"אם מצב חב' החשמל יהיה לא טוב - מי שיסבול הם הצרכנים"

כך אמר המשנה למנכ"ל חברת החשמל יעקב (יאשה) חאין ■ היו"ר יפתח רון-טל: "המצב הנוכחי הוא הרסני למשק - חייבים לבצע את הרפורמה"

"אם לא נצליח להשלים רפורמה עד הבחירות נשלים אותה אחרי הבחירות", כך אמר היום יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל. לדבריו, "אם יחליטו לשבת ברצינות יהיה אפשר לסגור רפורמה בתוך שבועיים. המצב הנוכחי הוא הרסני למשק".

בכנס של החברה הלאומית לפחם שנערך היום (ג') אמר המשנה למנכ"ל החברה יעקב (יאשה) חאין כי "אם תעריף החשמל כל-כך זול וחברת החשמל בקשיים - זה אומר שהאיזון הופר לטובת הצרכנים. אף אחד לא מבין שאם מצבה של חברת החשמל יהיה לא טוב - מי שיסבול הם מיליונים של צרכנים".

חאין הוסיף כי "אם התעריף היה גבוה יותר זה היה ממתן את צריכת החשמל ומעודד התייעלות אנרגטית. אם חברת החשמל מגייסת בעלויות גבוהות יותר - בסופו של יום התעריף יעלה אבל בגלל פעולות חירום ולא בצורה מתוכננת".

חאין הוסיף כי מצבה של חברת החשמל יושפע בשנים הקרובות מאיבוד המונופול המוחלט של החברה בייצור חשמל. "חברת החשמל תרד מנכסיה", אמר חאין. "אם היום אנחנו מייצרים 95% מהחשמל נייצר רק 55% ב-2020 ו-43% ב-2030. במשק האנרגיה 2020 זה מחר ו-2030 זה מחרתיים".

רון-טל אמר בכנס כי היקף השימוש בגז טבעי לייצור חשמל ילך ויגדל ויגיע עד ל-80% מסך החשמל המיוצר כשיתר 20% ייוצרו בפחם וחשמל סולארי. יחד עם זאת הודה רון-טל כי "החולשה הגדולה היא ביתירות בביטחון האספקה, אין לנו ריבוי ספקים. אחד הלך לנו (ספק הגז המצרי חברת EMG ע"ב) - ולא יחזור. אין לנו אחסון אסטרטגי, אין לנו רזרבות של מאגרי גז לחירום ואין לנו מאגרים תפעוליים".

רון-טל העריך כי הקמתו של צינור נוסף להזרמת גז מהמאגרים הימיים "תמר" ו"לווייתן" לצפון הארץ לא תסתיים לפני 2016, לכל המוקדם. "זה אומר שחצי מהחשמל במדינה בשעות היום יהיה תלוי בצינור אחד ובמשך הלילה - הרבה יותר", אמר רון טל.

רון-טל אמר כי בכוונתו להפוך את החברה הלאומית לפחם, חברת בת של חברת החשמל המעסיקה כ-30 עובדים, לזרוע האנרגיה של החברה שתהיה מעורבת בין היתר במסחר בפחם ובבעלות על מאגרי גז. כיום אין לחברה אפשרות חוקית להשקיע ישירות במאגרי גז.

חאין מתח בדבריו ביקורת מרומזת על רון-טל ואמר כי "אולי צריכים לחשוב על תמהיל יותר מאוזן. מדינות חלשות הולכות על הכי זול. אצלנו אי אפשר לדעת מה יהיה ואם אתה שם הכול בדבר אחד זה סיכון".

חאין גילה כי בימים באחרונים חלה ירידה נוספת בתפוקת הגז של מאגר מארי B של ים תטיס, הירידה שנמשכה מ-30 בנובמבר עד 7 בדצמבר גרמה לדבריו לחברת החשמל נזק המוערך ב-400 אלף דולר ליום.

חברת נתיבי הגז הממשלתית (נתג"ז) הודיעה כי תהיה מוכנה להתחיל בהזרמת גז טבעי נוזלי מיובא ב-26 בדצמבר באמצעות אנייה מיוחדת שתיקשר למצוף ימי מול חופי חדרה. חאין גילה כי חברת החשמל שוקלת לחכור את שירותיה של אנייה מגזזת נוספת לאחר שהתברר כי האנייה זקוקה לפרק זמן של כשבוע לצורך הטענת הגז הנוזלי בקפריסין.

מקורות אנרגיה לייצור חשמל
 מקורות אנרגיה לייצור חשמל