יו"ר ועדת הכספים מעכב אישור מנגנון הפיצוי לעסקים בדרום

דרישת גפני למתן מקדמות לעסקים ומעסיקים בדרום ללא הוכחת נזק מעכבת אישור סופי של תקנות הפיצויים

דרישת יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה), למתן מקדמות בגין פיצויים לעסקים שנפגעו במהלך מבצע "עמוד ענן", עיכבה היום (ג') את אישור מנגנון ותקנות הפיצויים בוועדת הכספים. גפני התעקש ודרש כי עסקים יקבלו "משהו" עוד לפני שהוכיחו כי נפגעו, דרישה שרשות המסים והאוצר סירבו לקבל מכל וכל.

גפני דרש שהתובעים יקבלו 45% משווי תביעת בתוך 45 ימים מהגשתה תביעה ובתוך 3 חודשים נוספים יקבלו עוד 45% משווי התביעה. אם התביעה תיפסל בהמשך הכסף יוחזר לאוצר המדינה. בסופו של הדיון המנגנון אושר "עם הרביזיה הזו". לכן, על מנת שהמנגנון יאושר, על גפני למשוך את הרביזיה, אחרת תידרש הצבעה נוספת. הרביזיה מאפשרת לגפני להפעיל על האוצר ורשות המסים לחץ כדי שחלק מהדרישות שלו יתקבלו. לפי הערכות, האוצר ורשות המסים יאלצו להגיע איתו לפשרה מסוימת.

נזכיר כי הבוקר הסכימו רשות המסים, בראשות דורון ארבלי, ההסתדרות והמעסיקים, על מנגנון פיצוי לעסקים שנפגעו מהמבצע האחרון, המבוסס על מנגנון של מבצע "עופרת יצוקה". ההסכמות הושגו פחות משבוע מהפסקת האש. נזכיר כי מדובר על פיצויים בגין נזק עקיף, קרי, הנזקים הכלכלים שנבעו מסגירת העסקים.

כפי שנחשף ב"גלובס", הפיצויים מיועדים אך ורק לעסקים הממוקמים במרחק של 40 ק''מ מרצועת עזה. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען כי מאחר ומדובר באזרחים שסבלו במהלך הסבב האחרון וחלקם אנשים קשיי יום שנפגעו כלכלית באופן אמיתי, הרי שלא רק שנכון לפצות את תושבים אלא שמתבקש שהתהליך לקבלת הכספים יהיה קצר ויעיל ככול הניתן. לכן, הוא דרש להגדיר בתקנות כי תושב שדורש פיצוי "לא יחוייב בהוכחת נזק".

גם ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הצטרף לקריאת גפני וטען כי ההמתנה "לא ראויה ולא מכובדת כלפי האזרחים. הם לא רמאים ולא שקרנים כלפי המערכת. ההתנהלות המופתית של התושבים אפשרה לדרג המדיני לקבל החלטות שקולות. הוציאו לאנשים את הנשמה. אנשים היו ממורמרים ואיבדו את האמון. חוסן לאומי זה גם שהמדינה יודעת לדאוג לאזרחים ולעסקים שעלולים לקרוס. 8 ימים זה קיומי עבורם".

כמו כן, בעקבות דרישת ועדת הכספים והלחץ שהופעל על הממשלה, החליט משרד האוצר לקבל את בקשת הוועדה להאריך את תקופת מתן ההקלות במס לתושבי הדרום המתגוררים במרחק של שבעה קילומטרים מרצועת עזה ב-20% (במס הישיר) למשך שנתיים. עוד הוחלט כי ההקלות המדוברות יינתנו גם למספר קטן של ישובים שמעבר לשבעה קילומטרים בהתאם לצורך הביטחוני. בתחילת תהליך האישור ביקש משרד האוצר להגביל את ההטבה לשנה נוספת בלבד בשל הטענה כי מדובר בתקופת בחירות וזאת על פי דרישת היועץ המשפטי לממשלה.

"ראוי לשאול את היועץ המשפטי לממשלה האם הוא גם פנה לחמאס והסביר להם שאנחנו בתקופת בחירות", השיב גפני בציניות.