הערכות: הממשלה לא תאפשר ייקור תעריפי החשמל מעל 10%

כדי לממן את רכישות הדלקים דרשה חברת החשמל העלאה מיידית של התעריף ב-30% ■ רשות החשמל: אין כל סיכום או התחייבות בנושא הגבלת התעריף ■ גורמים ברשות: "היינו שמחים לחתום על עלייה חד-ספרתית בתעריף"

הערכות בחברת החשמל: הממשלה לא תאפשר לייקר את תעריף החשמל מעבר ל-10% בעדכון הקרוב באפריל, למרות שהעלייה הנדרשת בפועל גבוהה יותר. על פי הנחות תזרים המזומנים של החברה, "העלאת התעריף בשנת 2013 לא תהא גבוהה מ-10%. ההפרשים בגין שינויי תעריף הגבוהים משיעור זה יקבלו ביטוי בעדכון השנתי של התעריף בשנת 2014".

מרשות החשמל נמסר כי אין כל סיכום או התחייבות בנושא הגבלת עליית תעריף החשמל מעבר ל-10%. ל"גלובס" נודע כי בשיחות פנימיות אמרו גורמים ברשות: "היינו שמחים לחתום על עלייה חד ספרתית בתעריף החשמל באפריל".

הפסקת הזרמת הגז הטבעי לישראל ממצרים אילצה את חברת החשמל לרכוש דלקים יקרים (מזוט וסולר) יותר לייצור חשמל. בתחילת השנה העריכה חברת החשמל כי תידרש לשלם 7.7 מיליארד שקל יותר מהמתוכנן לצורך רכישת הדלקים. כדי לממן סכום זה דרשה חברת החשמל העלאה מיידית של תעריף החשמל ב-30%.

ואולם משרד האוצר, שחשש מההשלכות הקשות שיהיו בעקבות העלאה כה דרסטית על המשק ועל הציבור, סיכם על מתווה של פריסת ההתייקרות בתעריף על פני שלוש שנים. לפי ההחלטה, שאושרה ברשות החשמל ב-28 במארס, תעריף בחשמל הועלה בחודש אפריל ב-8.9% ונקבע כי התעריף יעלה ב-4.4% נוספים בשנת 2013 וב-3.7% בשנת 2014. המשמעות היא שהצרכנים "מרוויחים" התייקרות מתונה אך "מפסידים" הוזלה בתעריפי החשמל, שהייתה צפויה מאמצע שנת 2013, כתוצאה מתחילת הזרמת הגז ממאגר תמר שאמורה להביא את המחסור בגז לסיומו.

עם זאת, בחודש ספטמבר האחרון התברר לחברת החשמל כי טעתה וכי עלויות הדלקים שלה יהיו גבוהות בכ-1.171 מיליארד שקל נטו בהשוואה לסכום המקורי (של 7.7 מיליארד). הסיבות לכך הן: תקלות ממושכות בהפעלת תחנות הכוח הפחמיות במרוצת הקיץ, העלות הגבוהה של הגז הטבעי הנוזלי שיסופק לחברת החשמל החל בחודש זה (עלות שלא הובאה בחשבון) וכן רכישת חשמל מיצרני החשמל הסולארי בהיקף הגבוה בכ-240 מיליון שקל מכפי שהעריכו בחברת החשמל. בתוספת העלויות הבלתי צפויות האלה, היה תעריף החשמל צפוי לזנק מעל 10%. רשות החשמל, כאמור, מסרה כי לא סיכמה או התחייבה לשום הגבלה בעליית התעריף מעבר ל-10%.

התייקרות
 התייקרות