בכירים באוצר: "תקציב הביטחון לא יגדל בגלל 'עמוד ענן'"

לדברי בכירים באוצר, המבצע בדרום עלה פחות מ-1 מיליארד שקל ■ "אין מה לתקצב שכן אין הוצאות בלתי צפויות. בשנת 2013 - אין כסף"

משרד האוצר אינו מתכוון לתת תוספות תקציביות למערכת הביטחון במסגרת תקציב המדינה לשנת 2013 בעקבות מבצע "עמוד ענן", כך נודע ל"גלובס". לדברי גורמים בכירים במשרד, "המבצע עלה פחות מ-1 מיליארד שקל וגם אם הוא עלה 3 מיליארד שקל, אין מה לתקצב שכן אין הוצאות בלתי צפויות. יתרה מזו, בשנת 2013 אין כסף ולכן אין תוספות".

לדברי הבכיר, ישנם כמה עלויות שניתן לכמת, לרבות עלות גיוס חיילי המילואים, שנאמדת בין 125 ל-150 מיליון שקלים (כ-50 אלף חיילי מילואים במהלך 5 ימים לפי תעריף של 50 שקלים ליום); עוד 25 עד 50 מיליון שקלים לשעות טיסה של חיל האוויר (לפי תעריף של 15 אלף דולר לשעת טיסה); ועוד 120 מיליון שקלים לחידוש מלאי הטילים של מערכת כיפת ברזל (כ-400 טילים לפי תעריף של 300 אלף שקלים לטיל).

"גויסו מילואימניקים, שהיו מגויסים בין כה וכה לצורך אימונים, חיל האוויר טס אולי 50% יותר ממה שהיה טס ללא המבצע - אז מה קרה?", תהה הבכיר באוצר. "אימונים הם דבר שבשגרה והדברים הללו כבר תוקצבו מראש. אין שום הצדקה לשום תוספת לתקציב הביטחון בגלל המבצע הזה, שממילא ארך 8 ימים בלבד". הבכיר הוסיף, כי "לא כל אירוע מצדיק תוספת תקציב. תקציב הביטחון הוא מספיק גדול ממילא".

לפי הערכות במשרד האוצר, מערכת הביטחון צפויה לדרוש בקרוב תוספות תקציביות שנעות בין 1 ל-3 מיליארד שקלים, אך לפי שיחות עם הבכירים, האוצר לא צפוי ליזום דיון בנושא ובמשרד מתכוונים לדחות את הדיונים ככל שניתן.

ממשרד הביטחון נמסר כי "נתונים רבים אינם נכונים כלל וכלל. מערכת הביטחון מסיימת את שלב הלחימה וההגנה על אזרחי ישראל וטרם סיכמה את עלות מבצע עמוד ענן. לכן נתוני האוצר מבוססים על שליפות שאין בהן דבר וחצי דבר. בניגוד לאוצר, משרד הביטחון מתכוון לנהל דו-שיח ענייני, שלא באמצעות כלי התקשורת, ומציע לאוצר לנהוג באותה הדרך".