את מפקדו בבית-ליקיה, והאחרון התקשר אל אחד הטלפונים - וכך הפעיל את המטען. "החקירה נמצאת בעיצומה", הדגישו בשב"כ - שם ציינו גם כי צפויים מעצרים נוספים של חשודים בפרשה.

הפיגוע בתל אביב התרחש ביום רביעי בסביבות 12:00 בצהריים. את צומת הרחובות הנרייטה סולד ושדרות שאול המלך החריד פיצוץ עז שבקע מאוטובוס קו 142 של "דן" שעשה דרכו מכיוון קריית עתידים שבצפון העיר לבת-ים. חבלנים שבדקו את שרידי המטען קבעו כי הוא הורכב משלושה קילוגרמים חומרי נפץ והונח על אחד הספסלים.

"כל הזכוכיות של האוטובוס התנפצו", סיפר לחדשות 2 עד ראייה. "היה בום גדול מאוד ברחוב, אני גר ליד אז אי אפשר היה שלא לשמוע את זה". נחום, נהג האוטובוס שלא נפצע בפיגוע, סיפר כי לא הבחין בנוסע חשוד. "היה פיצוץ ואז הכול עשן", שיחזר.