לאן נעלמו קלעי ה-30 נקודות במשחק?

למה אין סיכוי שנראה יותר באירופה כוכבי-על כמו ברקוביץ', גאליס או פטרוביץ' שלא יורדים מהפרקט ודופקים סקור מטורף בערב אחד?

התבוננות במשחק יורוליג מזכירה לעתים תחנת רכבת. עד שהצלחת להפנים מי החמישייה שנמצאת על המגרש כבר מתבצע חילוף. במשחק האחרון של מכבי ת"א בפולין הציב דייויד בלאט על המגרש 13 חמישיות שונות. ובמלים אחרות, בכל 3:04 דקות בממוצע זכיתם לראות הרכב חדש על המגרש.

הטענה כנגד בלאט היא שהוא מרבה ומגזים בחילופים. אבל למען האמת הוא לא שונה בכלום ממאמנים אחרים ביבשת. להיפך, העונה בלאט אפילו לקח צעד לאחור בכל הקשור לכמות החילופים וההרכבים שהוא מעלה על המגרש. עד כה בתשעה משחקי יורוליג הוא העלה 93 חמישיות שונות (החמישייה שקיבלה הכי הרבה דקות: אוחיון, היקמן, סמית', אליהו ג'יימס - 30 דקות בסה"כ). זה אמנם נשמע המון, עם קומבינציה חדשה של הרכב בכל 3:52 דקות. אבל מה תגידו על ברצלונה ששיחקה עד עכשיו עם 117 חמישיות שונות (קומבינציה שונה בכל 3:07 דקות), או אטורה מסינה שהעלה העונה עד כה בצסק"א מוסקבה 102 חמישיות שונות (קומבינציה חדשה בכל 3:31 דקות).

כדי לסגור סופית את הוויכוח על כך שאובר-רוטציה הוא לא סיבה לאי-הצלחה, הנה המתכון של אולימפיאקוס לזכייה ביורוליג בעונה שעברה: דושאן איבקוביץ' העלה 239 הרכבים שונים במהלך עונת 2011/12 שלא הפריעו לו להביא גביע ראשון לצד האדום של אתונה אחרי 15 שנה.

***

לצופה הכדורסל לא בטוח שהרוטציות הן משהו שנעים לעין. עודף מעורבות של מאמנים פוגע בסופו של דבר בשטף של המשחק ובחוויית הצפייה. מתי התחיל השינוי הזה? שני תהליכים הובילו לעניין הזה פחות או יותר: הראשון, המעבר לשעון התקפה של 24 שניות שהפך את המשחק למהיר ואגרסיבי הרבה יותר. התקפה במשחק יורוליג סטנדרטי היום נמשכת בממוצע 16 שניות. לא פשוט לשחקנים במשקל 120-130 קילו (וגם לשחקנים "סטנדרטיים") לגרור את עצמם מצד לצד כל 16 שניות, וזה עוד בלי קשר לדרישות של המאמן להשתתפות במשחק ההתקפה/הגנה וכו'. יש לכל קבוצה היום עוד 15 פוזשנים יותר בהשוואה למשחק ב"עידן הקדום".

העניין השני, שגרם לחלק מהמאמנים להפוך לסדרני עבודה, הוא העומס שנוצר בשל הגידול בכמות המשחקים. חלק גדול מהקבוצות משחקות בשלוש מסגרות במקביל. מכבי ת"א הגיעה בעונה שעברה ליותר מ-100 משחקים. קשה לראות את השחקנים עומדים על הרגליים בשלבי ההכרעה של העונה בלי סידור עבודה. כך שכל המאמנים מעדיפים היום לבנות קבוצות לרוחב.

חלוקת העומסים הזאת גרמה לעוד דברים נלווים: רוטציה ארוכה חיסלה סופית את עידן הסקוררים. דראזן פטרוביץ' הגדול סיים את העונה האירופית 1985/86 עם ממוצע של 37 נקודות למשחק, ואת הקריירה האירופית שלו עם 33.8 נק'. ניקוס גאליס סגר באריס עונות אירופיות עם 35 פלוס. השחקנים הללו היו עולים על הפרקט ויורדים ממנו רק אחרי הבאזר האחרון.

והיום מה? ב-108 משחקים עד כה העונה ביורוליג, רק פעם אחת הצליח שחקן לקלוע מעל 30 נקודות (בובי בראון מסיינה - 34 נק' נגד שאלון במחזור הרביעי). אין העונה ולו שחקן אחד מבין 312 השחקנים ששיחקו במפעל הבכיר באירופה שמצליח להעמיד ממוצע של 20 נקודות. הסיבה? שוב, חלוקת עומסים. אין להם מספיק דקות משחק כדי להגיע לנתונים האלו. רק 16 שחקנים העונה מקבלים בממוצע יותר מ-30 דקות למשחק. ואף אחד מהם נכנס לקטגוריה של 35-40 דקות במשחק (ראו גרף).

חלוקת דקות של שחקני היורוליג העונה
 חלוקת דקות של שחקני היורוליג העונה

***

למרות שבעונות האחרונות שיחקו ביורוליג לא מעט שחקני NBA בכירים (בעיקר בעונה שעברה בגלל השביתה בליגה), המאמנים כבר כל כך מקובעים על שיטת הרוטציה שגם השחקנים הבכירים לא מקבלים דקות כדי לשרוף את הרשת. התוצאה: בארבע העונות האחרונות רק שחקן אחד הצליח לסיים עונת יורוליג עם ממוצע של מעל 20 נקודות למשחק - מירזה טלטוביץ' עם 21.7 נקודות בקאחה לבוראל. זה קרה בעונה שעברה. ומה קרה עם טלטוביץ'? הוא הלך בקיץ ל-NBA.

מכאן אפשר להגיע לסיבה האמיתית לכך שלא נוכל להיות עדים עוד לפנומנים שיסיימו ערב אחרי ערב עם 30 נקודות: בעשור האחרון המעבר של הכוכבים האירופים ל-NBA הביא לכך שהכדורסל האירופי איבד לחלוטין את שחקני-העל הבודדים שעוד היו לו שיכולים לנצח קבוצות לבד ושווים 30 או 35 נקודות בערב. בעידן של ימינו, דראזן פטרוביץ' לא היה צריך לבזבז חמש עונות אירופיות עם ממוצע של 32 נקודות כדי להגיע ל-NBA רק בגיל 25.

***

ובכל זאת, למה עניין הרוטציה מטריד כל כך? בסופו של דבר אוהדים אוהבים להיזכר בהופעות ענק של אינדיבידואלים. מיקי ברקוביץ' הפך למיקי ברקוביץ' בגלל אותן הופעות של 35 ו-40 נקודות. את קובי בראיינט לא הורידו מהמגרש גם כשהגיע ל-81 נקודות במשחק ליגה לא ממש חשוב גם שהלייקרס כבר הובילו ב-20 הפרש.

4 בינואר 2007 היה התאריך האחרון שבו שחקן של מכבי ת"א הצליח לקלוע 30 נקודות במשחק יורוליג. ניקולה וויצ'יץ' נגד לוטומטיקה רומא. וגם זה אחרי הארכה.

ההופעה הפנומנלית ההתקפית ביותר העונה של שחקן מכבי ת"א ביורוליג הסתיימה עם 22 נקודות של שון ג'יימס. זו גם היתה הפעם היחידה העונה ששחקן מכבי חצה 20 נקודות במשחק יורוליג.