אולמרט: נתניהו מצעיד אותנו על מסלול מדיני מסוכן ולאינתיפאדה שלישית; יחימוביץ' תהרוס הכלכלה

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים ■ אולמרט תקף את נתניהו: "מחזק את הקיצונים הפלסטינים - הרש"פ תקרוס" ■ לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל

אהוד אולמרט, רה"מ לשעבר, שיגר היום (א') עקיצה ברורה לעבר יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' וטען כי הקריאות להעלות מסים לעשירים הן פופוליסטיות ויזיקו לכלכלה.

"חודש וחצי לפני הבחירות וכבר ניתן להבחין בשיח הפוליטי: הכה את עולם העסקים ותציל את הכלכלה. זה פופולרי ואם תוסיף לזה את קח מהעשירים את הכספים שלהם, תעשוק אותם ותעיק עליהם במסים כבדים - זה עוד יותר פופולרי. הסגנון הזה והאווירה הזו והשיח הפופוליסטי הזה - אין איתה ועם הבראת המשק ויציבות הכלכלה ועם פריחת העסקים ולא כלום, אולי ההיפך. אין צמיחה כלכלית למדינה בלי מגזר עסקי תוסס שיש לו סיכוי להרוויח".

אולמרט המשיך לתקוף את יחימוביץ' ואמר: "כבר אחת המפלגות הגדולות הגישה תוכנית כלכלית חדשה שבמוקדה תוספת של כ-28 מיליארד שקל להוצאות הממשלה בכל שנה ב-5 השנים הקרובות. איך אפשר לדבר על הגדלת ההוצאה? הרי כל שנה צריך לקצץ בהוצאות כדי לעמוד בגירעון מתקבל על הדעת. ואין שום מילה על קיצוץ בתקציב הביטחון? הצעות כאלה הן חלק מפופוליזם שטחי ובלתי אחראי שמחפש פופולריות ומעמד על חשבון אחריות כלפי העם והכלכלה הישראלית... אני שומע פופוליזם גדול בקרב המתמודדים לבחירות ואם התהליך הזה יימשך הגירעון יגדל במחיר שאמור לזעזע את הכלכלה הישראלית".

רה"מ לשעבר לא חסך שבטו גם מראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "מי שחושב שאפשר לנהל מדיניות ביטחונית שמתנתקת מהזירה הבינלאומית ושזה לא ישפיע על הכלכלה הישראלית - לא נותן לעצמו דיווח אמיתי על המציאות בה אנו חיים. אני לא מתמודד בבחירות האלה ולכן אני לא מדבר מתוך ניסיון לשכנע אתכם להצביע לי. מדינת ישראל צועדת במסלול מדיני מסוכן. אנחנו מנהלים מדיניות שעומדת בסתירה מהותית לאינטרסים הקיומיים של מדינת ישראל.

"מדינה כמו שלנו, אם טוענים שאפשר לנהל את עניינו בניתוק מהקשרים הבינלאומייים הכלכליים, ביטחוניים ומדינייים - זו שגיאה והטעיה. ראינו עכשיו שכשצריך לעשות איזו הפסקונת אש קטנה עם החמאס אז צריך את נשיא מצרים ואת מזכ"ל האו"ם... והנה ידידי הטוב אביגדור ליברמן עומד עם דמעות בעיניים ומחבק את נשיא מצרים שתרם להפסקת האש".

אולמרט ביקר את ממשלת ישראל וטען כי היא מחזקת את הקיצוניים הפלסטיניים ומגמדת את המתונים: "ההכרעה האמיתית של ישראל היא ההכרעה הבטחונית-מדינית; הידברות עם שכנינו הפלסיטינים ומו"מ לשלום. בשנים האחרונות מה שהממשלה עושה זה להאדיר את החמאס ושאר כוחות הטרור ולגמד את הכוחות המתונים שאולי איתם יהיה אפשר לעשות שלום".

