הפיילוט לפרויקט טיהור מי התהום באזור תע"ש יוצא לדרך

במכרז לפרויקט הטיהור שיזמה רשות המים, זכתה חברת שיכון ובינוי מים, שותפתה ההנדסית של אנביירוג'ן האמריקאית, המציעה טכנולוגיה חלופית לטיפול הביולוגי

במכרז שהוציאה רשות המים לפיילוט לטיפול במי התהום המזוהמים שבאזור תע"ש, זכתה חברת שיכון ובינוי מים, המייצגת בארץ את אנביירוג'ן האמריקאית ואת טכנולוגית טיהור המים שפיתחה.

נזכיר, כי באזור מפעל תע"ש הסמוך לרמת השרון, התגלו בסוף שנות ה-90 זיהומי מים קשים שמקורם בחומרי דלק ונפץ, אשר הצטברו לאורך שנות קיום המפעל בברכות ובקרקע ואף חלחלו למי התהום. חומרים מסוכנים אלה, שימשו עד 1996 את מפעל "מגן" לייצור הנשק של התעשייה הצבאית.

במהלך סיור באתר, סיפרה שרה אלחנני, מנהלת אגף איכות המים ברשות המים, כי לאחרונה נחתם הסכם הבנות בסיוע מנכ"ל משרד רוה"מ המסדיר את מימון פעולות שיקום מי התהום המזוהמים באזור רמה"ש, וזאת בהיקף כספי של כ- 600 מיליון שקל.

"צעד זה", אמרה אלחנני, "מהווה הישג של ממש, היות שכעת מכירה המדינה באחריותה לממן פעולות שיקום מי התהום שזוהמו כתוצאה מפעילות ותיקה, בהעדר ידע ומודעות לזיהום בארץ ובעולם בכלל".

במכרז הבינלאומי, המהווה שלב ראשון בפרויקט השיקום, קראה לפני כשנה רשות המים לחברות מובילות בעולם בתחום טכנולוגית המים, להציע את הצעותיהן ולהציג את הטכנולוגיה היעילה והחדשנית ביותר שברשותן.

הטכנולוגיה של חברת אנביירוג'ן האמריקאית, מוגדרת כטכנולוגיה חדשנית מסוג BAT (=הטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר), ויישום מוצלח שלה בשלב הפיילוט שבאזור תע"ש, אמור להוות הוכחה ליעילותה בטיפול ושיקום מי התהום, באזור כולו. טיפול זה בא להוות אלטרנטיבה ושדרוג יעיל לטיפול הביולוגי המוכר.

לחברת אנביירוג'ן, ניסיון מצטבר של למעלה מ-10 שנים במגוון מפעלים הדומים לזה של תע"ש, וממוקמים ברחבי ארה"ב.

אורי בן-פורת, מנכ"ל שיכון ובינוי מים הנציגה והשותפה ההנדסית של אנביירוג'ן בישראל, ציין כי אנביירוג'ן היא מהחברות היחידות בעולם שלהן רמת התמחות שכזו בתחום, מה גם שמדובר באחת הטכנולוגיות החדשניות (FBR), שיתרונן הגדול הוא ביעילותן, ובחסכון במשאבים, באנרגיה ובשטח שהן דורשות, זאת בהשוואה לדרכי הטיהור הקיימות.

מייק סטארק, מנכ"ל חברת אנביירוג'ן, הסביר כי הבחירה בטכנולוגית הFBR על פני טכנולוגיות אחרות שנבחנו לפרויקט תע"ש, מהווה הוכחה ליכולותיה. "זו מערכת אמינה, ידידותית לסביבה, בעלת עלות תפעול נמוכה. בנוסף, היא חוסכת בעלויות האנרגיה שהיא צורכת", הדגיש סטארק.

סיום מוצלח של שלב א', יהווה הוכחה להתכנות טכנולוגית של פרויקט השיקום כולו, כאשר אז תצא רשות המים למכרז נוסף לצורך הפרויקט המלא.