השיא הבלתי שביר של איל ברקוביץ'

13 שנים מאז ההעברה לסלטיק, ממשיך "הקוסם" להיות השחקן הישראלי הכי יקר בהיסטוריה; מי הם השחקנים הכי יקרים במדינות אחרות?

13 שנים עברו מאז העסקה היקרה ביותר שבה היה מעורב שחקן ישראלי. זה קרה כשאיל ברקוביץ' נרכש על-ידי סלטיק הסקוטית תמורת 8.8 מיליון אירו, ועזב את ווסטהאם האנגלית אחרי שנתיים מוצלחות במועדון. מאז, אף כדורגלן תוצרת הארץ לא עבר תמורת סכום כל כך יקר. יוסי בניון רק התקרב: ב-2007 שילמה ליברפול 7.3 מיליון אירו כדי לקנות אותו מווסטהאם; אותו בניון נרכש שלוש שנים מאוחר על-ידי צ'לסי תמורת 7 מיליון אירו.

השחקנים הישראלים שנמכרו בשנים האחרונות בסכומים גבוהים לא מצליחים לדגדג בינתיים את הסכומים של ברקוביץ' ובניון. כך למשל ליאור רפאלוב ואיתי שכטר, שיצאו בשנים האחרונות לאירופה תמורת 2.5 מיליון אירו כ"א.

ומה קורה בשאר העולם? מי השחקנים הכי יקרים שהצליחה להוציא כל מדינה? בדיקה מעמיקה של אתר sportune חושפת את התשובות לשאלות האלו ב-118 מדינות שונות מרחבי הגלובוס. הנתון המדאיג מבחינת ישראל הוא שבהרבה מקומות, שנחשבים לקצת פחות מפותחים מישראל מבחינת איכות הכדורגל, כבר הצליחו להוציא במהלך ההיסטוריה שחקנים יקרים יותר. כך למשל סלובניה, שבשנת 1999 נציג שלה (זלאטקו זהוביץ') נקנה על-ידי אולימפיאקוס תמורת 13.5 מיליון אירו; בלארוס עם אלכסנדר חלב (עבר מארסנל לברצלונה ב-2008 תמורת 17 מיליון אירו); או אפילו הונדורס (ווילסון פאלאסיוס, עבר לטוטנהאם ב-2008 תמורת 15 מיליון אירו).

מהנתונים ניתן ללמוד כי ככל שעובר הזמן, הכסף שמתגלגל בכדורגל העולמי רק גדל. מרבית ההעברות היקרות הם מהשנים האחרונות, או לכל המאוחר מתחילת שנות ה-2000. נדירים המקרים בהם העברת שיא משנות ה-90 עדיין מחזיקה - כמו במקרה של ברקוביץ', או במקרה של הידטושי נקאטה (מחזיק בשיא היפני, כשעבר ב-1999 לרומא עבור 21.7 מיליון אירו).

ההעברה הכי יקרה בכל הזמנים היא של שחקן פורטוגלי - כריסטיאנו רונאלדו (94 מיליון אירו ששילמה עבורו ריאל מדריד), שיא שספק אם ישבר בעתיד הקרוב, לאור רגולציות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א והרצון להידוק חגורות בכדורגל העולמי. יחד עם זאת, לפי הערכות בכמה מדינות צפויים להישבר בקרוב שיאים: לדוגמה, רדאמל פלקאו הקולומביאני, חלוץ אתלטיקו מדריד, אמור להימכר תמורת סכום גבוה בהרבה מזה שקנתה אותו אתלטיקו ב-2011 (47 מיליון אירו); ניימאר הברזילאי עשוי לנפץ את שיאו של קאקה (שנרכש על-די ריאל מדריד עבור 65 מיליון אירו).

הכדורגלנים הכי יקרים בכל מדינה
 הכדורגלנים הכי יקרים בכל מדינה