אולמרט הזהיר מ"קריסה של הרשות הפלסטינית" ואמר: "אתם זוכרים את האינתיפאדה? אתם זוכרים את המראות ההם? אנחנו לא רחוקים מזה".

מיקי רוזנטל, המועמד לכנסת מטעם מפלגת העבודה, הגיב לדבריו של אולמרט ומסר: "מפלגת העבודה לא רק שאינה שונאת עשירים אלא שהיא אף מעודדת את המגזר העסקי, פועלת להגברת התחרות במשק ותסייע לרוב המוחלט של תושבי ישראל. לא מקרי הוא שאולמרט, מי שהשתתף במשך שנים רבות בחגיגת ההון-שלטון והזרים מתוקף תפקידיו השונים מאות מליונים לעשירי ישראל, מתייצב עכשיו לצידם. כמי שהורשע בהפרת אמונים, וכמי שנפסק שהסתובב עם מעטפות של דולרים היה עושה אולמרט טוב, לו היה נמנע מלהתבטא בנושאים אלו ונעלם מהציבוריות הישראלית".

"אנחנו בנקודה מסוכנת בגוש האירו"

אולמרט נשא את דברי המבוא, ולאחר מכן התקיים פאנל תחת הכותרת "כללי המשחק משתנים". בפאנל משתתפים ד"ר מירוסלב זינגר, נגיד הבנק המרכזי הצ'כי; פרופ' טיילר קוואן, מהכלכלנים המשפיעים ביותר בעשור האחרון שהוכתר על ידי "ביזנסוויק" והמגזין Foreign Policy כאחד הכלכלנים המובילים באמריקה ואחד מ-100 ההוגים העולמיים החשובים ביותר של 2011; סטיב קין, פרופ' לכלכלה ומימון באוניברסיטת מערב סידני שהיה בין אלה שחזו את המשבר הכלכלי האחרון, לרבות התפוצצות בועת ההיי-טק ומשבר החובות הריבוניים של אירופה. את הפאנל מנחה ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל מכתשים אגן.

לדברי זינגר, נגיד הבנק המרכזי הצ'כי, "אנחנו חיים בעולם של חוסר ודאות. כלכלות ארה"ב וגוש האירו שבירות והישרדות גוש האירו אפשרית ע"י מדיניות לא קונבנציונלית ועם צעדים נוקשים בלבד ניתן יהיה להבטיח את הישרדות הגוש".

פרופ' קוואן דיבר בפאנל על שינוי כללי המשחק בכלכלה הגלובלית: "אנחנו בנקודה מסוכנת בגוש האירו וחלון ההזדמנויות קטן. ראינו טלטלות באיטליה (התפטרות מונטי), בספרד (חבל קטלוניה המתבדל שמאיים על יציבות המדינה) ועוד. הגוש הזה נמצא כבר 3 שנים על הגבול והשאלה היא עד מתי אפשר להתנהל כך מבלי ליפול. עם זאת, התפרקות גוש האירו עדיין רחוקה, אבל חייבים לפעול במהירות ובנחישות. הבעיות ניתנות לפתרון אבל לשם כך צריך ממשלות יציבות בגוש".

פרופ' סטיב קין דיבר על שינוי כללי המשחק בהקשר של פיצוץ בועת החובות הממשלתיים העניקיים של המדינות. לדבריו, "התפתחות בעיות החוב הממשלתי שמקשה על מדינות אירופה לתפקד היתה עקבית לאורך השנים האחרונות. במהלכן לא ראינו כמעט בכלל ניסיונות או הצלחות של מדינות לצמצם את גירעונות הענק שלהן ואת הקו הזה חייבים לשנות".

קין הוסיף כי "קצב התפתחות החובות והצמיחה של המדינות דומה מאוד לזה של השפל הגדול במאה הקודמת - אנחנו חוזרים על אותם דפוסים". עם זאת, הוא ציין ש"מה שהוציא אותנו מהשפל הכלכלי היה תוכניות תמרוץ ולא תוכניות צנע".