שולחים דואר מהיר לרוסיה? מועד ההגעה לא מובטח

לקוח ששלח חבילות לרוסיה באמצעות השירות של דואר ישראל, הופתע לגלות כי המשלוח המהיר הגיע רק כעבור שבועיים - למרות ששילם כ-100 שקל

המשלוחים המהירים שמציע דואר ישראל, לשליחת חבילות מעבר לים (EMS), מאפשרים שירות מהיר של 2-3 ימי עסקים ליעדים מרכזיים בעולם תמורת תשלום גבוה יותר.

א', שביצע באופן קבוע משלוח חבילות לרוסיה באמצעות השירות, הופתע לגלות כי המשלוח המהיר הגיע רק כעבור שבועיים ליעדו, למרות ששילם כ-100 שקל. אילו היה משתמש בשירות הדואר הרגיל במשלוח בינלאומי היה משלם כ-11 שקל בלבד. התברר גם כי 4 חבילות קודמות ששלח לרוסיה הגיעו ליעדן הרבה אחרי המובטח.

בשירות הלקוחות הפנו את א' להערה חשובה המצויה באתר האינטרנט של הדואר, ולפיה בשל עומסים כבדים ייתכנו עיכובים במשלוח לרוסיה, ולפיכך אין התחייבות לגבי מועד מסירה. דרישתו להחזר עבור הפרש מחיר המשלוח ששילם (בסך של 90 שקל) נדחתה לפיכך.

א' לא קיבל את הנימוק ופנה למועצה לצרכנות. בפנייתו ציין כי נציגי הדואר לא טרחו לידע אותו בדבר העובדה החשובה הזו, וזאת כדי לגבות דמי משלוח הגבוהים פי 10 מדמי המשלוח הרגילים. אם לא די בכך, טען, לא הוסבר לו כי לדואר אין כל התחייבות בדבר מועד הגעת המשלוח ליעדו - על אף שמידע זה היה מצוי בידי נציגי הדואר.

תגובת הדואר לפניית המועצה הייתה כי המשלוח בוצע כראוי, וכי אכן בעבר משך הגעת חבילות לרוסיה באמצעות השירות המהיר עמד על 7 ימי עסקים, אלא שמאוגוסט 2010 חברת הדואר הודיעה כי אינה יכולה להתחייב לזמן העברה מוגדר לרוסיה של עומסים כבדים עליהם הודיע מנהל הדואר ברוסיה. לפיכך צוין כי "הדואר אינו מחויב לטיב שירות מזה מספר חודשים כמצוין באתר הדואר".

גם בדיקת לקוח סמוי מטעם המועצה לצרכנות מגלה כי למרות שפקידי הדואר גובים עבור משלוח מהיר לרוסיה, כשהם נשאלים למועד הגעת החבילה הם משיבים כי המועד אינו ידוע.

"זו לא אשמתנו"

תגובת הדואר ל"גלובס" מפנה את העיכובים במשלוח לשלטונות המכס ברוסיה, שהחליטו כי כלל החבילות הנכנסות לרוסיה, ולא רק חבילות הנשלחות באמצעות חברת דואר ישראל, עוברות תהליך ארוך יותר של שחרור ממכס.

"גורם זה אינו נתון לשליטתנו, ועל כן בעטיו אין באפשרותנו להבטיח ללקוחות את מועד המסירה של החבילות ברוסיה. למרות זאת, לקוחות רבים בוחרים להשתמש בשירות EMS לרוסיה בזכות העובדה שלמרות העיכובים, המשלוח בשירות הזה מהיר מהמשלוח בשירות החבילות הרגיל ופטור מעמלות נוספות כמו דמי טיפול במכס, בזכות מסירת החבילה לנמען, ומשום שהשירות המהיר זול ביחס לשירות דומה של המתחרים".