ההפרטה של תעש מתקדמת - ומבקר המדינה יחכה

פרסום דוח המבקר על ההתנהלות הכספית בתעשייה הצבאית נדחה כבר 4 פעמים

1. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), מבטיח כי הדחייה הנוספת אתמול (א') בפרסום דוח מבקר המדינה בעניין התעשייה הצבאית (תעש) תהיה הדחייה האחרונה. לפי אריאל, המועד החדש שקבע לפרסום הדוח, 10 בינואר 2013, הוא המועד שבו יותר פרסומו ברבים, ומפרסמיו לא יעברו על החוק.

אתמול בצהריים נרשמה דחייה רביעית בפרסום דוח המעקב של מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, בעניין החברה הביטחונית-ממשלתית, למורת-רוחו של המבקר. בהודעה שהוציא משרדו נאמר כי "המבקר דחה על הסף את הפניות שהיו אליו כדי לדחות פעם נוספת את פרסום הדוח".

הדחייה התאפשרה בכוח צו חיסיון שהטיל עליו ח"כ אריאל, בתוקף סמכותו כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה. אתמול, שעות אחדות לפני הפרסום המתוכנן ובדיוק כמו ב-3 פעמים נוספות מאז חודש ספטמבר, פנו אליו מנכ"לי משרד האוצר, משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה. הפעם הצטרף לרשימת הפונים בבקשה למנוע את הפרסום גם ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, האלוף (במיל') יעקב עמידרור.

אריאל שמע אותם, התרשם מהטיעונים ונעתר. לדבריו, הוא שלם עם ההחלטה: "באופן עקרוני, אני נגד הטלת חסיונות", אמר בשיחה עם "גלובס", "אך במקרה הזה הצורך בהטלת חיסיון נובע מכך שבפרסום חלקים מהדוח יש כדי לסכן...".

הדוח, שכותרתו "מעקב על הדוחות הכספיים של תעש לשנים 2003-2009", לא ארוך במיוחד, ונחשף לעיניהם של נשואי הביקורת ושל עיתונאים כבר לפני מספר חודשים. בעבר פורסמו דוחות דומים על תעש.

לדברי אריאל, הוא התרשם עמוקות כי "לפרסום הדוח כעת יהיו השלכות משמעותיות על החברה ובעיקר על היבטים הקשורים לסחר בינלאומי של ישראל ולעניינים ביטחוניים אחרים. יש התקדמות בדיון על סוגיות שונות, ואני לא רואה מצב שהדוח לא יפורסם עוד לפני הבחירות לכנסת".

2. בסאגה המתמשכת של דחיית פרסום הביקורת על הדוחות הכספיים של תעש בולט ראש המל"ל, עמידרור, שאמון מטעם ראש הממשלה על ליווי המהלכים האינסופיים, שאולי יובילו פעם להפרטה החברה הממשלתית.

ניכר כי קריאתו מהשבועות האחרונים של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שלפיה מוטב שראש הממשלה יתערב במשבר בחברה, נפלה על אוזניים קשובות, והוא העמיד למען הנושא הסבוך את ראש המל"ל. 10 בינואר, התאריך שנקבע כיעד סופי לפרסום דוח המבקר, אמור להיות גם הזמן שאליו עמידרור אמור להשיג פתרונים לאבני נגף שתוקעות את הפרטת החברה.

העיכובים במהלכי ההפרטה עולים למדינה מיליוני שקלים, ובשנה האחרונה קיבעו לוועדת הכספים של הכנסת שיגרה חדשה: דיון טכני וקצר, שבסופו הוועדה מאשרת למשרד האוצר הזרמה של עוד עשרות מיליוני שקלים לתעש כדי שתוכל לשלם משכורות לעובדיה ולרכוש חומרי גלם שיבטיחו לה את היכולת להמשיך לייצר. סכומי ההלוואות משתנים לפי הצרכים, פעם כ-60 מיליון שקל ופעם כ-120 מיליון שקל.

3. סכומי-העתק שהמדינה מזרימה לתעש מאפשרים, בין השאר, תשלום משכורות לכ-950 עובדים, שכבר סוכם לגביהם בתום משא-ומתן מייגע וארוך שייפרשו כי אינם נחוצים לחברה. מדובר בשליש מהעובדים.

ההבנות עם העובדים ומעמדם אחרי ההפרטה כבר הושגו, והן בחזקת הישג היסטורי. אלא שעדיין, חרף הנחישות הרבה לקידום ההפרטה מצד יו"ר תעש, ניצה פוזנר, מנכ"ל החברה, אבי פלדר, וח"כ שי חרמש (ליכוד), שלקח בשנה האחרונה את פתרון המשבר ארוך-השנים של החברה כפרויקט אישי - מחלוקות אחרות מעכבות את המהלך. לטענת חרמש, העיכוב הזה עולה למדינה בכל יום כמיליון שקל.

האתגר המרכזי של עמידרור לשבועות הקרובים הוא משרד הביטחון, שלדברי מקורות שמצויים ומעורים בנושא ההפרטה, חרד למה שמכונה "הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בתעש", וליכולת השליטה המוחלטת בהם במקרה שתופרט ותוחזק בידי אדם פרטי. מדובר במפעל גבעון, שמהווה את חטיבת המערכות להנעה רקטית ופירוטכניקה.

בעבר דובר כי אם החברה תופרט, הפעילות הקריטית לביטחון ישראל במפעל זה תופרד ותהפוך ליחידת סמך של משרד הביטחון. אלא שלדברי גורמים שמעורבים בנושא, ניכר כי גם שהסידור הזה לא מרצה את משרד הביטחון, וכעת תוהים וחושבים שם כיצד להמציא מחדש את הגלגל ולהניח על השולחן פתרון שיאפשר למערכת הביטחון לחיות איתו בשלום. עמידרור, בתפקידו כמתווך מטעם ראש הממשלה, אמור לסייע במלאכת החשיבה ובגיבוש הפתרון המיוחל.

4. בכנסת, במשרדי הממשלה, בהסתדרות ובתעש יוצאים מגדרם כדי לשכנע עד כמה הסדר היסטורי להפרטה נמצא בהישג יד, אולי יותר מתמיד. במשך שנים אבן-הנגף המרכזית בדרך להפרטה הייתה העובדים. משהושג איתם הסכם, לא בלי רשתות ביטחון של מיליארדים להבטחת זכויותיהם, הדרך להעמדת החברה למכירה אמורה להיות קצרה.

לדברי מקורות שמקורבים לנושא, הדיונים למציאת פתרון למעמדו של מפעל גבעון הם השיקול המרכזי שהוביל לדחיות הנשנות בפרסום דוח המבקר.

הגורמים משוכנעים בכל לבם שפרסום הדוח בשלב כל-כך רגיש במשא-ומתן שמתנהל ועשוי להגיע לסיכומים - יפגעו עמוקות בחברה ובאינטרסים העסקיים-הביטחוניים של ישראל.

הגורמים חוששים, בין השאר, שאם הדוח יפורסם לא מן הנמנע כי גם ערך החברה, שהמדינה תרצה למכור בסופו של התהליך, ייפגע ולא בצדק. ב-6 השנים האחרונות תעש השיגה פריצת דרך משמעותית בקו המוצרים שהיא מציעה, 80% מהאמצעים שעל המדף שלה חדשים ופותחו מתוך הסתכלות לשדה הקרב העתידי. בעולם נותנים לחברה הזאת כבוד ואוהבים את מוצריה.

מבחינת הגורמים ששוקדים על גיבוש ההסדר, כשעל הכף מונחת הזדמנות נדירה לפריצת דרך לכיוון חיובי, זכות הציבור לדעת יכולה להתממש גם בעוד כחודש.