השוק הסולארי: רשות החשמל מתנגדת להסטת 300 מגוואט

עודד אגמון: "אנחנו מבחינת הרשות מסתכלים על הצרכן והסטה מהרוח לפוטו-וולטאי תייקר את העלויות במשק החשמל ב-1.6 מיליארד שקל, לטעמי זה לא נכון"

מכה לחשמל הסולארי: רשות החשמל מיישרת קו עם האוצר ומתנגדת להסטת מכסה של 300 מגוואט ממתקני רוח לטובת המערכות הסולאריות. במושב בנושא אנרגיית רוח שהתקיים בכנס אילת אילות לאנרגיה מתחדשת אמר ראש אגף ההסדרה ברשות עודד אגמון "אנחנו מבחינת הרשות מסתכלים על הצרכן והסטה מהרוח לפוטו-וולטאי תייקר את העלויות במשק החשמל ב-1.6 מיליארד שקל, לטעמי זה לא נכון".

וועדת השרים לאנרגיה מתחדשת אמורה להתכנס ביום ראשון הקרוב על-מנת לדון בהצעת משרד האנרגיה והמים להקצות מכסה נוספת למערכות הסולאריות לאחר שכל המכסות שחולקו כבר אזלו והיזמים משוועים למכסות נוספות. ההצעה מבוססת על-כך שהמדינה הקצתה לטורבינות רוח מכסה ענקית של 800 מגוואט אך עדיין לא הסדירה את ההליך שיאפשר לקבל אישור להקמת טורבינות רוח בשטח מדינת ישראל.

ההליכים להשלמת תוכנית מיתאר ארצית למתקני רוח צפויים להסתיים רק בעוד שנה כך שללא ההסטה לטובת הסולארי אין סיכוי למימוש החלטת הממשלה מ-2009 לייצר 5% מהחשמל במדינה ממקורות אנרגיה מתחדשת עד שנת 2014. בנוסף משרד הביטחון מתנגד להקמת טורבינות רוב כמעט בכל חלקי הארץ בטענה שהן מסכנותץ נתיבי טיס וארגונים ירוקים מתנגדים להקמתן בטענה שהן פוגעות בעטלפים.

דבריו של אגמון הערב הפתיעו רבים מאחר שבעבר תמכה רשות החשמל ברעיון הסטת המכסות. ואולם באגף תקציבים השולט ברשות החשמל מתנגדים המתנגדות נחרצת להסטה משום שהתעריף שיקבלו המתקנים הסולאריים - כ-65 אגורות לקוט"ש - גבוה במידה משמעותית מהתעריף שהובטח בזמנו למתקני הרוח - 49 אגורות לקוט"ש.

אגמון תמך בדבריו בהתלהבות בהקמת מתקני רוח למרות שהודה כי הקמתם כמעט איננה אפשרית. לדבריו "תחנות כוח הורגות אנשים והאנרגיה המתחדשת הזו היא מדהימה וצריך למצוא שטחים מהר. הבעיה היא שמשרד הביטחון מביא מפה שלו, הירוקים שלהם ורט"ג את שלהם ואם תשים אותם אחת על השניה תצטרך להניח את המתקנים בים. אז המדינה לא יודעת להתמודד עם זה והיזמים צריכים להתמודד עם זה. אנחנו נתנו תעריף מתמרץ, אבל הבירוקרטיה הרגה את הכל. המדינה רוצה להשיג את יעדי הביניים עד 2014. אבל הרוח לא מתקדמת. אז מנסים לחפש את המקום הכי קל להסטה מבחינה פוליטית כי אין התנגדות. מישהו צעק למה מסיטים מרוח למקום אחר? "