"מחירי הקרקעות ירדו ב-30% ומחירי הדירות באפס"

מנכ"ל מינהל מקרקע ישראל בנצי ליברמן הבטיח הערב כי בתוך שלוש שנים ישווק המינהל קרקעות ל-44 אלף יחידות דיור רק באזורי הביקוש

"מציגים בפנינו תוכניות לפתרונות הדיור אבל העובדות והמספרים מדברים בעד עצמם. ברבעון האחרון ירדו התחלות הבניה ב-37%", כך אמר הערב (ב') נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל בפאנל בנושא דיור בר השגה בעידת גלובס לעסקים.

"הצענו הכרה בריבית על המשכנתאות, ונזרקנו מהמדרגות, הצענו פטור ממע"מ לזוגות צעירים שרוכשים דירה ראשונה ואפילו לא הצלחנו להגיע למדרגות. אין פתרונות קסם בדיור, אבל מאחר ו-70% ממחיר הדירה נמצא בידי הממשלה- קרקע ומיסוי, רק היא זו שיכולה להוריד את המחירים מחר בבוקר. קבלנים יכולים לבנות דירה ממוצעת בעלות של 600-800 אלף שקל, השאר בידיים של המדינה".

בובליל הוסיף כי יש פונציאל למיליון יחידות דיור שניתן לבנות במדינה באמצעות פינוי בינוי בלי לבזבז קרקע, אך הממשלה לא מקדמת את הדברים. "פינוי בינוי הוא לא רק פיתרון אלא גם הזדמנות לתת פיתרון סוציאלי לאנשים, גם ניתן לשמור על שטחים ירוקים בזכות בניה לגובה, גם להשיג פיתרון לרעידת אדמה, וגם פיתרון למתקפת טילים שכבר שכחנו אותה. לא חייבים תמיד לחפש פתרונות קשים".

ראובן קוגן, סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר הציג תמונה אחרת לפיה האחראי המרכזי למחירי הדירות הגבוהים הוא דווקא הצרכן, ומודלים לדיור מוזל לא הוכיחו עצמם בהורדת מחירי הדירות. "עד היום רוב הקרקעות ששווקו במחירים מופחתים, לא הביאו לכך שהדירות נמכרו במחיר מופחת. בסוף דירה נמכרת במחיר שהצרכן מוכן לשלם".

קוגן הוסיף כי במבחן התוצאה "מחירי הקרקעות במעגל השני לתל אביב ירדו ב- 30%, אך מחירי הדירות זזו אם בכלל באפס". בנוסף תלה קוגן אחריות לבירוקרטיה בשוק הדיור ברשויות המקומיות. "זורקים ססמאות שהממשלה תיתן קרקע חינם והקבלנים יבנו בזול, אבל זה לא עובד ככה. לא ניתן להוציא היתר בניה בישראל בלי שעירייה תפרט מה היא רוצה בדיוק, וכמו שראש עירית מודיעין חיים ביבס אומר לי 'עד לרמה של עץ הזית בכיכר'. יש רשויות שלא רוצות שיווק של קרקעות, יש עיריות שלא רוצות דירות קטנות, ויש שלא רוצות דירות גדולות, עיר אחת לא רוצה מכרזי מחיר למשתכן ועיר אחרת לא דיור להשכרה. אנחנו שבויים בידיים שלהם, כי כל הסכם פיתוח שלנו עובר ברשות המקומית. העירייה לא יכולה לחפש דרך להפיל את הכל על הממשלה, כי גם לה יש אחריות".

תמונה אופטימית יותר הציג מנכ"ל מינהל מקרקע יישראל בנצי ליברמן שאמר כי בשלוש השנים הקרובות נראה מהפך בשוק הדיור בישראל. "אנחנו מתחייבים לשווק בשלוש השנים הקרובות קרקעות ל-44 אלף יחידות דיור רק באזורי הביקוש. החסם הגדול ביותר שמקשה על הורדת מחירי הדירות הוא שאין מספיק יחידות דיור במרכז הארץ. הצפת השוק בקרעקות היא הדרך האמיתי והיחידה להורדת מחירי הדירות, ואין לה תחליף. שום פיתרון מיסוי כזה או אחר לא יפתור את מצוקת הדיור בישראל, הפיתרון טמון בשיווקים".