הנקראות ביותר

הגיטרסיט הישראלי עוז נוי: "תעשיית המוזיקה כולה במשבר"

עוז נוי, אחד הנגנים הישראלים המובילים בעולם, שמגיע לארץ במסגרת אירוע Guitar day, אומר: "המשבר בתעשיית המוזיקה לא פוסח על ניו-יורק"

"בסופו של דבר, בין אם אתה חי בתל-אביב או בניו-יורק, שרשרת המזון הבסיסית זהה. יש מיעוט נגני-על שכל השמות הגדולים בתעשייה מכירים ומעוניינים לעבוד איתם, ויש את כל השאר", כך אומר הגיטריסט הישראלי עוז נוי החי ופועל ב-16 השנים האחרונות בעיקר בניו-יורק.

"החוכמה היא להגיע למקום שבו עצם אזכור שמך מביא הצעות עבודה, וזה אומר הרבה סבלנות ושנים של בנייה איטית מהשטח".

בחודש הבא יגיע נוי לביקור מולדת, שבמהלכו יופיע באירוע Guitar day אשר במסגרתו יקבל הקהל שלוש הופעות גיטריסטים בינלאומיים מובילים בכרטיס אחד. נוי, הנחשב כיום לאחד הנגנים הישראלים המובילים בעולם, ינגן קטעים מחמשת האלבומים שכבר הקליט בארצות הברית מלווה בהרכב Twisted band blues, ובהמשך יופיעו פרסטון ריד (גיטריסט על הידוע בעיקר בזכות סגנון פריטה ייחודי של הקשת אצבעותיו על המיתרים בצוואר הגיטרה) ואנדי טימונס (שהחל את דרכו כגיטריסט רוק כבד בתחילת שנות ה-70 והפך לאחד מנגני האולפן והבמה המובילים בשוק העולמי).

עסקאות חבילה מוזיקליות אלה מקובלות בקרב חובבי גיטרות בעולם (וידועות בכינוי 3G - כלומר שלוש גיטרות), אך בארץ זהו ניסיון כמעט ראשון מסוגו.

"לצערי אני לא יכול לספר הרבה מעבר לעובדה ששלושתנו נופיע בזה אחר זה", מודה נוי בראיון טלפוני מביתו במנהטן. "לפרסטון ואנדי יש ניסיון עשיר במופעי3G, אבל עבורי זו הפעם הראשונה ואני מקווה שיהיה כיף. אני מקפיד להגיע בכל הזדמנות לביקורים בארץ, מופיע עם ההרכב שלי וגם עם נגנים מקומיים, ועדיין תמיד מביך אותי לדבר בעברית בין הקטעים. אני מניח שאחרי כל-כך הרבה שנים בחו"ל הרווחתי את הזכות להרגיש קצת מוזר".

"יש לי כל מה שאני צריך"

את דרכו המוזיקלית החל עוז נוי כבר בגיל העשרה, אז ניגן בסשנים במועדונים בתל-אביב ולמד מטובי הגיטריסטים המקומיים (בהם עמוס הדני). בהמשך בנה קריירה מרשימה כנגן הופעות והקלטות (בין השאר ניגן עם שלמה ארצי, אריאל זילבר, יעל לוי ומזי כהן והיה חבר קבוע בתזמורת שליוותה את התוכנית "הראשון בבידור" של דודו טופז בערוץ 2), אך בשנת 1996 החליט לממש חלום ישן ולנסוע לחפש את מזלו בניו-יורק.

"קרוב לעשור רק דיברתי על זה, עד שהרגשתי בשל לממש בפועל", הוא משחזר. "ביסוד אני גיטריסט ג'אז, ועדיין רואה בעצמי כזה למרות שהתפתחתי במגוון ז'אנרים אחרים. לנגנים מסוגי, היכולות לבנות קריירה רבת שנים בארץ מוגבלות מאוד, אלא אם כן אתה מוכן לבלות את חייך מופיע במועדונים קטנים בשביל הנשמה ולחפש עבודות בהקלטות והופעות בשביל הפרנסה. כל נגן מתחיל יודע שהמרכז העולמי למוזיקאים הוא בניו-יורק".

- עד כמה אתה מבוסס כיום בשוק העולמי?

"יש לי כל מה שאני צריך. דירה באפ-טאון, אולפן ביתי, הרכב, חוזה הקלטות. אי אפשר להתעשר רק מלהיות גיטריסט. צריך להיות בדרכים כל הזמן, כי אין דרך אחרת להביא את המוזיקה שלך לקהל היות שרוב תחנות הרדיו לא מקדישות ליצירה שלך זמן אוויר. תעשיית המוזיקה כולה במשבר, וזה לא פוסח על ניו-יורק, נאשוויל, לוס אנג'לס או כל מרכז תרבותי אחר. זה לא מה שהיה כשהגעתי, אבל כיום יש אינטרנט וסקייפ ואפשר להקליט באולפן בניו-יורק ולשלוח טראק במייל לאולפנים בכל העולם והכול מרגיש קרוב ומיידי יותר".

המופע Guitar day יתקיים ב-12 בדצמבר במועדון רידינג 3 בנמל תל-אביב

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות