ביה"ד: לא ניתן להפחית היקף משרה לעובדת אחרי חופשת לידה

זאת ללא אישור התמ"ת ■ ‎‎נקבע כי ההוראה תקפה גם אם העובדת מבקשת את הפחתת היקף המשרה בעצמה‏

‎‎מעסיק אינו רשאי להפחית את היקף המשרה של עובדת שחזרה מחופשת לידה, ללא אישור משרד התמ"ת, גם אם העובדת מבקשת את הפחתת היקף המשרה בעצמה - כך קבע באחרונה בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע.

הקביעה העקרונית ניתנה במסגרת פסק דין נגד רשת הספרים סטימצקי, שבו חייב בית הדין את הרשת לפצות מוכרת בחנות ספרים באשדוד, שחזרה מחופשת לידה, בסך של יותר מ-27 אלף שקל, בנוסף לפיצויי הפיטורים.

השופט צבי פרנקל קבע כי סטימצקי פעלה שלא כדין כשהפחיתה את היקף המשרה של המוכרת, סבטלנה סטפנוב, לאחר ששבה מחופשת הלידה, וכאשר פיטרה אותה בטרם חלפו 60 יום מתום חופשת הלידה.

‎‎הפחתה באישור רופא

‏לפני שיצאה לחופשת לידה, הועסקה סטפנוב כמוכרת בחנות סטימצקי באשדוד בהיקף משרה של 156 שעות חודשיות. ואולם, לאחר ששבה מחופשת הלידה הועסקה סטפנוב רק בשבתות. סטימצקי טענה כי הפחתת היקף המשרה נעשתה לבקשתה של סטפנוב, ואילו האחרונה טענה כי ההפחתה נכפתה עליה.

‏השופט פרנקל קבע כי אין משמעות לשאלה אם ההפחתה נעשתה לבקשת העובדת. לדבריו, סטימצקי הייתה חייבת לקבל אישור ממשרד התמ"ת על מנת להפחית את היקף המשרה, גם אם העובדת מסכימה לכך או מבקשת זאת.

"תכלית חוק עבודת נשים היא להגן על העובדת בתקופה המוגנת. החוק בא למנוע את האפשרות שמעביד 'ילחץ' על עובדת להפחית את היקף משרתה, גם אם אינה רוצה בכך, אך לא יהיה בכוחה להתנגד למעביד", נקבע בפסק הדין.

‏לדברי בית הדין, "כדי להיות בטוחים שהבקשה להפחתת היקף משרה היא אמיתית וכנה, דורש החוק ביקורת חיצונית, שבמקרה שלנו נעשית מטעם שר התמ"ת. המחוקק מאפשר הפחתה בהיקף המשרה, לפי בקשת העובדת, אך ורק בשל מצב רפואי ולפי אישור בכתב מאת רופא. כלומר, המחוקק לא השאיר לצדדים את האפשרות להגיע להסכמה בדבר הפחתת היקף המשרה ללא קבלת אישור מאת שר התמ"ת, אלא רק בשל מצבם הרפואי של העובדת או העובד, וזאת לפי אישור בכתב מאת רופא".

‏סטפנוב יוצגה בידי עורכי הדין דוד נפטוליב וסער רשף. סטימצקי יוצגה בידי עורכי הדין ברק כלב ואסנת לונגמן ממשרדה של עו"ד אורנה לין. ‏‎‎‏