מבקר המדינה יוסף שפירא יבדוק את התנהלות הפריימריז בליכוד

מתכוון לבחון האם המתמודדים עמדו בכללים החלים עליהם בנוגע לתרומות ■ בנוסף, קורא לבחון הגבלה על כהונתו של ח"כ במקביל להיותו יו"ר ועד עובדים

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מתכוון לבדוק את התנהלות הפריימריז בליכוד, שהתקיימו השבוע, ולבחון האם המתמודדים עמדו בכללים החלים עליהם בנוגע לתרומות - כך הבהיר היום (ג') שפירא בעת שסייר בדרום הארץ.

"אנחנו מלווים כל הליך פריימריז", אמר שפירא במהלך הסיור, "כשיגיעו הממצאים, נתייחס להליך לגופו של עניין".

שפירא ציין עוד כי הכנסת צריכה לבחון אפשרות לקבוע הגבלה על כהונתו של חבר כנסת במקביל להיותו יו"ר ועד עובדים. זאת, בעקבות המכתב ששיגר המבקר בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, ביחס להתנהלותו בפריימריז של ח"כ חיים כץ, המכהן גם כיו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית.

במכתב הזהיר שפירא את כץ מפני ביצוע עבירות פליליות בהקשר לסיוע עובדי התעשייה האווירית למירוץ הפריימריז של כץ. לדברי המבקר, הפסקה מאורגנת של העבודה במהלך יום ההצבעה כדי להצביע בפריימריז בליכוד עשויה להוות תרומה בלתי חוקית לטובת כץ, מעבר להפסד שעלול להיגרם לתעשייה האווירית עצמה - שגם היא גוף המבקר על-ידי משרד המבקר.

"שימוש במשאבי התעשייה האווירית, כגון מערכות מחשב, לצורך קידום מועמדות של מתמודד, או אישור של הנהלת התאגיד להפסקות יזומות במשך יום עבודה לצורך יציאה של עובדים רבים להצבעה, עשויים להיות תרומה שאינה חוקית", כתב שפירא. "מצאתי לנכון להזהיר מראש את התעשייה האווירית כי התנהלות כזו עשויה להיות תרומה שאינה חוקית, שחלות עליה סנקציות פליליות על התורם".

עם זאת, מאחר שעיקר האכיפה בעניין זה אינה בידי היועץ, הוא העביר את הפנייה לטיפול היועץ המשפטי לממשלה. "אציין כי ממצאי משרד מבקר המדינה בעבר", כותב שפירא, "כפי שבאו לידי ביטוי בדוחות מבקר המדינה, מחזקים את החשש ומדגישים את הצורך בפעולת מניעה מבעוד מועד".