ד"ר הנס פול בורקנר מתריע מפני הסתמכות מוגזמת על סיוע ממשלתי

בורקנר, מנכ"ל , מחברות הייעוץ הגדולות בעולם, יהיה אורח כבוד בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס"

כבר בעתיד הקרוב הגורם הדמוגרפי יתחיל לשחק תפקיד מכריע בכלכלת העולם, ובמובן הזה יהיה למדינות המתפתחות יתרון על הכלכלות המפותחות במערב - כך צופה ד"ר הנס פול בורקנר, מנכ"ל בוסטון קונסלטינג גרופ, מחברות הייעוץ הגלובליות הגדולות בעולם.

"גודל האוכלוסייה והתפלגות הגילים בה יכריעו בתהליך חלוקת המשאבים וגם בהיקף הצמיחה הכלכלית של המדינות", הוא אומר ומסביר: "בעוד כמה שנים, כמחצית אוכלוסיית אירופה תהיה מעל גיל 50, אז ברור שרוב המשאבים יופנו לתשלומי פנסיות ולקצבאות זקנה. חלק ניכר מהאוכלוסייה יהיה מעוניין בשימור הקיים מאשר בבניית העתיד, ולכן תהיה התנגדות חזקה לביצוע שינויים מבניים, דווקא בתקופה שבה הם הכרחיים. הם יהיו המכשול העיקרי ולכן נראה צמיחה נמוכה מאוד באירופה וביפן".

"הכלכלות המתפתחות יובילו"

‎בכלכלות המתפתחות התמונה שמצייר בורקנר, אורח כבוד בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס", שונה בתכלית. "שם מחצית האוכלוסייה היא מתחת לגיל 25, ועם מבנה דמוגרפי כזה יש שאיפות גדולות לבנות עתיד טוב יותר לעצמם ולדורות הבאים. בכלכלות הללו צפויה צמיחה הנעה בין 5% ל-10%".

בין הכלכלות המתפתחות לאירופה, נמצאת ארה''ב. "היא איפשהו שם באמצע", אומר בורקנר, "הגיל החציוני עומד על 39 והצמיחה הצפויה היא 'בסדר', כלומר סביב 3%". לפי התחזית שלו, "הכלכלות המתפתחות הן אלו שיובילו את כלכלת העולם עוד הרבה שנים קדימה, אף שהן מהוות כעת חלק קטן יותר מהתמ"ג הגלובלי לעומת הכלכלות המפותחות".

בורקנר, יליד גרמניה, מבין שרוב השינויים העמוקים חייבים להיעשות ביבשת שלו: "מחצית ההטבות הסוציאליות משולמות ל-10% מאוכלוסיית העולם. לכן, חשוב שאנשים, במקום לשאול את עצמם 'מה החברה יכולה לעשות בשבילי?' יתחילו לשאול 'מה אני יכול לעשות בשביל החברה?' לא די בכך שכולם דורשים מהמדינות יותר ויותר הטבות וסיוע. מובטלים דורשים יותר הטבות, גם הפירמות דורשות סובסידיות. יש ציפיות רבות לסיוע ממשלתי, בעוד שאנחנו מבקשים שהאזרחים יתרמו יותר למדינה ויצפו לפחות מהמדינה".

"לצמצם את הסיוע הממשלתי"

‎‎בצד האחר של העולם, בורקנר מלין על כך ששווקים רבים אינם פתוחים לתחרות והם נשלטים על ידי הממשלות. "יש ממשלות במדינות המתפתחות שיש להן השפעה גדולה למדי במשקים שלהן והן פשוט מונעות תחרות", אומר בירקנר. "לעתים זה בא לידי ביטוי במיסוי עודף ולפעמים רואים חברות ממשלתיות ענקיות כמו בסין ששולטות באופן מוחלט באותו סקטור או תעשייה. מצד אחד, הן מונעות תחרות ומצד אחר אינן יעילות מספיק.

‏"נדרש שינוי בהתנהגות האנשים ביחס לעתיד. בחלק אחד של העולם, הסיוע הממשלתי חייב להצטמצם או להיות מופנה רק לאלו שבאמת זקוקים לו, ובחלקו האחר, חייבים להפחית את הסובסידיות ולפתוח את השווקים לתחרות".

מעבר לכך, בורקנר ממליץ לעשות דבר נוסף: להשקיע בחינוך, מהגן עד האוניברסיטה. "רוב ההשקעות חייבות להיעשות בתחום החינוך, עוד מהמשפחתון. אנו חייבים להבטיח לדורות הבאים שניתן להם את הכלים הנדרשים לבניית עתידם, כך שלא יהיו תלויים בחסדי הסיוע הממשלתי".